Kindvriendelijke leefomgeving

Kindvriendelijke leefomgeving Kinderen moeten veilig kunnen spelen, dat staat vast. Maar waar ligt de grens van veiligheid en het belang van een omgeving die de ontwikkeling van kinderen stimuleert? Er wordt wel gesteld dat de veiligheidseisen op dit gebied hun doel voorbij schieten en te ver doorgevoerd worden. Met andere woorden: kinderen kunnen best tegen een stootje en hoeven niet tegen alles beschermd te worden. Dus kan het wel een tandje minder. Waar kinderen spelen, gebeuren ongelukjes; de één valt, de ander stoot zich, weer een ander brandt zich aan een kop koffie of thee. Als het om veilig spelen gaat zijn vooral instellingen die kinderen opvangen erg voorzichtig, zij zijn immers aansprakelijk als er iets gebeurd. Soms wordt dan ook wel gesteld dat de grenzen aan de veiligheidsnormen wel bereikt zijn en dat het kind gewoon weer kind moet kunnen zijn, en vrij moet kunnen spelen. Hierbij kan een splintertje in hun vinger of een geschaafde knie juist leerzaam zijn. De vraag is dus in hoe ver we willen gaan als maatschappij als het aankomt op de veiligheid van onze kinderen. Het antwoord ligt in het concept van de ‘kindvriendelijke leefomgeving’.

Wat is een kindvriendelijke leefomgeving?

In een kindvriendelijke leefomgeving moeten kinderen zich veilig kunnen voelen, maar niet beperkt in hun mogelijkheden. Een veilige, stabiele thuissituatie en leefmilieu zijn hierbij van belang, maar ook een omgeving die rekening houdt met de wensen en acties van kinderen en jongeren. Daarom moeten kinderen gestimuleerd worden om hun talenten te ontplooien op allerlei gebieden, als sport, cultuur e.d. Verder moet de stad zich op een gezonde en duurzame manier ontwikkelen. Tot slot zal de criminaliteit tot een minimum beperkt moeten worden.

Doel kindvriendelijke leefomgeving

Allereerst is het belangrijk een optimale ontwikkeling te bereiken voor de kinderen, hierbij moet gedacht worden aan geestelijke ontwikkeling, maar ook lichamelijke. Verder zal de sociale cohesie hoogstwaarschijnlijk bevorderd worden door een kindvriendelijke straat, buurt, wijk of stad. Tot slot zal zelfs een stad die zich profileert als ‘kindvriendelijk’ vermoedelijk meer jonge gezinnen aantrekken en dus is het goed voor de economie.

Middelen kindvriendelijke leefomgeving

In de gemeente Delft bestaat inmiddels een zogenaamde ‘Nota Speelruimte’, waarin uitvoerig wordt ingegaan op hoe een kindvriendelijke leefomgeving gerealiseerd kan worden, met name ook met ondersteuning van de Rijksoverheid. Het blijkt dat met name grote waarde wordt gehecht aan: kwalitatief goede kinderopvang, goede en gezonde scholen, veiligheid in het algemeen, veilige speelplekken (zowel formeel: school e.d., als informeel: buitenschools), veilige schoolroutes en veilige waterpartijen.

Één van de voorwaarden om tot een kindvriendelijke leefomgeving te komen is, het veranderen van de positie van kinderen in het beleid van gemeenten. Bijvoorbeeld door het verplicht stellen van een Child Impact Statement. Dit is een onderzoek naar de gevolgen voor kinderen van bepaalde beslissingen. Dit document zal beleidsplannen moeten vergezellen om zo de positie van het kind volwaardig mee te laten wegen in besluitvorming door gemeenten.
© 2009 - 2020 Sportler, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.vng.nl/Documenten/Extranet/Internationaal/speech_Verkroost_CvdR_dec08.pdf www.infomil.nl

Reageer op het artikel "Kindvriendelijke leefomgeving"

Infoteur: Sportler
Laatste update: Augustus 2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Schrijf mee!