InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Kinderen in de (dure) maatschappij van tegenwoordig

Kinderen in de (dure) maatschappij van tegenwoordig

Kinderen in de (dure) maatschappij van tegenwoordig Alle jonge moeders vragen zich vroeger of later wel eens af hoe hun kinderen zullen opgroeien in de maatschappij van nu, waar alles duurder is, waar alles snel moet en alles moet kunnen. Waar beide ouders moeten werken om naast de maandelijkse lasten ook nog te kunnen genieten. Zullen de kinderen hierdoor ook anders opgroeien?

Meer werkende ouders

In de zeventiger jaren werkten zo’n 10% van de vrouwen. Zo gauw er kinderen kwamen dan hield de vrouw op met werken en bleef ze thuis om voor de kinderen te zorgen. In enkele gevallen werden de grootouders ingezet om op de kinderen te passen zodat de moeder toch nog (part-time) kon gaan werken. Als kind zijnde was je dus altijd omringd door je moeder of grootouders die de tijd namen om je op te voeden. Nu is dat wel anders: 90% van de vrouwen werkt nu, iets wat met de duurdere economie (en vaste lasten) wel nodig is. Als er kinderen geboren worden, zegt de vrouw (of ook man) niet standaard haar baan op maar kinderen gaan eerder naar een kinderdagopvang. Deze dagopvangen groeien dan ook als paddenstoeltjes uit de grond. Kinderen brengen hierdoor minder tijd door met de eigen ouders (of grootouders) en meer tijd met leeftijdsgenoten in een Kinderdagopvang. Dit brengt natuurlijk veranderingen met zich mee in hoe kinderen opgevoed worden en zich ontwikkelen.

Nadelen

Bovenstaande brengt natuurlijk veranderingen met zich mee in hoe kinderen opgevoed worden en zich ontwikkelen.

Minder tijd voor je kind

De ouders gaan werken, de kinderen moeten naar de opvang gebracht worden. Om alles op tijd voor elkaar te krijgen moet alles gehaast gebeuren. Er blijft weinig tijd over voor een kind om ’s morgens rustig te ontbijten, kleren aan te doen, haren te kammen, etc. En dit terwijl een goed ontbijt het belangrijkste deel van de dag en voeding is en ook voor je kind om te leren en te laten “aanrommelen”.

Zindelijkheid

Door het tijdsgebrek blijft er weinig tijd over voor kinderen om te leren hoe ze zich moeten aan- en uitkleden. De ouders kleden de kinderen aan om op tijd ergens te zijn en laten hun kinderen niet de tijd om dit zelf te doen. Hetzelfde geldt voor de zindelijkheidstraining. Liever snel een luier aan doen dan veel tijd te steken in zindelijkheidstraining. Vroeger waren de meeste kinderen voor hun tweede levensjaar al zindelijk, terwijl dit nu eerder voorkomt in het derde of vierde levensjaar.

Aandacht

Kinderen hebben juist in de eerste jaren van hun leven veel aandacht en liefde nodig. Dit moet vooral van de ouders komen en niet van de opvang. Ook voor de ouders zelf is het vaak moeilijk om werk en kind te combineren en ook nog aan hun eigen rust toe te komen.

Voordelen

Er zijn ook voordelen door de verandering in opvoeding. Doordat kinderen veel tijd doorbrengen met andere kinderen leren ze al op vroege leeftijd om voor zichzelf op te komen. Ze leren al op jonge leeftijd om te socialiseren en raken ze zo eerder vertrouwd met ander mensen waardoor ze minder eenkennig zijn. En om nu te zeggen dat kinderen minder leren op een kinderopvang is ook weer niet waar. Door het voorbeeld te volgen van andere kinderen op de opvang leren ze over het algemeen ook om eerder te gaan praten en om te delen met anderen.

Tips voor ouders

  • Zorg ervoor dat de tijd die je wel met je kind doorbrengt goed besteedt. Het gaat hierbij niet om kwantiteit, maar om kwaliteit. Luister naar je kind, vraag het naar zijn of haar dag. Doe dit bijvoorbeeld tijdens voor, tijdens of na het eten.
  • Maak het bedtijd ritueel wat langer door juist ’s avonds wat meer tijd te besteden aan je kind met uitkleden en tanden poetsen (laat je kind het zelf proberen) en lees je kind voor.
  • Gebruik weekenden en vakanties om je kind zindelijk te maken om het te leren zichzelf aan-en uit te kleden, en ga leuke dingen met ze doen door erop uit te gaan. Op een kinderopvang zijn ze niet zo vaak buiten dus kun je dit in de weekenden doen.
Gerelateerde artikelen
Werkende ouders en kinderopvangHet komt steeds minder voor dat één van de beide ouders werkt en dat de ander thuis blijft voor de kinderen. Onze maatsc…
Besparen op kinderopvang – elkaars kinderen opvangenBesparen op kinderopvang – elkaars kinderen opvangenDe kosten van de kinderopvang is vaak een bezwaar voor ouders om beide aan het werk te gaan. U kunt geld besparen door s…
Thuis blijven voor de kinderen of werken?Thuis blijven voor de kinderen of werken?Een gezin met kinderen en twee werkende ouders krijgen het financieel steeds zwaarder. De overheidssubsidies maken de ko…
Thuishuis of kinderdagverblijf?Thuishuis of kinderdagverblijf?Steeds meer gezinnen maken gebruik van opvang voor de kinderen. Voor ouders is het tegenwoordig gebruikelijk om beide te…
Pedagogisch werkAls Pedagogisch werker ben je werkzaam op de kinderopvang, basisschool of jeugdzorg. Je werkt dan in de sector sociaal a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bessi, Pixabay

Reageer op het artikel "Kinderen in de (dure) maatschappij van tegenwoordig"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 28-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!