InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Zwanger: wat moet er allemaal geregeld worden?

Zwanger: wat moet er allemaal geregeld worden?

Zwanger: wat moet er allemaal geregeld worden? Eindelijk is je zwangerschapstest dan positief en ben je zwanger, maar wat moet er nu allemaal gebeuren? Wat komt er op je af in de 9 maanden tot je baby komt? Hieronder een korte checklist zodat je weet wat er allemaal te regelen valt.

Je bent zwanger, wat nu?

Je zwangerschapstest is positief: je bent zwanger. Wat moet er nu gedaan worden?

Afspraak verloskundige

Als je test positief blijkt te zijn, dan hoef je niet eerst een afspraak te maken bij je huisarts, al is het wel handig even te bellen naar de praktijk zodat je huisarts ervan weet. Je kunt nu een verloskundige zoeken en deze gaan bellen. Zij maken dan een afspraak met je voor de eerste controle. Deze controle zal plaatsvinden in de 6e week van je zwangerschap.

Kraamzorg regelen

Schrijf je op tijd in voor kraamzorg. Weet je niet hoe en wanneer, vraag het je verloskundige. Je zult waarschijnlijk van je verloskundige al de nodig informatie hebben gekregen.

Kinderopvang alvast regelen

Ben je van plan om je baby naar kinderopvang te sturen wanneer je verlof eenmaal voor bij is? Dan kan het zeker geen kwaad om je alvast te verdiepen in de soorten kinderopvang en welke je voorkeur zou hebben. Weet je ook al op welke dagen dit zou zijn, dan zou je je baby al kunnen inschrijven. Het kan namelijk zijn dat er een wachtlijst is, dit verschilt per stad en kan een tijd zijn tussen een paar weken tot zelfs enkele maanden! Vandaar dat het op tijd regelen soms nodig is.

Inrichten babykamer

Over het algemeen wordt gesteld dat je rond de 20 weken van je zwangerschap je babykamer in orde zou moeten gaan maken. In de 27e week van je zwangerschap komt er iemand bij je thuis van kraamzorg om je informatie te geven en ook om te kijken of je de spullen voor de babykamer en ook de bevalling op orde hebt.

Geboortekaartje kiezen

Een aantal maanden voor de bevalling is het tijd om een geboortekaartje uit te gaan zoeken. Hiervoor kun je langsgaan bij een drukkerij, maar je kunt je kaartjes ook online bestellen. Wanneer je eenmaal bent bevallen kun je de laatste gegevens doorgeven voor op het kaartje en kun je je kaartjes vervolgens binnen 3 werkdagen afhalen of thuis ontvangen.

Regel je kraampakket

Tussen week 20 en week 27 is het tijd om je kraampakket in orde te maken. Het kraampakket bevat spullen die je nodig zal hebben voor de (thuis)bevalling.

Pak je spullen in

Ongeveer een week tot een paar dagen voor de uitgerekende datum voor je bevalling is het handig om je tas in te pakken in het geval van een ziekenhuisbevalling. Ook al plan je een thuisbevalling, dan nog is het handig om een tas in te pakken. In je tas moet je de volgende spullen meenemen:
  • Kleding voor 1 tot 2 dagen
  • toiletspullen
  • kraampakket
  • enzovoorts

Wat zit er in het kraampakket?

Bij sommige drogisterijen zoals Kruidvat en Etos kun je een compleet kraampakket kopen. Je kunt de items ook los kopen. Van de kraamzorg krijg je hiervoor een lijst. De volgende items zitten in het kraampakket:
  • 1 matrasbeschermer
  • 1 pak maandverband
  • 2 kraammatrassen
  • 1 pak zoogkompressen
  • 5 onderleggers
  • 1 zak verbandwatten
  • 1 navelstrengklem
  • 1 doosje gaaskompressen
  • 1 flesje alcohol 70%
  • 1 rol hechtpleisters
  • 2 pakken kraamverband

Mocht je na je kraamtijd nog spullen uit je pakket overhouden, dan kun je deze inleveren bij een verzamelpunt via: www.stichtingbabyhope.org. Deze spullen worden dan gedoneerd aan vrouwen in ontwikkelingslanden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slim orde scheppen: de checklistSlim orde scheppen: de checklistLoopt je hoofd over? Ben je het overzicht kwijt? Mis je de discipline om je werk af te krijgen? Een checklist kan uitkom…
Kramp en spierkramp tijdens de zwangerschapKramp en spierkramp tijdens de zwangerschapHevige kramp en spiertrekken tijdens de zwangerschap is heel vervelend en een veelvuldig voorkomend probleem onder zwang…
Heeft u alles al gepakt voor de vakantie? Maak een checklistEen checklist kan een handige manier zijn om niks te vergeten als u op vakantie gaat, wel zo belangrijk aangezien soms d…
Wat kost en doet een verloskundige?Hoeveel betaal je voor een verloskundige? Verloskundige hulp wordt in principe volledig vergoed door de zorgverzekeraar.…
ZwangerschapsdieetZwangerschapsdieetZodra een vrouw zwanger is breekt er voor haar een bijzondere periode aan. Er verandert veel in het lichaam en daardoor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TawnyNina, Pixabay
  • www.oudersvannu.nl

Reageer op het artikel "Zwanger: wat moet er allemaal geregeld worden?"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 18-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Ouderschap
Schrijf mee!