Leren praten, de eerste stapjes naar echte communicatie
De taalontwikkeling wordt in 2 onderverdeeld, de actieve woordenschat en de passieve woordenschat. Actieve woordenschat houdt in dat het kind ook daadwerkelijk de woorden gebruikt, de passieve woordenschat zijn alle woorden die hij wel begrijpt maar niet gebruikt. Op het moment dat de passieve woordenschat steeds kleiner wordt omdat alle woorden overgaan naar de actieve woordenschat, is het kind op de goede weg .....
Grammatica
Op het moment dat uw kind steeds meer begint te praten is er van een goede grammatica nog geen sprake. Het kind denkt vooral logisch na, waardoor bv. slapen slaapte wordt ipv. sliep, en lopen loopte ipv. liep. Hierover hoeft u zich nog totaal geen zorgen te maken, dit is alleen maar een goed teken dat uw kind logisch na kan denken. Goede grammatica is iets dat het kind zichzelf vooral aanleerd door goed naar andere mensen te luisteren en na te praten, en dat is iets dat tijd nodig heeft. Op een gegeven moment merkt u dat uw kind u na probeert te doen, en ook al gaat dat in het begin niet foutloos, het is erg belangrijk dat u uw kind prijst voor de manier waarop het vorderingen maakt.
Verbeteren
Het is erg belangrijk dat er op een vriendelijke manier verbeterd wordt, het kind moet tenslotte leren met een creatieve manier met taal om te leren gaan. Vriendelijkheid is daarbij erg bemoedigend en stimulerend om door te gaan. Persoonlijke voornaamwoorden zijn erg ingewikkeld voor een klein kind, zoals ik, jij, wij, en daaropvolgend bezittelijke voornaamwoorden zoals mijn, jouw, onze. Daarom is het ook dat kinderen zichzelf vaak bij de naam noemen, omdat ze nog niet snappen dat ze een eigen persoontje zijn dat met 'ik' benoemd mag worden. Hetzelfde geldt voor een verkeerde uitspraak en zelf verzonnen woordjes, dit komt allemaal vanzelf wel goed. Laat duidelijk merken dat u het leuk vindt dat uw kind zoveel met taal bezig is. Taalverwerving is 1 van de belangrijkste leerprocessen die uw kind doormaakt, en het is daarom ook een enorme mijlpaal in het leven van een kind en zijn ouders.
Kindertaaltje
Vaak denken ouders dat een kindertaaltje voortdurend verbeterd moet worden, maar ze beseffen niet dat dit voor hun kind nodig is om te kunnen communiceren met andere kinderen, bv. op de creche. Ze nemen automatisch dingen over van andere kinderen, ook als het gaat om goed taalgebruik, dus dan werkt het andersom ook voordelig. Wel is het belangrijk dat u zelf goed taalgebruik blijft gebruiken, ook al zegt uw kind iets fout dan is het de bedoeling dat u het goed herhaalt. Het is voor een kind erg verwarrend als zijn ouders hard lachen om zijn taalgebruik en andere mensen vervolgens het niet zo grappig vinden en ze steeds verbeterd worden. Op deze manier begrijpt uw kind het het snelste.
Luidruchtig
Bijna alle kinderen hebben als kenmerk dat ze het nodig vinden hun aanwezigheid aan de hele buurt kenbaar te maken. Kinderen hebben er nu eenmaal plezier in om (harde) geluidjes te maken, dit hoort bij hun ontwikkeling. Op die manier kunnen veel kinderen hun gevoelens uitten, dus het is belangrijk om het kind zijn gang te laten gaan. Pas als de situatie het echt niet toelaat mag het kind streng toegesproken worden, en dan zie je snel dat het kind ook minder luidruchtig wordt. Als het kind teveel gedimd wordt in zijn manier van praten en schreeuwen, merk je dat een kind vaak lastig gedrag gaat vertonen omdat het simpelweg erg gefrustreerd raakt. Kinderen zijn nu eenmaal erg energiek en verbruiken die energie vooral aan veel bewegen en hard praten, dat is kindeigen en hoort er nu eenmaal bij.
Enkele tips om het taalgebruik te stimuleren :
- Praat veel met uw kind, geef het goede voorbeeld dat met taalgebruik veel bereikt kan worden en duidelijk gemaakt kan worden.
- Luister goed naar uw kind. Probeer hem niet op te jagen als het niet snel genoeg gaat, maar laat hem in zijn eigen tempo duidelijk maken wat hij wil. Laat merken dat het u interesseert.
- Moedig hem altijd aan woorden te gebruiken, en leer hem dat met schreeuwen en gillen niets bereikt wordt en niet begrepen wordt wat het probleem is.
- Toon waardering voor zijn pogingen in de vorm van knikken en lachen en zeggen dat hij iets goed gezegd heeft.
- Corrigeer altijd vriendelijk.
- Maak zijn zinnen niet voor hem af en verbeter niet te snel zonder dat hij zelf de kans heeft gehad.
- Veel voorlezen doet wonderen, ze leren er ontzettend veel van en de meeste kinderen zijn dol op herhaling
- Zet uw kindje nooit onder druk, hij ontwikkeld zich in zijn eigen tempo en probeer niet teveel te vergelijken met leeftijdsgenootjes, ieder kind is tenslotte uniek.
Geniet van deze periode, er is niets gezelliger dan een leuk praatje met uw kindje, op deze manier wordt de relatie met uw kind steeds gelijkwaardiger, koester die momenten.