InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Anarchisme geschiedenis en definitie

Anarchisme geschiedenis en definitie

Anarchisme geschiedenis en definitie Het is misschien wel het meest misbruikte woord van de geschiedenis: Anarchisme. Er wordt vaak chaos en wanorde mee aangeduid howel dit eigenlijk niets met anarchisme te maken heeft. Maar wat is het dan wel?

Anarchisme in de geschiedenis

Het anarchisme werd bedacht door de Rus Mikhail Bakunin - ook wel Michael Bakoenin- die leefde van 1814 tot 1876. Hij was een utopisch socialist en voerde vurige discussies met Karl Marx over de juiste invulling van dat utopisch socialisme.

In Nederland kwam het anarchisme meer onder de aandacht dankzij de omstreden politicus Ferdinand Jacobus Domela Nieuwenhuis (1846-1919). Hoewel Nieuwenhuis een Evangelisch-Lutheraanse prediker was voelde hij zich meer en meer aangetrokken tot het socialisme.Hij besloot te stoppen met prediken en ging de politiek in. Zijn denkbeelden werden steeds linkser. Uiteindelijk omschreef hij zichzelf als een anarchist.

Rond 1976 ontstond de Punkcultuur en beleefde het anarchisme ongekende populairiteit. Punk was in die tijd niet alleen muziek, maar ook een onconventionele manier van kleden en een vrije manier van denken.

Defintie van anarchisme

Letterlijk betekent anarchisme: Geen heerser.
Het anarchisme keert zich tegen elke uiting van macht.

Elke anarchist legt dit op zijn eigen manier uit. Macht is immers een ongrijpbare term. Waar ze het allemaal over eens zijn is dat de wereld beter af is zonder overheid en zonder geld als machtsmiddel. In een anarchistische wereld is er geen oorlog, want oorlog is een machtsspel. Georganiseerde religie is ook een vorm van macht en hoort dus niet thuis in een anarchistische samenleving. Een anarchist is van mening dat elke vorm van heersen over de ander slecht is.

Onbegrip

Het anarchisme wordt nooit echt begrepen en vaak slecht uitgelegd. De media misbruikt het woord regelmatig om er toestanden mee aan te duiden die onmogelijk verder van de werkelijke betekenis van het anarchisme af konden staan.
Ook onder anarchisten heerst er discussie. Niet over de definitie zelf, maar over de uitvoering daarvan. Geen overheid, geen kerk, geen geld, maar verbouwt iedereen dan zijn eigen eten? Ruilen we? Hebben we eigendommen? Kunnen we nog huisdieren houden? Hoe doen we dat met vee? Mogen we een koe melken of zelfs slachten? Is het doden van dieren niet in tegenspraak met het anarchisme?

Individuen

Mede door de bovengenoemde grijze gebieden is het anarchisme niet collectief. Dit zou ook zeker niet passen in het denkbeeld. Het is meer een grote groep individuen die er ongeveer gelijke ideëen op na houden. Juist de discussies over het anarchisme houden deze stroming levend.
© 2008 - 2019 Equidae, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.wikipedia.org/

Reageer op het artikel "Anarchisme geschiedenis en definitie"

Infoteur: Equidae
Gepubliceerd: 10-09-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!