InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Wat is de Stalin Note?

Wat is de Stalin Note?

Wat is de Stalin Note? Sommige begrippen uit de geschiedenis komen je misschien vaag bekend voor, maar je hebt geen idee wat ze nu eigenlijk betekenen. Zulke begrippen hebben soms echter wel een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis. Een van zulke begrippen is de Stalin Note. Wat was dat voor brief en wat waren de gevolgen ervan? De Stalin Note (Stalin nota), ook wel bekend als de March Note, was een document (of brief) dat werd bezorgd bij de vertegenwoordigers van de Geallieerden (Groot-Brittanië, Verenigde Staten van Amerika en Frankrijk) vanaf het adres van de Duitse bezettingsmacht in Duitsland op 10 maart 1952. In deze brief werd een voorstel gedaan om alle troepen van de supermachten terug te trekken uit Duitsland en de bezette zones te herenigen, zolang de Westerse bezettingsmacht Duitsland maar neutraal zou laten blijven en vrij zou houden van wapens. Dit leidde tot de "The Battle of the Notes" tussen de Westerse machten en de Sovjet Unie, waarvan uiteindelijk het gevolg was dat het Sovjet-aanbod niet werd geaccepteerd.

Kanselier Konrad Adenauer en de Westerse machten zagen Stalinís zet als een aggresieve actie die de Duitse integratie in de westerse wereld zou moeten stoppen. Dit is ook de overheersende gedachten van historici vandaag de dag. Een minderheid is echter van mening dat het aanbod van Stalin welgemeend was en dat het accepteren ervan de Koude Oorlog had kunnen voorkomen.

Debat over de brief

Veel historici en politici zijn het over cruciale elementen van de brief nog steeds oneens. Naderhand zijn er diverse discussies geweest over of er in 1952 daadwerkelijk een kans is gemist om de hereniging van Duitsland toen als te voltooeien. In de discussie zijn twee hoofdlijnen te onderscheiden:

De eerste en makkelijkste van de twee punten van discussie gaat om de motieven van Stalin, en over in hoeverre hij bereid was een neutraal, democratisch en verenigd Duitsland te accepteren (en dus de DDR op te geven). Sceptici geloven hier niet in.
  • Een volledig vrij Duitsland zou zeer nadelig zijn voor Stalin, en misschien ook wel voor het Westen. Maar bovendien had de DDR zeer grote voordelen voor Stalin:
  • Als een van de vier bezettende machten na de Tweede Wereldoorlog genoot de Sovjet Unie prestige, het zou vreemd zijn als ze dit zomaar zouden opgeven.
  • Het recht van de Sovjet Unie om een deel van Duitsland te bezetten werd erkent door het Westen, hier was geen discussie over.
  • De DDR was een mooie strategische positie met betrekking tot Oost-Europa. Op die manier was het een gunstig gelegen land om controle uit te oefenen op de omringende sattelietstaten van de Sovjets.
  • De DDR kon economisch worden uitgebuit door de Sovjet Unie en kon gebruikt worden om soldaten te rekruteren.
  • Er is geen overeenkomst met de situatie in Oostenrijk - waar vandaan de Sovjet Unie zich terugtrok in 1955 - omdat Oostenrijk strategisch en economisch veel minder in te brengen had als Duitsland.

Een meer politiek theoretische vraag is of een herenigd Duitsland op dat moment wel echt wenselijk was.
  • Stalin zou later kunnen hebben proberen om heel Duitsland in z'n macht te krijgen na de hereniging. De westerse machten zouden dan minder mogelijkheden hebben om in te grijpen omdat ze geen militaire in het gebied hadden.
  • Zonder een Westerse Alliantie zou Stalin kunnen hebben proberen om een voor een alle landen in West-Europa te veroveren, zoals Hitler dit voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog wilde doen.
  • Zonder integratie in het westen zou Duitsland veel slechtere vooruitzichten op een stabiele economie hebben.
Gerelateerde artikelen
Conferentie van Jalta (1945)Op 4 februari 1945 kwamen de grote drie geallieerde naties bijeen om te bespreken wat er moet Duitsland moest gebeuren n…
De Koude OorlogHoewel het tijdens de Koude Oorlog nooit tot een direct treffen kwam tussen de twee hoofdrolspelers, de Verenigde Staten…
Koude Oorlog: een samenvatting op jaartallenKoude Oorlog: een samenvatting op jaartallenDit artikel behandelt de belangrijkste jaartallen en gebeurtenissen van de Koude Oorlog, gerangschikt op chronologische…
Josef Stalin (1879-1953)Josef Stalin, de 'man van staal', had een zeer toepasselijke naam. Hij was lange tijd de leider van de Sovjet-Unie en le…
Goelag: werkkampen in de Sovjet-UnieGoelag: werkkampen in de Sovjet-UnieDe Sovjet-Unie, onder leiding van Josef Stalin, onderdrukte een deel van haar bevolking jarenlang in werkkampen, goelags…

Reageer op het artikel "Wat is de Stalin Note?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 23-05-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!