Autogordels, veilig vervoeren van je kinderen
Het vervoeren van je kinderen in de auto is niet meer dan normaal. Het is immers een vervoermiddel om iedereen, dus ook jouw gezin, van A naar B te kunnen brengen. Maar weet jij wat de regels zijn met betrekking tot het veilig vervoeren van jouw kinderen in de auto?
Het vervoeren van je kinderen in de auto is niet meer dan normaal. Het is immers een vervoermiddel om iedereen, dus ook jouw gezin, van A naar B te kunnen brengen. Maar weet jij wat de regels zijn met betrekking tot het veilig vervoeren van jouw kinderen in de auto?
Het dragen van de autogordel kan het verschil maken tussen leven en dood
Het is natuurlijk niet mogelijk om met 100% zekerheid te zeggen, dat het dragen van je autogordel per definitie je leven redt bij een auto ongeluk. Maar dat het je kansen op overleven aanzienlijk vergroot, dat is inmiddels wel bewezen. Toch zijn er nog altijd mensen die bezwaren maken tegen het dragen van deze gordel, en het dus ook niet doen. Soms met desastreuze gevolgen. En daar kunnen hulpverleners over mee praten.
De Britse overheid wilde in 1967 het dragen van autogordels verplicht stellen. Er kwam zoveel kritiek dat er zelfde 10 maal over het aannemen van de wet gestemd moest worden. Pas in 1993, 26 jaar later pas, werd het dragen van autogordels in Groot-Brittannië verplicht. Het effect was direct merkbaar: het aantal verkeersdoden en -gewonden nam vrijwel direct met 25% af!
Opnieuw daling aantal verkeersdoden in 2010: de cijfers
In totaal waren er 640 verkeersdoden in 2010 te betreuren. Dat waren er gelukkig 80 minder dan in 2009. Uit onderzoek blijkt dat de daling vooral bij personen tot 40 jaar plaatsvond. De grootste daling is onder inzittenden van personenauto’s en fietsers te bespeuren. Helaas is er wel een lichte stijging onder voetgangers te zien. De absolute daling ten opzichte van 2009 is het vervolg op een dalende trend van de afgelopen jaren.
Het hoogste aantal verkeersdoden is nog steeds te vinden onder twintigers, 114 in 2010. Hierbij zijn de stapavonden vrijdag- en zaterdagavond de momenten in de week waarbij de meeste ongevallen gebeuren.
Het grootste deel van de daling van het aantal verkeersdoden komt, als gemeld, voor rekening van fietsers en inzittenden van personenauto’s. In 2010 nam het aantal verkeersdoden onder inzittenden van personenauto’s af met 50 en kwam uit op 246. Vergeleken met 2009 ligt dit aantal 17 procent lager. Deze groep weggebruikers telt daarentegen absoluut nog wel de meeste verkeersdoden.
De sterfte door verkeersongevallen vertoont al sinds het midden van de jaren zeventig een dalende trend. Destijds kwamen meer dan 3 duizend mensen per jaar om in het verkeer. Halverwege de jaren zeventig werd onder andere het dragen van gordels voorin de auto en het dragen van de bromfietshelm verplicht. Sinds het jaar met de meeste dodelijke verkeersongevallen, 1972, is het aantal verkeersdoden gedaald met 80 procent. Het dragen van de gordel loont!
Bestuurders van zowel personen- als bestelauto’s zijn in 2010 vaker de gordel gaan dragen dan ooit te voren. Ook het gebruik van kinderzitjes en de juiste afstelling van hoofdsteunen nam toe. Dit blijkt uit een onderzoek dat het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft uit laten voeren. Maar liefst 97% van de bestuurders van personenauto’s en 87% van bestelauto’s droeg in 2010 zijn gordel. Ook is het gebruik van de gordel onder passagiers op de achterbank van personenauto’s licht gestegen in 2010 ten opzicht van voorgaande jaren. Toch draagt nog altijd bijna 1 op de 5 passagiers achterin géén gordel. Een heel gunstige ontwikkeling is de daling in het aantal kinderen dat zonder gordel of kinderzitje wordt vervoerd. Dit aantal is gedaald van 28% in 2002 naar 6% in 2010.
Het meer intensief controleren en daadwerkelijk bekeuren door de politie van bestuurders en passagiers die de gordel niet of niet juist dragen, draagt zeker bij aan de positieve ontwikkeling als hiervoor beschreven. Ook de hieraan gekoppelde campagnes in de media lijken effect te sorteren.
Wat zijn de regels voor veilig vervoeren van je kind?
Er zijn gelukkig steeds minder auto’s die achterin geen autogordels hebben. Tegenwoordig is het standaard, het zijn met name oudere auto’s die ze niet hebben. Deze verdwijnen langzaamaan van de wegen. Toch moet de wetgeving hier nog rekening mee houden: als er geen gordel in de auto zit, kun je moeilijk iemand aanspreken op het niet dragen van de gordel. Let wel: het gaat hier om de gordels achterin! Voorin draag je altijd je gordel!
leeftijd | voorin | | achterin | |
| gordel aanwezig | gordel niet aanwezig | gordel aanwezig | gordel niet aanwezig |
< 3 jaar | verplicht goedgekeurd en geschikt kinderbeveiliging-systeem te gebruiken | mogen niet voorin worden vervoerd | verplicht goedgekeurd en geschikt kinderbeveiliging-systeem te gebruiken | mogen niet voorin worden vervoerd |
≥ 3 jaar tot 1,35 meter | verplicht goedgekeurd en geschikt kinderbeveiliging-systeem te gebruiken | mogen niet voorin worden vervoerd | verplicht goedgekeurd en geschikt kinderbeveiliging-systeem te gebruiken | hoeft geen autogordel te worden gedragen |
langer dan 1,35 meter en volwassenen | verplicht gebruik te maken van de gordelen; zonodig ook een goedgekeurd kinderzitje (zittingverhoger) | hoeft geen autogordel te worden gedragen | verplicht gebruik te maken van de gordel; zonodig ook een goedgekeurd kinderzitje (zittingverhoger) | hoeft geen autogordel te worden gedragen |
Volgens de definitie in de wetgeving is iedereen onder de 18 jaar een kind. Een kinderzitje moet goedgekeurd zijn volgens ECE-reglement 44/03 of 44/04. Dit vindt u op het keuringslabel of -sticker. Om goed te werken moet het kinderzitje op de juiste manier zijn vastgezet. Raadpleeg hiervoor de handleiding van het zitje.
Lees verder