InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Koning – Witte inhuldiging door republikeinen

Koning – Witte inhuldiging door republikeinen

Koning – Witte inhuldiging door republikeinen Nederland is een koninkrijk, maar niet iedereen in het land is koningsgezind. Republikeinen roepen op om op de dag van de inhuldiging van Koning Willem-Alexander zoveel mogelijk wit te dragen en met witte zakdoekjes te zwaaien. Ze willen tegenwicht bieden aan wat ze “de orjanjegekte” noemen. De acties zijn ludiek.

Genootschap

Het Nieuw Republikeins Genootschap (NRG) nodigde Nederlanders uit om op de dag van de troonswisseling geen oranje te laten zien maar wit te dragen. De witte kleding moest tegenwicht bieden aan al het oranje dat op die dag de boventoon voert.
De republikeinen menen dat het wel wat minder mag met het oranje en de monarchie in Nederland.

Vraagtekens

Volgens het genootschap van republikeinen zijn er genoeg Nederlanders die vraagtekens zetten bij de inhuldiging van de koning. Ze vinden het koningschap niet meer van deze tijd en te duur. Ze besteden hun energie liever aan de democratie.

Wit

Met de actie Nederland draagt wit en de bijbehorende website, willen de republikeinen duidelijk maken dat er teveel waarde wordt gehecht aan de monarchie en de bijbehorende oranje kleur. Ze krijgen, figuurlijk gesproken, uitslag van de kleur van het Huis van Oranje en wat ze de oranje-hype of oranje-gekte noemen. Ook al het oranje gekleurde nieuws over de troonswisseling ten tijde van de inhuldiging vonden ze maar moeilijk te verteren. Daarom stelden ze voor om minder oranje en juist wit te dragen op 30 april 2013. De witte kleding kon bestaan uit een wit overhemd, of een wit accent, bijvoorbeeld in de vorm van een sjaaltje. De NRG gaf een aantal suggesties:
  • Wit sjaaltje;
  • witte pet,
  • wit overhemd;
  • witte wimpel;
  • wit laken uit venster laten hangen;
  • witte ballonnen;
  • wit zakdoekje.

Gedenkwaardig

De oproep was niet bedoeld om de dag van de troonswisseling te versjteren en al helemaal niet om relletjes te veroorzaken. De republikeinen wilden van 30 april 2013 een gedenkwaardige dag maken met aandacht voor vooral de democratie in Nederland. De acties werden ludiek ingezet.

Discussie

De website www.nederlanddraagtwit.nl is een initiatief van het NRG, een vereniging die in 2013 meer dan 15 jaar strijdt voor een democratisch gekozen staatshoofd van Nederland. De NRG nodigde iedereen in Nederland uit om daarover op 30 april 2013 te discussiëren.

Opvallend

Mensen die op 30 april 2013 wit droegen vielen op, konden elkaar aanspreken en ontmoeten en in gesprek raken met mensen die oranje droegen. Juist omdat de kleuren zo opvallen is het gemakkelijk om met elkaar in gesprek te raken. Het dragen van oranje of wit nodigt daar als het ware toe uit.

Activiteiten

Het NRG organiseerde in aanloop naar de inhuldiging van de koning een aantal activiteiten, zoals:
  • Lancering website nederlanddraagtwit.nl;
  • ledenvergadering NRG Amsterdam;
  • bijeenkomst over de kwestie Zorreguita;
  • conferentie van Europese republikeinen;
  • culturele activiteit
  • burgerinitiatief.

Burgerinitiatief

De NRG organiseerde ook een burgerinitiatief om de Tweede Kamer een opdracht te geven over de monarchie en de kosten daarvan te discussiëren. Om de discussie in de Tweede Kamer mogelijk te maken heeft de NRG 40.000 handtekeningen van Nederlanders nodig. NRG is nog steeds bezig die te verzamelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Inhuldiging van Koning Willem-Alexander van NederlandInhuldiging van Koning Willem-Alexander van NederlandWillem-Alexander is in 2013 de zevende vorst die in De Nieuwe Kerk het ritueel van de inhuldiging doorloopt. De koning v…
Aftreden Koningin Beatrix na 33 jaar op de troonnieuws uitgelichtAftreden Koningin Beatrix na 33 jaar op de troonOp maandag 28 januari 2013 liet Koningin Beatrix weten dat zij op dinsdag 30 april 2013 afstand zou nemen van de troon.…
Beatrix – Vrijvrouwe van Ameland met Fries bloedBeatrix – Vrijvrouwe van Ameland met Fries bloedPrinses Beatrix heeft Fries bloed in de aderen. De vorstin erfde de titel Erf- Vrijvrouwe van Ameland van Johan Willem F…
Koningsdag Nieuwe Stijl - Dordrecht en daarnaKoningsdag Nieuwe Stijl - Dordrecht en daarnaDe Koningsdag wordt anders dan de Koninginnedag van Beatrix of die van Juliana. Koning Willem-Alexander introduceert op…
Kroning: Waarom Willem-Alexander niet wordt gekroondAls we in Nederland een nieuwe koning of koningin krijgen, spreken we vaak van een kroning. Maar dat klopt niet. Ook pri…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TRAJAN 117, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Leeuwarder Courant
  • www.republikeinen.nl
  • www.nederlanddraagtwit.nl

Reageer op het artikel "Koning – Witte inhuldiging door republikeinen"

Reactie

James, 30-04-2013 00:21 #1
Ik draag een witte jas morgen! Maar dat is zeker NIET omdat ik tegen het koningshuis of kroning ben, ben er juist VOOR! Die jas stoot de zon af ;-). Die mensen die demonstreren moeten echt wat gaan doen met hun leven! LEVE DE KONING bam. Het wordt 1 feest! Reactie infoteur, 30-04-2013
Beste James, Op de witte jas staat een oranje strikje erg mooi. Een fijne dag gewenst.

Met Oranje-groet,

Sjaan fan Ameland

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 31-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Koning en koningin
Reacties: 1
Schrijf mee!