InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Organiseer een piratenfeestje voor kleuters

Organiseer een piratenfeestje voor kleuters

Organiseer een piratenfeestje voor kleuters Feestjes voor kleuters hebben hun eigen regels. Ten eerste kunnen kleuters nog niet lezen dus kan je daar nog geen gebruik van maken voor een speurtocht of een ander spelletje. Ten tweede is de spanningsboog van kleuters nog vrij kort, dus je moet snel schakelen. Hoe maak je een feestje met kleuters dan toch leuk, vooral voor jezelf. Geef op de uitnodiging al aan dat het een piratenfeestje wordt. Zo kunnen kinderen die dat willen verkleed als piraat komen. Houd ook wat schmink bij de hand zodat je de kinderen die dat willen kan versieren met een litteken, een snor en een baard van een paar dagen.

Naar buiten

Het lekkerste is om als het weer het een beetje toe wil laten veel buiten te doen met de kinderen. Organiseer een fotopuzzeltocht. Hiervoor maak je foto’s van allerlei voor kinderen makkelijk te herkennen voorwerpen in de omgeving. De speeltuin is de buurt mag op de foto’s niet ontbreken. Geef de kinderen thuis of op het schoolplein al de eerste enveloppe en kijk of ze de locatie van de foto kunnen vinden. Op deze locatie heb je een enveloppe met de volgende locatie gehangen die de kinderen dan weer moeten zoeken.

Tip: zorg dat je als back-up een kopie van de foto’s bij je hebt. Zo kan je de speurtocht toch voortzetten mocht één van je foto’s verdwenen zijn.

Meer informatie over fotopuzzeltochten, kijk op Fotospeurtocht voor kinderen.

Lunch

Wat eten piraten? Broodjes knakworst toch. Hap, slik, weg! Natuurlijk kan je ze ook frites of pannenkoeken voorzetten.

Spelletjes

Als eerste krijgt de jarige cadeautjes. Wat is er nu leuker dan het piratenthema aan te houden in de vorm van een spel. Neem evenveel ballonnen als er kinderen zijn. Doe in iedere ballon de naam van één van de gasten. Er blijft dus één ballon over waar een blanco papier in zit. Doe er eventueel voor de lol ook nog een beetje confetti in. Blaas de ballonnen op en hang ze buiten aan lijntjes. Neem een zwaard en plak aan de bovenkant een speld. Laat nu de kinderen één voor één een ballon doorprikken. De reacties van de kinderen zijn nogal verschillend. Bij het ene feestje is iedereen dolenthousiast en bij het andere feestje vinden ze het reuze spannend. Het kind wiens naam in de ballon zit mag het cadeautje aan de jarige geven. De lege ballon is extra zodat ook de jarige een ballon kan doorprikken.

Piraatje prik

Het is gewoon te koop. Een plaat met een piraat erop waarbij je een ooglapje zo dicht mogelijk bij het oog van de piraat moet plakken. Met enige creativiteit kan je er natuurlijk ook zelf één maken. Wil je er één kopen google dan even op “Piraatje prik”.

Bron: ClkerFreeVectorImages / PixabayBron: ClkerFreeVectorImages / Pixabay
Schat graven
Maak een schatkaart waarop staat aangegeven waar de piraatjes een schat kunnen vinden. Verstop deze van te voren. Wel diep genoeg zodat hij niet per ongeluk door spelende kinderen wordt opgegraven. Je kan dit op het strand, in de zandbak van de speeltuin of in de achtertuin doen. Ligt eraan wat er in de buurt te vinden is. Nu voor iedereen nog een plastic schepje. Desnoods leen je er van tevoren een paar en je kan aan de slag. In de schatkist kan je wat chocolademunten of het aandenken wat de kinderen mee naar huis krijgen doen. Mocht het wat regenachtig of vochtig weer zijn, vergeet dan niet een plastic zak over de schat te doen.

Schieten met kanonskogels

Dit is gewoon blikjes omgooien maar zo klinkt het een stuk spannender.

Knutselen

Bij Xenos zijn vaak voor niet al te veel geld houten doosjes of kistjes te koop. Laat de kinderen deze versieren en beplakken met dun opgebrachte klei, plaksteentjes en ander materiaal. Je kan ze natuurlijk ook een T-shirt laten versieren in piratensfeer of van een oud laken een piratenvlag laten maken. Wanneer je hiervoor kiest niet vergeten om textiel stiften te kopen.

Snoepen

Voor tussendoor wat te drinken en als snoep een schatkistje of ander piratensnoepgoed.

Film

Voor een rustmoment aan het einde zou je een film kunnen opzetten van Peter Pan. Hopelijk helpen deze tips en kijk je later terug op een ontspannen en plezierig verjaardagsfeestje.
Gerelateerde artikelen
Kinderfeestje – piratenKinderfeestje – piraten‘Wij zijn piraten van de zee, als je wilt varen dan kom je maar mee! Wij zijn piraten, piraten van de zee!’ Een mooi the…
Pirates of the Century – moderne piratenWie enige tijd terug aan een piraat dacht, zag waarschijnlijk een oudere zeebons voor zich, met een houten poot, ooglapj…
Kinderfeest met thema "piraten"Een kinderfeest geven met als thema "piraten" valt altijd in de smaak. Met onder andere een piratenschatkist, piratendri…
Cartagena: help je piraten de tunnel door!Wie laat zijn gevangen genomen piraten als eerste ontsnappen uit het zwaarbewaakte fort van Cartagena? Elke speler krijg…
Feesten met de liefste papa, geschreven door Arend van DamFeesten met de liefste papa, geschreven door Arend van DamFeesten met de liefste papa is een voorleesboek maar je kunt het boek ook gebruiken om inspiratie op te doen voor leuke…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Organiseer een piratenfeestje voor kleuters"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 24-06-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!