InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > De babykamer, waar moet hij aan voldoen?

De babykamer, waar moet hij aan voldoen?

De babykamer, waar moet hij aan voldoen? Wanneer er een kleine op komst is, is het erg leuk om je bezig te houden met het inrichten van de babykamer. Maar er zijn wel een aantal zaken waarmee je rekening dien te houden. De veiligheid van de babykamer is natuurlijk erg belangrijk. Het wiegje, ledikantje en de commode moeten daarom aan bepaalde voorwaarden voldoen. Maar ook buiten de babykamer schuilt er gevaar voor een baby. Denk maar eens aan stopcontacten die laag zitten, of hoeken van meubels die scherp kunnen zijn.

Het wiegje

Wanneer je in het begin voor kiest om gebruik te gaan maken van een wiegje, let er dan goed op dat dit wiegje aan een aantal belangrijke zaken voldoet. De bekleding van het wiegje mag niet gewatteerd zijn. Wanneer de baby hier tegenaan gaat liggen, kan hij hier niet doorheen ademen. Ook moet de bekleding strak om het wiegje heen zitten, zodat de baby er niet aan kan trekken. Bij voorkeur moet de binnenbekleding van de wieg van katoen zijn.

Het ledikant

Een baby is erg kwetsbaar. Het is dan ook erg belangrijk om meubels te kopen, die aan alle veiligheidseisen voldoen. Let goed op dat de spijlen van het ledikant een afstand hebben van 4,5 cm tot 6,5 cm. Dit zorgt ervoor dat je kindje niet met zijn hoofd klem kan komen te zitten tussen de spijlen. Verder moet het bedje goed ventileren. Zorg ervoor dat de onderkant gemaakt is van planken, of van board met gaatjes, zodat het goed ademt. Verder moet het matras ook goed ademen.

Verf

Ook de soort verf waarmee het ledikant is bewerkt is van belang. Mocht de baby met zijn mondje aan het ledikant sabbelen, wil je natuurlijk niet dat hij verf binnenkrijgt! Daarom moet de verflaag goed op het ledikant zitten. Ook mag er nooit verf worden gebruikt die lood bevat. Dit is schadelijk voor de gezondheid van je kindje!

De commode

Verder moet de commode op de babykamer minimaal 90 cm hoog zijn. Dit is de ideale werkhoogte voor jezelf, en de kraamverzorgster. Mocht je erg lang zijn, is het niet verkeerd om zelf een nog hogere commode aan te schaffen. De commode moet minimaal 75 cm breed zijn, en 60 cm diep. De afwerking van de commode dient helemaal glad te zijn. Er mogen dus geen schroeven of iets dergelijks uitsteken. Let hier ook goed op wanneer je besluit om zelf een commode te maken.

Veiligheidsmaatregelen

Stopcontacten

Voor kinderen kan het erg aantrekkelijk zijn om voorwerpen in stopcontacten te steken. Je moet er natuurlijk niet aan denken wat daar de gevolgen van kunnen zijn. Gelukkig zijn er speciale opzetstukken te koop. Deze kun je op de stopcontacten zetten. Wanneer je nu een stekker in het stopcontact wilt doen, dien je die eerst in de juiste richting te draaien. Een kind kan nu nooit zomaar iets in het stopcontact steken.

Hoeken van meubels

Ook de hoekjes van de tafel blijven altijd link voor je kleintje. Wanneer hij zit stoot tegen deze hoeken, kan dat een flinke bult, of wond opleveren. Er zijn speciale opzetstukken te koop voor de hoeken van de tafel. Dit zijn een soort van zachte stootranden, waardoor je kleintje zich niet zo erg bezeerd wanneer hij tegen de tafel aan botst. Deze opzetstukken zijn overigens ook te koop voor de hoekjes van de verwarming. Ook hieraan kan je kleine zich namelijk lelijk bezeren.

Kruiken

in het begin dien je vaak gebruik te maken van kruiken. Let goed op dat de rubbers van deze kruiken allemaal nog in tact zijn. Wanneer je twijfelt, is het beter gewoon nieuwe kruiken aan te schaffen. Ook mag de dop van de kruik nooit bol staan. Dit maakt de kans op lekken namelijk aanzienlijk groter. Controleer ook altijd goed of de kruik geen scheurtjes bevat. Wanneer je zeker van je zaak wilt zijn, is het aan te raden om de kruik te vullen, en eens een nachtje in een handdoek te leggen. Je kunt dan controleren of de kruik echt geen lekkage geeft.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Folder kraamzorg

Reageer op het artikel "De babykamer, waar moet hij aan voldoen?"

Infoteur: Denn
Laatste update: 12-04-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Schrijf mee!