InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Help, mijn boze kind stopt met ademhalen!

Help, mijn boze kind stopt met ademhalen!

Er zijn kinderen die, wanneer zij hun zin niet krijgen, stoppen met ademhalen. Dit kan voor de ouders erg eng zijn, doordat het kind blauw aanloopt of zelfs even het bewustzijn verliest. Het stoppen met ademen lijkt heel eng en zorgelijk, maar is het dat ook?

De peuterleeftijd bereikt

Wanneer baby's opgroeien tot peuter, ontwikkelen zij zich heel snel. Ieder kind krijgt zijn eigen willetje en dat merken veel ouders. Wanneer het kind zijn of haar zin niet krijgt kan het plotseling driftig worden. Veel peuters kennen zo'n periode, die ook wel de peuterpuberteit wordt genoemd. Sommige kinderen gaan keihard krijsen, anderen gaan gooien met speelgoed en weer anderen zijn gewoon nukkig en kijken boos. Een klein deel van de kinderen reageert echter door het inhouden van de adem. Dit wordt ook wel BHS, ofwel Breath Holding Spells, genoemd.

Het inhouden van de adem, waarom doet mijn kind dat?

Het inhouden van de adem doet zich voor wanneer het kind schrikt of boos wordt. Soms gebeurt het wanneer een kind plotseling valt en pijn heeft. Daarnaast kan een kind de adem inhouden uit boosheid, omdat het zijn of haar zin niet krijgt. Het inhouden van de adem is eigenlijk gewoon een schrikreactie. Ieder kind reageert op een bepaalde manier op schrik of boosheid. Een deel van de kinderen doet dit door te stoppen met ademhalen.

Is het inhouden van de adem schadelijk?

Wanneer een kind stopt met ademen, dan is dit voor de ouders erg beangstigend. Bij sommige kinderen duurt het inhouden van de adem minder dan 20 seconden. Het kind zal dan slechts wat bleek worden en eventueel kunnen de lipjes een beetje blauw worden. Na een korte ademstop gaat het kind vanzelf weer ademen. Andere kinderen houden het echter langer vol de adem in te houden, net zo lang totdat ze verslappen en eventjes het bewustzijn verliezen (dit duurt ca. 1 minuut). Op het moment van het verliezen van het bewustzijn, zal het kind ook weer meteen gaan ademen, zodat het bewustzijn vanzelf weer terugkomt. Het wegvallen van de ademhaling en het bewustzijnsverlies zijn niet schadelijk voor de gezondheid van het kind.

Kan ik het stoppen met ademen voorkomen?

In feite is het inhouden van de adem door een peuter niet te voorkomen. Het is ook niet aan te raden uit angst voor weer zo'n aanval extra voorzichtig met het kind om te springen. Wanneer je als ouder probeert de aanvallen te vermijden, door het kind niet te corrigeren, maar toe te geven wanneer het kind zijn of haar zin wil doordrijven dan zal hij of zij niet leren wat wel en niet mag. Het beste is om zelf kalm te blijven tijdens zo'n aanval. Laat je kind rustig weer bijkomen en ga over tot de orde van de dag. Extra aandacht geven aan de aanval is niet verstandig, het kind kan de aanvallen dan gaan gebruiken om aandacht te trekken. Wanneer je als ouder echt heel angstig bent voor de aanvallen, dan kun je proberen een klein straaltje koud water op het haar of in de nek van je kind te gieten. Door de schok van het koude water gaat het kind weer ademhalen. Vroeger werden kinderen met Breath Holding Spells met hun hoofd onder de koude kraan gestopt. Dit is ook wel effectief, maar voor het kind niet fijn. Waarschijnlijk vergeeft het kind je het nooit dat hij of zij zomaar onder de koude kraan werd gestopt, en op zijn minst zal het kind dit voor altijd onthouden. Een grote kans met deze methode is dat een kind een serieuze angst voor water ontwikkelt, vandaar dat dit sterk af te raden is. Het allerbeste is gewoon rustig afwachten tot de aanval voorbij is.

Gaat het inhouden van de adem vanzelf over, of moet ik met mijn kind naar een hulpverlener?

Normaal gesproken gaat een periode, waarin het kind de adem inhoudt, vanzelf weer over. De meeste kinderen raken er gedurende de kleuterleeftijd langzaam maar zeker overheen. Wanneer een kind na de kleuterleeftijd nog steeds last van BHS heeft, dan is het aan te raden hulp van een psycholoog in te roepen. De psycholoog kan door gedragstherapie het kind stimuleren het stoppen van de adem niet meer toe te passen bij een gevoel van onmacht, maar zijn of haar gevoel in woorden uit leren drukken.

Wanneer naar de dokter?

Wanneer je kind vaker last heeft van BHS, dan is het verstandig de huisarts te raadplegen. De arts zal wellicht aanvullend onderzoek laten doen, om uit te sluiten dat de verschijnselen die het kind heeft niet afkomstig zijn van een ander probleem, zoals bijvoorbeeld epilepsie.
Gerelateerde artikelen
Plasangst: de breath holding-techniekPlasangst: de breath holding-techniekJe bent waarschijnlijk op deze pagina terecht gekomen omdat je last hebt van plasangst (paruresis). Je hebt dan moeite m…
Hersenen: Ademhalingsoefeningen ter ontspanningHersenen: Ademhalingsoefeningen ter ontspanningZonder te ademen kunnen we niet leven. Maar zelfs als we ademen moeten we dat goed doen om er echt profijt van te hebben…
Waarom ademen we?Waarom ademen we?Waarom ademen we? Elke keer als we ademhalen, halen onze longen zuurstof uit de lucht en geven dit door aan het bloed. E…
Bewust of onbewust ademhalenBewust of onbewust ademhalenEen mens kan een tijdje zonder drank en voedsel maar niet zo lang zonder adem. Ademhaling is belangrijk om ons bloed via…
Ademen bij zingenEen van de belangrijkste dingen bij zingen is ademen. Er zijn verschillende soorten ademhaling, maar als we zingen maken…

Reageer op het artikel "Help, mijn boze kind stopt met ademhalen!"

Reactie

Wilco, 04-12-2013 22:29 #1
Fijn dit te lezen. Vooral dat hij er vanzelf overheen groeit. Onze zoon houdt zijn adem in als hij valt en pijn heeft. Het lastige is dat hij weer valt doordat hij wegvalt gedurende enkele seconden. En dan harder valt. We houden het in de gaten. De omgeving schrikt vaak ook erg als het voorvalt.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 07-04-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Reacties: 1
Schrijf mee!