InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Erven – legitieme portie en kinderen onterven

Erven – legitieme portie en kinderen onterven

Erven – legitieme portie en kinderen onterven Er zijn een paar zekerheden in het leven, u gaat een keer door en u moet belasting betalen. Als u dood gaat, dan weet u zeker dat uw erfgenamen met deze twee zaken in aanraking komen. U kunt daar tevoren enige sturing aan gaan geven door bijvoorbeeld een testament op te stellen. Ook kunt u proberen een of meer kinderen te onterven. Maar kan dat wel? In dit artikel ga ik in op de mogelijkheden van ons erfrecht ten aanzien van het regelen van uw nalatenschap en uw kinderen.

Erven – legitieme portie en kinderen

Er zijn een paar zekerheden in het leven, u gaat een keer door en je moet belasting betalen. Als u dood gaat, dan weet u zeker dat uw erfgenamen met deze twee zaken in aanraking komen. U kunt daar tevoren enige sturing aan gaan geven door bijvoorbeeld een testament op te stellen. Ook kunt u proberen een of meer kinderen te onterven. Maar kan dat wel? In dit artikel ga ik in op de mogelijkheden van ons erfrecht ten aanzien van het regelen van uw nalatenschap en uw kinderen.

Legitieme portie

Als u roept dat u uw kinderen wilt onterven, dan roept iedereen dat dat niet mogelijk is in Nederland. Ten dele waar. Als u een testament opstelt en u onterft een kind, dan krijgt uw kind in beginsel niets. U moet dan wel een testament opstellen!

Maar een kind is (soms helaas) niet rechteloos. Uw kind kan altijd een beroep doen op de legitieme portie. U kunt dus niet volledig voorkomen dat uw kind niets erft. Maar de legitieme portie heeft wel een aantal gevolgen.

Omvang legitieme portie

In het oude erfrecht hing de omvang van een legitieme portie af van de hoeveelheid broers en zussen. In het huidige erfrecht is de omvang van een legitieme portie altijd de helft van een erfdeel van uw kind.

Stel dat u een echtgenote heeft en twee kinderen, dan is ieders erfdeel 1/3 volgens de wet. Uw kind heeft dan een legitieme portie van ½ maal 1/3 is dus 1/6.

Bestanddelen legitieme portie

De legitieme portie bestaat altijd alleen uit een te vorderen bedrag in geld. Uw kind krijgt noch de auto noch de klok van grootmoeder in bezit. U kunt dus op materieel vlak uw kind dus wel degelijk onterven! Wellicht een opluchting voor sommige mensen.

Wanneer krijgt uw kind iets?

Als u een testament heeft opgesteld en u onterft uw kind, dan krijgt uw kind in beginsel helemaal niets. Uw kind zal uitdrukkelijk een beroep moeten doen op de legitieme portie. Het is dus absoluut een misverstand te denken dat uw kind per definitie dus iets krijgt.

Termijn

Uw kind heeft na uw overlijden zes maanden de tijd om een beroep te doen op zijn of haar legitieme portie. Doet uw kind dit niet, dan vervalt in basis het recht om iets te vorderen.

Uitbetalen van de vordering

Als uw kind is onterft, uw kind doet een beroep op de legitieme portie en vordert een betaling van een bedrag, dan is er nog iets om bij stil te staan. Als de langstlevende alles erft en de erfenissen van de kinderen aan dezelfde kinderen schuldig blijft, is de legitieme portie van uw onterfde kind niet direct opeisbaar mits u dit goed regelt. Uw kind zal in dat geval moeten wachten tot de langstlevende ook is overleden.

Omvang legitieme portie

De omvang van een legitieme portie kan een aardige rekenexercitie inhouden voor uw erfgenamen en executeur testamentair. U kunt heel simpel de omvang van de legitieme portie beïnvloeden door vlak voor uw overlijden een aardig bedrag weg te schenken. Zo, u denkt uw kind dat tweemaal in de greep te hebben. De wetgever heeft daar iets op bedacht.

Alle schenkingen van de afgelopen vijf jaren door u, de schenkingen aan uw kind ongeacht de termijn, oudere giften die schijnbaar als doel hebben gehad uw nalatenschap nadelig te beïnvloeden voor uw onterfde kind en de herroepbare giften gedurende uw leven moeten uw erfgenamen weer optellen bij uw nalatenschap. Op grond van deze rekenexercitie kunnen uw erfgenamen uitmaken wat de zogenaamde legitimaire aanspraak is van uw onterfde kind.

Maar dan bent u er nog niet helemaal. De schenkingen gedurende uw leven aan dit kind dienen nog even in mindering te komen. En tot slot moet de waarde van de mogelijk verkregen erfenis in mindering komen op de legitimaire aanspraak van uw kind. Kortom, de legitieme portie is niet per definitie gelijk aan de legitimaire aanspraak.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Echtgenoot onterven kan met testamentEchtgenoot onterven kan met testamentMet een testament kunt u iedereen onterven. Ook uw echtgenoot en een kind kunt u in 2019 onterven. U kunt geen erfenis n…
Een kind onterf je niet volledigEen kind onterf je niet volledigIn een testament kunt u aangeven wat uw wensen zijn met betrekking tot uw nalatenschap. Toch zijn er beperkingen gesteld…
Wat erf ik als kind volgens het erfrecht?Wat erf ik als kind volgens het erfrecht?Wat een kind erft van een ouder of ouders en hoe groot dit kindsdeel is, is vooral afhankelijk van de vraag of er een te…
Erfenis: vragen en antwoordenNiet iedereen denkt erover na. Wat gebeurd er met mijn bezittingen, maar ook met mijn schulden na mijn overlijden. Als j…
Geld nalaten of schenken, maar niet aan familie of kinderenGeld nalaten of schenken, maar niet aan familie of kinderenWanneer u een testament laat opmaken, wilt u misschien uw kinderen uitsluiten van de erfenis. Omdat u liever geld nalaat…
Bronnen en referenties
  • Elsevier, schenk & erf almanak.

Reageer op het artikel "Erven – legitieme portie en kinderen onterven"

Reacties

Patrik, 01-10-2018 09:22 #4
Enkel vader leeft nog en heeft zo goed als geen geld op de rekening maar wel een substantieel hoeveel goud in de kluis.
De eigenlijke kinderen van vader zijn onterft middels een testament.
Wil dit dan zeggen dat de stiefkinderen dewelke erfgenaam zijn 1/4 van het bedrag van wat het goud waard is moeten betalen aan de onterfde kinderen als ze dit opeisen?

Hennie Burgers, 18-06-2017 15:39 #3
Mijn vraag is de volgende: Vader en moeder hebben een huis en grond. 3 kinderen. Bij overlijden van de ouders erft ieder kind even veel in principe. Nu koopt een van de kinderen het hele bezit van de ouders. Vervalt dan het erfdeel van de andere kinderen, zodat die niets krijgen?

Cindy Jansen, 09-07-2015 15:05 #2
Even 2 vragen mbt erfrecht. Mijn vader heeft mijn zus onterft en zij heeft dus maar recht op 25% van de banktegoeden en 25% van de boedelwaarde.Mijn 1e vraag is, wat als ik de goederen zelf houd… Moet ik mijn zus dan alsnog geld geven voor wat het waard is?
De 2e vraag is! wat als ik boedel na een tijdje verkoop. Dus het eerst houd en dan verkoop, wat is dan de "vervaldatum" dat mijn zus er nog recht op heeft?Dus wat als ik na bv 2 jaar een auto van mijn vader verkoop. Heeft mijn zus dan nog steeds recht op 25%?

Maria, 23-11-2013 11:37 #1
Ik vind dat iedere ouder recht heeft op een of twee kinderen te onterven in alle landen word het wel gedaan mits het staat beschreven in jou testament mijn vraag is dat ik daar graag antwoord op willen hebben bijv. dank

Infoteur: Belastingadvies
Gepubliceerd: 29-12-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Schenken en erven
Reacties: 4
Schrijf mee!