InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Prinsjesfestival – Feest van de democratie

Prinsjesfestival – Feest van de democratie

Prinsjesfestival – Feest van de democratie Nederland heeft met de inhuldiging van de nieuwe koning de smaak van het feestvieren te pakken. In september 2013 wordt voor de eerste keer het Prinsjesfestival gehouden, het feest van de democratie. Het festival moet een feest met een nationale uitstraling worden. Het eerste Prinsjesfestival is in aanwezigheid van koning Willem-Alexander. Het is de omlijsting van Prinsjesdag.

Ridderzaal in Den Haag

Prinsjesdag

Vanaf 2013 zal er ieder jaar rond Prinsjesdag een festijn worden georganiseerd met vele activiteiten. Het is een viering van de democratie. Op de derde dinsdag in september maakt de regering haar plannen voor het komende jaar bekend. Die dag noemen we Prinsjesdag. Voorheen sprak Koningin Beatrix de Troonrede uit in de Ridderzaal. Op 17 september 2013 doet Koning Willem-Alexander dat voor de eerste keer. De minister van Financiën biedt daarna in de Tweede Kamer het koffertje met de Miljoenennota en de rijksbegroting aan. Prinsjesdag gaat gepaard met de rijtoer in de Gouden Koets door Den Haag. De Koning en Koningin laten zich in de Gouden Koets naar de Ridderzaal rijden.

Prinsjesfestival

Prinsjesdag wordt vanaf 2013 omlijst met een heus Prinsjesfestival. Op veel verschillende manieren wordt aandacht gevraagd voor de democratie. Het Prinsjesfestival is het Feest van de Democratie. Het festival in september moet ervoor zorgen dat Prinsjesdag weer status krijgt en een nationaal evenement wordt.
Het Prinsjesfestival begint in 2013 kleinschalig, maar heeft ambitie om groot te groeien.
Het thema van de eerste editie is Wisseling en wisselwerking van generaties.

Vrijwilligers

Aan het Prinsjesfestival werken ruim honderd vrijwilligers en vrienden mee. Het festival kent enkele strategische Prinsjespartners. Voor editie 2014 zijn dat: de provincie Limburg, gemeente Den Haag, Eerste Kamer, Gasunie, De Maatschappij, Siemens en de Staatsloterij. Zij maken tevens met hun financiële bijdrage het festival mogelijk.

Friesland

Een van de Nederlandse provincies staat tijdens het Prinsjesfestival extra in het zonnetje. De provincie krijgt de kans zichzelf te presenteren. Het doel van de uitgelichte provincie is om een brug te slaan tussen Den Haag en het land. De eerste provincie die op het podium mag klimmen is Friesland. Aan de Sophialaan in Den Haag wordt zelfs tijdelijk een Friese Ambassade geopend.

Koningshuis

Friesland mag als eerste de provincie-ambassade gebruiken vanwege de sterke band van de provincie met het koningshuis.
Friesland viert Prinsjesdag in Den Haag met een topkok, dichter, historica, muziek en kennis.
De Friese dichter Tsaed Bruinja trapt op 15 september 2013 het festival af. Hij maakte voor de gelegenheid een gedicht en draagt dat voor.
Diezelfde middag is er ook een hoedenparade en het Prinsjesconcert, met muziek uit de tijd van het Friese hof. Er wordt een Prinsjesprijs uitgereikt aan de politicus die het meeste deed voor de parlementaire democratie. Een Prinsjesboekenprijs wordt uitgereikt aan de schrijver van het beste politieke boek. De mooiste hoed en beste rede krijgen ook een prijs. De Friese historica Reinhilda van Ditzhuyzen doet een inleiding over Anna van Hannover. Op culinair gebied gaat topkok Marc van Gulick van hotel Lauswolt uit Beetsterzwaag zijn beste beentje voor zetten in het Haagse hofkwartier.

Initiatief

Stichting Prinsjesfestival staat achter het initiatief van het Prinsjesfestival. De organisatie is in handen van meer dan vijftig professionele vrijwilligers. Dat zijn allemaal mensen die zich betrokken voelen bij de democratie. De organisatie bestaat uit verschillende werkgroepen.
Gerdi Verbeet, oud-voorzitter van de Tweede Kamer, is de voorzitter van het comité van aanbeveling. In het comité zitten:
  • Gerdi Verbeet (voorzitter)
  • Marcel Halma (voorzitter Beroepsvereniging Public Affairs)
  • Jos Heymans (voorzitter Parlementaire Persvereniging)
  • Ron van der Jagt (voorzitter Logeion)
  • John Jorritsma (Commissaris van de Koning Friesland)
  • Sywert van Lienden (oprichter G500)
  • Paul van Vliet (cabaretier, ambassadeur UNICEF)
  • Wim Willems (Hoogleraar Sociale Geschiedenis)
In de Raad van advies zitten:
  • Ivan Baas
  • Emilie Gordenker
  • Joop Pot
  • Jouke de Vries

Activiteiten

de Friese ambassade / Bron: Prinsjesfestivalde Friese ambassade / Bron: Prinsjesfestival
Op het programma van Prinsjesdag 2013 staan:
  • Prinsjeshatwalk
  • Prinsjesdiner
  • Prinsjescabaret
  • Prinsjesconcert
  • Prinsjesprijs
  • Prinsjesboekenprijs
  • Prinsjesdebat
  • Prinsjeslezing
  • Prinsjesborrel
  • Prinsjesrede
  • PrinsjesHatWalk - hoedenparade
  • Jonge Prinsjesborrel - borrel voor aanstormend politiek talent

Prinsjesfestival 2014

Prinsjesfestival 2014 staat in het teken van het 200 jaar Koninkrijk.
Het tweede Prinsjesfestival vindt plaats van 11 tot en met 16 september 2014. In de oude binnenstad van Den Haag vinden rond de Derde Dinsdag van September verschillende feestelijke activiteiten plaats. Bij de ene staat het feestelijke voorop en bij de andere het inhoudelijke.

Limburg

In 2014 is de provincie Limburg verbonden aan Prinsjesfestival. Het Johan de Witthuis aan de Kneuterdijk in Den Haag is tijdelijk de Limburgse ambassade. Het is de uitvalsbasis voor Limburg om zich te presenteren aan het land. Talentontwikkeling, innovatiekracht en de grensoverschrijdende blik staan daarbij centraal. Op donderdag 11 september 2014 neemt de commissaris van de koning van Limburg Theo Bovens het stokje over van Fryslân en opent de tijdelijke Limburgse ambassade in Den Haag.

Symbolen

Elk jaar is er een thema en in 2014 is dat 200 jaar Prinsjesdag. De kracht van rituelen en symbolen: vertrouwen, verbinden, vernieuwen. Prinsjesfestival is onderdeel van de festiviteiten rond 200 jaar Koninkrijk.

Programma

Evenementen rondom het Prinsjesfestival groeien en in 2014 staan er enkele nieuwe op het programma. Zo wordt er een Prinsjesfilm gedraaid. In Pathé Buitenhof zijn fragmenten van films en documentaires over koningshuis en democratie te zien.
Tevens gaan film- en documentairemakers in debat over de keuzes die ze maakten bij het maken van de films.
Op zaterdag 13 september 2014 wordt voor het eerst Prinsjesbal gehouden. Het bal is voor genodigden uit de politiek, het bedrijfsleven en het maatschappelijk veld en vindt plaats in Sociëteit De Witte aan het Plein.

Prinsjesfotoprijs

Het Prinsjesprotocol is in 2014 ook nieuw en richt zich op de actuele betekenis van protocol. In 2014 is er ook voor het eerst een Prinsjesfotoprijs. Politieke foto’s van het parlementaire jaar 2013-2014 kunnen meedingen naar een de prijs. Ook komt er een tentoonstelling in het gebouw van de Eerste Kamer aan het Binnenhof.
Succesnummer van de eerste editie is de PrinsjesHatWalk. Op het Lange Voorhout komen hoedjes in alle vormen en maten voorbij. De mooiste wint een prijs. Rond dit evenement wordt een hoedenmarkt georganiseerd.
De Prinsjesprijs en Prinsjesboekenprijs worden ook weer uitgereikt.
De ene is voor een (oud)politicus die zich heeft ingezet voor de democratie in ons land en de tweede is voor de auteur van het beste politieke boek van het parlementaire jaar.
In 2013 was de Prinsjesprijs voor oud-Tweede Kamervoorzitter Gerdi Verbeet en de griffier van de Tweede Kamer Jacqueline Biesheuvel de Prinsjesprijs en kreeg Mathieu Segers de eerste Prinsjesboekenprijs voor zijn boek ‘Reis naar het continent’.

JaarProvinciePrinsjesprijsPrinsjesboekenprijsPrinsjesfotoprijs
2013FryslânGerdi Verbeet en Jacqueline BiesheuvelMathieu Segers voor ‘Reis naar het continent’.-
2014Limburgfinancieel woordvoerders van de Tweede Kamerfracties van de constructieve oppositie: Wouter Koolmees (D66), Carola Schouten (CU) en Elbert Dijkgraaf (SGP)van Piet de Rooy voor 'Ons stipje op de waereldkaart'David van Dam
2015OverijsselRoel KuiperFrank WestermanDirk Hol
2016Zeeland

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van PrinsjesdagGeschiedenis van PrinsjesdagSinds april 2013 zit Willem-Alexander op de troon. Daarvoor hebben wij vier vrouwelijke koninginnen gehad. Waar komt de…
Prinsjesdag en de miljoenennotaPrinsjesdag en de miljoenennotaElk jaar is het op de derde dinsdag van september Prinsjesdag. Veel mensen luisteren en kijken hierbij naar de Troonrede…
Waar komt Prinsjesdag vandaan?Waar komt Prinsjesdag vandaan?We weten allemaal dat in september het nieuwe regeringsjaar (parlementair jaar) officieel gepresenteerd wordt door het s…
Koning Willem-Alexander en Koningin MáximaOp 28 januari 2013 deelde Koningin Beatrix in een televisietoespraak mee dat zij op 30 april van dat jaar zal aftreden.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Prinsjesfestival logo
  • www.prinsjesfestival.nl geraadpleegd op 10 augustus 2014
  • www.rijksoverheid.nl
  • Leeuwarder Courant
  • Afbeelding bron 1: Prinsjesfestival

Reageer op het artikel "Prinsjesfestival – Feest van de democratie"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 23-01-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Koning en koningin
Schrijf mee!