Convergentieleer (Pedagogiek)

Convergentieleer (Pedagogiek) De convergentie leer is een belangrijke stroming binnen de pedagogiek. Het is een tussenweg tussen de natuurlijke goedheid van de mens en de vormbaarheid van de mens. Hieronder zal ik in het kort proberen uit te leggen wat er met de convergentieleer wordt bedoelt en een aantal grondleggersbenoemen. Naturalisten zien ontwikkeling als de ontplooiing van aangeboren eigenschappen terwijl idealisten de nadruk leggen op de ervaring. Dit zijn eenzijdige visies. William Stern ziet de ontwikkeling van een kind als een zaak van aanleg en ervaring. Hij doet dit in zijn convergentietheorie. Hoe noemt de aanlegfactoren de mogelijkheden van de mens, om deze mogelijkheden te ontwikkelen is een milieu nodig, de opvoeding. Het kind schept mede zelf dit milieu, hij neemt zelf actief deel. Dit heet zelfvorming.
Hij laat aanleg en milieu samenkomen(converge). Dit samenkomen van aanleg en milieu als werkende krachten in de opvoeding is misschien beter te benoemen met de begrippen wisselwerking en interactie, deze begrippen geven het actieve en dynamische beter weer. Sommige mensen spreken zelfs van inter-penetratie, dit betekend de gezamenlijke ontwikkeling van organisme en omgeving.

Ontwikkeling als ontdekkingsreis

Met het begrip zelfvorming bedoelen we de actieve deelname van het kind in de opvoeding. Het kind gaat op ontdekkingsreis. Een voorbeeld: Een kind heeft de aanleg om te spreken. Maar dat het kind ook daadwerkelijk gaat spreken is geen geval van alleen rijping of leren. Het kind moet zelf de taal ontdekken. Volgens Langeveld is de ontdekkingsreis van het kind afhankelijk van 2 voorwaarden:
  • 1. Er is een individu, een persoon.
  • 2. Er zijn soortgenoten

De belangrijkste ontdekkingen volgens Langeveld zijn:

  • De ontdekking van dingen die niet afhankelijk zijn van de aard van de aard: Zoals de wereld met zijn processen en kringlopen, de planten- en dierenwereld.
  • De ontdekking van het leven als opgave: Je moet er zelf iets van maken
  • De ontdekking van het eigen innerlijk: Je bent uniek, je hebt je eigen herinneringen en je kunt je eigen beslissingen nemen.
  • De ontdekking van het andere geslacht als aantrekkelijk: Naarmate het kind ouder wordt zal het zich aangetrokken voelen tot andere geslacht, voor homofiele mensen kan dit een probleem veroorzaken waar hulp van buitenaf bij nodig is.
© 2007 - 2020 Sonisch, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Convergentie-insufficiëntie: Dichtbij zien gaat moeilijkConvergentie-insufficiëntie: Dichtbij zien gaat moeilijkConvergentie houdt in dat de ogen zich naar de neus richten bij het kijken op korte afstand. Bij convergentie-insufficië…
De leeropdracht van de school en de motivatie van kinderenDe leeropdracht van de school en de motivatie van kinderenWanneer is je motivatie om iets te doen het hoogst? Als je zelf hebt mogen kiezen voor de betreffende activiteit en zelf…
Disclosure - vrijwillig of verplichtDisclosure - vrijwillig of verplichtDisclosure is elke vorm van communicatie van ondernemingen richting de beleggers. Redenen zijn om de relatie met de bele…
Piramide van Maslow en kritiek van AlderferDe piramide van Maslow bestaat uit een vijftal hiërarchische behoeften van de mens. Volgens de theorie van Maslow verloo…

De school, opvoedingsmiddelDe school wordt steeds belangrijker als opvoedmiddel in onze samenleving. Mensen werken langer, kinderen moeten langer o…
Pedagogiek: de Opvoedende school?Het nieuwe leren heeft aanzet gegeven tot een enorme verandering in de pedagogieke of opvoedkundige taak en verantwoorde…

Reageer op het artikel "Convergentieleer (Pedagogiek)"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Sonisch
Gepubliceerd: 21-11-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Schrijf mee!