InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Je kind wordt 18, wat verandert er

Je kind wordt 18, wat verandert er

Je kind wordt 18, wat verandert er Hoera, je kind is 18 en meerderjarig. Voor je zoon of dochter verandert er veel. Jongvolwassenen zijn zelf verantwoordelijk voor hun zorgverzekering, moeten zelf een beurs aanvragen, zorgtoeslag regelen en misschien een ‘tegemoetkoming scholieren’. De onderhoudsplicht van de ouders gaat nog wel door tot ze ‘echt’ volwassen zijn op hun 21ste verjaardag. Wat verandert er op de 18e verjaardag van je kind.

Inhoud

De belangrijkste veranderingen op de 18e verjaardag

Ouders krijgen minder geld vanaf de 18e verjaardag. Kinderbijslag, het kindgebonden budget en eventueel de alimentatie stoppen. Daar komt nog bij dat je kind niet meer gratis is meeverzekerd voor ziektekosten. De veranderingen op een rijtje:

  • De kinderbijslag stopt. De kinderbijslag wordt per kwartaal uitgekeerd, wanneer iemand midden in dat kwartaal 18 wordt, krijg je toch over het hele kwartaal kinderbijslag. Het kindgebonden budget voor ouders met een laag inkomen stopt ook.
  • Wanneer je studeert heb je recht op een studiebeurs, soms een aanvullende beurs en een lening. Bij de beurs hoort een OV-kaart. Informatie vind je op de site van de DUO-IB-Groep. Let op, 18 en op het MBO? Ook dan heb je recht op een beurs. Kijk voor de voorwaarden op de site van de DUO-IB-Groep
  • Ben je 18 maar zit je nog op een school voor voortgezet onderwijs, bv. een HAVO of VWO dan heb je recht op een 'tegemoetkoming scholieren'. Deze tegemoetkoming bestaat uit een basisdeel en een aanvullende toelage die afhankelijk is van het inkomen van de ouders.
  • Ontvang je alimentatie voor je kind dan ontvangt je kind dit vanaf nu. De onderhoudsplicht blijft namelijk wel van kracht. Het maakt niet uit of je kind nog op school zit of al werkt. Werkt je kind of ontvangt het een beurs dan kan dit wel invloed hebben op de hoogte van de alimentatie.
  • Je kind is niet meer gratis meeverzekerd voor ziektekosten. Kinderen boven de 18 kunnen gewoon bij hun ouders op de polis blijven. Je kunt er ook voor kiezen om een aparte verzekering af te sluiten. Voor studenten zijn collectieve verzekeringen en er zijn verschillende ‘jongerenverzekeringen’. Dit moet je met je kind bespreken want vanaf nu mag je zoon of dochter zelf bepalen welke verzekering afgesloten wordt. Bij de belastingdienst kan je kind een zorgtoeslag aanvragen. De zorgtoeslag is een tegemoetkoming in de kosten van de ziektekostenverzekering. Zorgtoeslag is inkomensafhankelijk, het inkomen van de 18-jarige, niet van de ouders! Een studiebeurs of tegemoetkoming is geen inkomen en ontvang je deze dan heb je altijd recht op zorgtoeslag. De verwerking van de aanvraag duurt twee maanden vraag de toeslag op tijd aan.

Zorgplicht tot de 21ste verjaardag

Ouders hebben een zorgplicht voor kinderen die loopt tot de 21ste verjaardag. Heeft je kind een studiebeurs, een 'tegemoetkoming scholieren' of werkt het al? Voor de zorgplicht maakt dit geen verschil. Je moet financieel bijdragen aan het levensonderhoud en de eventuele studie. Hoeveel je moet bijdragen hangt wel af van de hoogte van de beurs, de toelage of het loon. Betaal je alimentatie dan loopt deze ook gewoon door alleen betaal je nu de alimentatie aan het kind. Ook de hoogte van deze alimentatie is afhankelijk van de 'inkomsten' van je kind.

Voor ouders: zorgplicht is geen aansprakelijkheid

Vanaf je 18e verjaardag mag je zelf verzekeringen afsluiten, een lening nemen of grote aankopen doen. In het kort, je mag schulden maken. De toestemming van de ouders is niet meer nodig maar anders dan vaak gedacht, ouders zijn ook niet verantwoordelijk voor de eventuele schulden. Ouders zijn ook niet aan te spreken op schade veroorzaakt door hun kind. De zorgplicht zegt niets over de aansprakelijkheid, de zorgplicht loopt door tot de 21ste verjaardag, de aansprakelijkheid van ouders is al niet meer geldig na de 16e verjaardag. Kinderen vanaf 16 jaar zijn al zelf aansprakelijk voor schade die ze aanrichten. Ouders moeten dan wel kunnen aantonen dat ze het gedrag waaruit de schade voortkomt niet konden voorkomen. De aansprakelijkheidsverzekering van het gezin blijft meestal ook van kracht voor kinderen tot 21 maar het is zeker zinvol dit na te vragen.

DigiD

Voor het aanvragen van zorgtoeslag, een studiebeurs, een tegoetkoming scholieren en nog veel meer heb je een DigiD nodig, een Digitale iDentiteit. Een DigiD vraag je op de site van digid.nl. Voor het invullen heb je een je burgerservicenummer nodig (staat o.a. op je pas van de zorgverzekering), je postcode en huisnummer en je geboortedatum. Bij de aanvraag kies je een gebruikersnaam en wachtwoord. Nadat de aanvraag is verstuurd krijg je binnen gemiddeld een week een activeringscode via de post. Met deze code kun je de aanvraag activeren. Wanneer je nog geen DigiD hebt is dit het moment om deze aan te vragen.

Tegemoetkoming scholieren

Ben je 18 en zit je nog op een school voor voortgezet onderwijs dan heb je recht op een 'tegemoetkoming scholieren'. Met het voorgezet onderwijs wordt bedoeld: alles tussen VWO en praktijkonderwijs, vavo en voortgezet speciaal onderwijs. Je krijgt altijd een basistoelage. Een aanvulling hierop is afhankelijk van het inkomen van de ouders en is opgedeeld in tegemoetkoming in de schoolkosten en een tegemoetkoming in het lesgeld. Bij de tegemoetkoming zit geen OV-jaarkaart. Aanvragen gaan via de DUO-IB-Groep.
© 2011 - 2019 Caro-lina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zorgtoeslag 2020 omhoog: zorgtoeslagtabelZorgtoeslag 2020 omhoog: zorgtoeslagtabelDe zorgtoeslag 2020 stijgt ten opzicht van 2019. Wat verandert in de zorgtoeslag 2020, wat zijn de belangrijkste wijzigi…
Berekening zorgtoeslag 2018Berekening zorgtoeslag 2018Hoeveel zorgtoeslag 2018 krijgt u? De berekening van hoogte van de zorgtoeslag 2018 kunt u eenvoudig zelf met een rekenm…
Alimentatie: indexering en inningAlimentatie: indexering en inningOuders moeten voor hun kind zorgen. Groeit het kind na een scheiding bij één van beide ouders op, dan moet de ander door…
Zorgtoeslag 2017: bedrag, vermogen en vermogenstoetsZorgtoeslag 2017: bedrag, vermogen en vermogenstoetsWat wordt voor u de hoogte van de zorgtoeslag, hoeveel wordt die per saldo lager of hoger? De zorgtoeslag gaat gemiddeld…
Zorgtoeslag 2019, hoeveel is het en hoe werkt het?Zorgtoeslag 2019, hoeveel is het en hoe werkt het?Heb je een laag inkomen dan kun je in 2019 wellicht aanspraak maken op zorgtoeslag. Dit is een tegemoetkoming vanuit de…
Bronnen en referenties
  • http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/studiefinanciering.asp
  • http://www.toeslagen.nl/
  • http://www.allesoververzekeren.nl/wanneer-verzekeren/op-kamers/zorgverzekering

Reageer op het artikel "Je kind wordt 18, wat verandert er"

Reacties

Diana, 23-06-2018 16:31 #96
Na een scheiding zijn mijn zoon van nu 18 en ik noodgedwongen bij mijn ouders in gaan wonen. Omdat ik een spierziekte heb, en geen mogelijkheden huisvesting op korte termijn, is mijn WAO uitkering 547,00 per maand. Ontvang geen partnerallimentatie, wel tot 18 jaar een allimentatie voor zoon die nu volgende maand naar hem gaat. Zonder de kinderbijslag en kindgebondenbudget kom ik natuurlijk niet rond. Betaal ook voor ons bede mijn ouders 200 kostgeld g/w/e. Mijn zoon gaat in augustus een BBL opleiding volgen 4 dagen werken een dag naar school. Kan ik nu bijstand aanvragen voor mij alleen of heeft dat consequenties voor inkomen zoon en gepensioneerde ouders?

Angel, 24-07-2017 18:55 #95
Onze zoon is net 18 geworden en al sinds zijn 14de uithuiswonend door pdd-nos. Nu heeft hij een flat onder begeleidwonen en deze kosten worden gedragen door de gemeente. Hij krijgt ook een weekbudget en moet daar alles van doen. Gaat niet meer naar school en heeft door zijn beperking moeite met behouden van werk, dus eigenlijk geen inkomen. Ben ik nu verantwoordelijk voor zijn zorgkosten, verzekeringen en dergelijke? Nu kwam ons ter ore dat er een mogelijkheid is om via de rechtbank een volwassenheidsverklaring te krijgen zodat deze ouderlijke zorgplicht vervalt, hoe zit dit? Reactie infoteur, 26-07-2017
Volgens mij bedoelt u een meerderjarigheidsverklaring, ik ken het alleen in het geval van tienermoeders die met deze verklaring het gezag over een kind kunnen krijgen. Uw zoon is al meerderjarig wanneer hij 18 wordt. Wat de gevolgen zijn voor de zorgplicht weet ik niet, ook voor meerderjarige kinderen geldt een zorgplicht tot de 21ste verjaardag. Waarschijnlijk kunt u deze vraag beter voorleggen aan een jurist.

Merel, 29-05-2017 16:03 #94
Ik heb een kleinzoon en kleindochter (tweeling) die Okt. 18 jaar worden.
Mijn alleenstaande dochter heeft een minimum inkomen. Ze ontvangt nu huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget.
De vader betaalt maandelijks alimentatie voor de kinderen.
Mijn eerste vraag is moet de vader alimentatie blijven betalen na 18e jaar. Kleindochter gaat een mbo-opleiding volgen, kosten € 1050.-.Bijverdienste € 150.- per maand.
Kleinzoon gaat werk/leersysteem doen, 4 dagen werken en 1 dag naar school. Hij gaat € 750.- per maand verdienen.
Waar hebben ze dan recht op? Studiefinanciering e.d.?
Krijgt mijn dochter dan nog toeslagen?
De kinderen wonen allebei nog thuis. Reactie infoteur, 30-05-2017
Na de 18e verjaardag loopt de alimentatie gewoon door alleen nu wordt deze betaald aan de kinderen. Zorgplicht geldt voor kinderen tot hun 21ste verjaardag, of in sommige gevallen nog iets langer. Het kan overigens ook overgemaakt worden op de rekening van de moeder maar dit moet wel in overleg.
Het kindgebonden budget is idd niet meer van toepassing op kinderen van 18 jaar of ouder.
Een MBO-opleiding voltijds geeft recht op studiefinanciering, informatie en aanvragen op de site van DUO.
BBL, (ik neem aan dat uw kleinzoon dit volgt) geeft geen recht op studiefinanciering.
De kinderen kunnen zelf een zorgverzekering afsluiten (of op de polis van moeder blijven staan) en zorgtoeslag aanvragen. Dit kunt u vinden op de site van de belastingdienst.
Huurtoeslag wordt berekend over de inkomsten van medebewoners (iets anders dan toeslagpartners) uw kleinkinderen zijn dit. Het max. inkomen van inwonende kinderen (tot 23 jr) staat op de site van de belastingdienst, 2017 (!) 4788 euro.

Siep, 29-03-2017 21:01 #93
Ik heb een vraag. Mijn zoon ontving in 2016 een avondschool toeslag en is na deze bbl opleiding in dienst gegaan in sept 2016 als loodgieter. Dus hij kreeg al loon en deed avond mbo leidinggevende opleiding niveau 4. Moet de toeslag of toelage opgeteld worden bij inkomsten uit loon voor de belastingdienst. Want dat zou betekenen dat hij 1000 euro terug moet betalen. Na de opleiding is hij in vaste dienst gekomen bij t bedrijf waar hij werkte ivm opleiding. Weet iemand of dit klopt?

Richard, 20-03-2017 15:53 #92
Mijn zoon wordt binnenkort 18 jaar. Door omstandigheden wil hij zelf al 5 jaar geen contact meer met zijn moeder. Ze betaalt ook geen alimentatie. Ik houd haar via mail om de zoveel weken op de hoogte over vooral dingen die te maken hebben met school. Nu heeft mijn zoon het sowieso liever niet dat ik zijn moeder op de hoogte houdt. Kan hij als hij 18 jaar wordt van mij verlangen dat ik stop met de informatiemails? En wordt hij dan zelf verantwoordelijk voor wat er qua info naar zijn moeder gaat? Reactie infoteur, 20-03-2017
Wanneer uw zoon 18 wordt valt hij niet meer onder ouderlijk gezag, hij is meerderjarig. Of hij kan verwachten dat u nu stopt met de mails? U hoeft die mails niet meer te sturen want neem aan dat u hierover een afspraak had met zijn moeder. Ik zou dit gewoon met uw zoon overleggen.

Arie, 10-02-2017 08:54 #91
Mijn dochter heeft autisme en is inmiddels meerderjarig. Ik weet dat ik financieel onderhoudsplichtig ben als vader en dat is prima. Het vreemde is dat ik mij zorgen maak over haar gezondheid en welzijn, ik krijg van niemand meer info, mag niets opvragen, ze heeft problemen op school maar de school mag niets met mij bespreken als zij dat niet wil. Ik zoek op internet dan naar "zorgplicht" maar alle sites beschrijven alleen dat ik financieel verantwoordelijk ben alsof "zorg" alleen maar de component financieel heeft. Ik maak me gewoon zorgen en wil helpen of past dat niet meer in deze tijd en bestaat hulp alleen nog maar uit een financiële component? Reactie infoteur, 10-02-2017
Ten eerste is het niet vreemd dat u zich zorgen maakt, u bent haar vader. Uw dochter is 18 jaar en wordt gezien als 'handelsbekwaam' voor de wet, dat wil zeggen dat ze haar eigen beslissingen mag nemen. Wanneer ze niet wil dat haar schoolresultaten met u worden besproken dan moet de school zich daar aan houden. Dat is lastig wanneer u zich zorgen maakt maar niet zo heel veel aan te doen. Zelfs al zou ze een wettelijk vertegenwoordiger hebben dan kan deze haar problemen niet met u bespreken zonder haar toestemming. Op dit moment zal uw hulp inderdaad uit financiële onderhoudsplicht bestaan. Tenslotte (maar dat is van ouder tegen ouder) houd de lijnen open, wanneer ze nu uw hulp niet wil, dit kan over een paar maanden anders zijn.

Jcm Knijpstra, 26-01-2017 07:04 #90
Ik ben 55 en zit in het uwv en heb een beperking. Nu is mijn dochter 18 jaar geworden en is van 11-11-1998. Mijn dochter staat nog ingeschreven bij haar pa en zijn vrouw, maar wil heel graag terug bij mij. Haar vader heeft haar op haar 9e bij mijn weg gehaald omdat hij geen alimentatie wilde betalen en heeft dit op een hele vervelende manier voor elkaar gekregen. Mijn dochter heeft de jaren met tegenzin daar uitgezeten en werd door haar vader op een rare manier gewezen op de mogelijkheid dat ze als ze 18 werd ze duur zou worden dus dan vanaf die tijd wel weer bij mama mocht gaan wonen.

Nu is ze al een aantal maanden bij mij maar ik ben eerst aan het uitzoeken wat dit voor mij voor concequenties heeft op finacieel gebied. Dus nu leef ik van een eenpersoons uitkering met 2 personen en haar vader geeft haar geen geld omdat hij bang is dat het bij mijn terecht komt wat belachelijk is omdat ik haar al die tijd dat ik niets ontvang voor haar al jaren €10.- zakgeld geef elke week en eigenlijk het meeste van haar kleding en schoenen ook nog voor haar betaal omdat ze niets van de kinderbijslag kreeg bij haar pa. Maar als ik haar inschrijf bij mij is er dan een manier dat ik kan zorgen dat hij geld elke maand aan haar geeft omdat ik niet meer aan mijn eigen onderhoud en mijn dieren toe kom omdat ik nu alles betaal voor haar en zij durft hem niets te vragen dus dat gaat niet ok zo. Welke stappen moet ik ondernemen om te zorgen dat mijn meid geld krijgt waar ze recht op heeft? Want ze loopt nog op school en heeft een baantje van een paar uur in de week en heeft daar ongeveer €125- per maand van dus ik moet een manier vinden dat hij aan zijn plicht voldoet want nu hij niets meer vangt van haar mag ik haar opeens wel weer waar ik super blij mee ben. Maar dit is wel een smerige manier want hij verwacht nu lekker dat ik er nu weer niets van zeg. Dat ben ik nu wel zat om op deze manier behandeld te worden dus welke stappen kan ik ondernemen? Want paniek is nog zacht uitgedrukt.
vriendelijke dank alvast Reactie infoteur, 26-01-2017
Neem contact op met een juridisch loket of rechtswinkel in uw buurt. Uw ex heeft gewoon een onderhoudsplicht voor zijn dochter en deze wordt aan haar betaald niet aan u. Normaal loopt een vastgestelde alimentatie door maar wordt na de 18e verjaardag overgemaakt op de rekening van het kind. Alleen is hier geen sprake van een vastgestelde alimentatie. Dit is overigens een procedure tussen uw ex en zijn dochter. In het slechtste geval moet dit voor een rechter komen maar probeer altijd als eerste om hier samen uit te komen.

Hoofwijk, 20-01-2017 19:27 #89
Als je zoon van 18, uitwonend is, en hij weigert de ziektekosten te betalen, moeten de ouders daar dan voorop draaien?

Mvgr Leon Reactie infoteur, 23-01-2017
Weigeren een (basis) ziektekostenverzekering af te sluiten? Dat kan niet want dit is verplicht. In principe zijn ouders niet aan te spreken op schulden gemaakt na de 18e verjaardag maar neem dit op met een juridisch loket die weten hier meer over.

Sam Samie, 05-12-2016 20:50 #88
Mijn dochter wordt in juni 2017 18 jaar en ze zit op de TSO 4e leerjaar in België maar ze woont in Nederland. Nu is mijn vraag krijgt zij dan studiefinanciering of iets anders? Aangezien ze op haar 18e geen kinderbijslag meer krijgt en ook het kindgebondenbudget wegvalt en ze moet dan ook haar eigen ziektekostenpremie betalen plus eigen risico is er bij mij een bedrag van ongeveer 500 euro dat wegvalt. Dan moet ik ook maar van een minimum leven. Wat kan hier tegen doen en bij wie moet ik zijn? Krijg al een paniekaanval als ik er nu al aan denk. Reactie infoteur, 06-12-2016
Ik weet niets van het onderwijs in België en TSO 4e leerjaar zegt me hierdoor niets. Maar ik zou contact opnemen met DUO die kunnen u vast meer vertellen.

H. A. de Vries, 30-11-2016 00:23 #87
Hallo.
Mijn zoon is net 18 geworden en zit nog op de Havo. Hij heeft leukemie en zijn behandeling duurt nog tot feb. 2018. Hij mag/kan daarom geen bijbaan nemen, we hebben zorgtoeslag aangevraagd maar hoe betaalt hij z'n eigen risico? Of moeten wij dat blijven doen? Reactie infoteur, 30-11-2016
Ja, (of eigenlijk uw zoon maar omdat hij daartoe niet in staat is dit voor uw rekening) alleen dit moet u even navragen bij de verzekering: wanneer een behandeling start in een jaar en doorloopt in het volgende jaar dan geldt het eigen risico van het eerste jaar. Maar daar is een uitzondering op en ik weet niet precies hoe dat voor dit en volgend jaar gaat.

Jessyl (infoteur), 24-09-2016 23:34 #86
Hallo,
ik volg een hbo opleiding in avondonderwijs. Behoud ik het recht op alimentatiegeld of geldt een hbo opleiding in een avondtraject niet? Reactie infoteur, 26-09-2016
Je bent 18 jaar of ouder en volgt een avondopleiding hbo? De onderhoudsplicht loopt door tot de 21ste verjaardag, het maakt niet uit of je werkt, welk onderwijs, ouders moeten zorgen dat je rond kunt komen. Misschien werk je overdag? Misschien kun je met minder geld toe? Dat is iets tussen jou en je ouders. Meestal loopt het alimentatiebedrag gewoon door na de 18e verjaardag alleen wordt het nu overgemaakt op de rekening van het kind.

Dekale, 22-09-2016 23:49 #85
Goedenavond
Mijn zoon wordt ook 18 in 2017. Ik verdien boven modaal. Hij zit op speciaal onderwijs, waar moet ik rekening mee houden? Reactie infoteur, 23-09-2016
In het kwartaal na zijn 18e verjaardag (dus het kwartaal volgend op de laatste kinderbijslag) kan hij een tegemoetkoming scholieren aanvragen, in het voortgezet speciaal onderwijs kan dat tot de 20ste verjaardag. Dit is een basisdeel waarvoor hij altijd in aanmerking komt en een aanvullend deel, deze laatste is inderdaad inkomensafhankelijk. (Uw inkomen) De tegemoetkoming wordt aangevraagd bij DUO. Het is overigens een gift, geen lening die later terugbetaald moet worden.

Bert, 20-09-2016 07:28 #84
Hallo
Mijn zoon (17 jaar) volgt een BBL opleiding en woont bij mijn ex en zij heeft een uitkering. Wordt deze nu stopgezet omdat mijn zoon een BBL opleiding volgt? Reactie infoteur, 20-09-2016
Nee, maar inkomsten van uw zoon kunnen wel invloed hebben op de kinderbijslag. Uw zoon telt op z'n 18e ook nog niet mee voor de kostendelersnorm maar wanneer hij de jongste is verandert de uitkering van uw ex wel. Ik weet niet heel veel van bijstandsuitkeringen maar geloof dat ze een alleenstaanden uitkering krijgt? Vraag dit na bij de gemeente waarin uw ex woont die kan u alle info geven.

Marcel, 31-08-2016 13:54 #83
Mijn zoon wordt morgen 18. Hij volgt sinds september 2014 een MBO voltijd BOL opleiding. Ik verdien teveel voor een bijdrage van DUO. Zijn opleiding (nivo 4) duurt nog tot juni 2017. Hij heeft recht op een basisbeurs en (volgens mij) zorgtoeslag. Hij wil graag 300 euro per maand bijlenen via DUO. Bij de aanvraag moet je opgeven wanneer de opleiding start. Beetje verwarrend want ik zou zeggen 01-09-2016, dus morgen, op zijn verjaardag, start de opleiding weer. Echter dan zegt DUO dat hij geen recht heeft op financiering. De enige andere keus is 01-09-2015 maar dat is eigenlijk een jaar te laat. Maar toen was ie ook al bezig met dezelfde studie… Mijn vraag is nu: heeft hij recht op financiering of niet? Reactie infoteur, 02-09-2016
Ja, vanaf het kwartaal dat u geen kinderbijslag meer ontvangt. Voor uw zoon dus per oktober. Vraag een studiefinanciering overigens ruim op tijd aan, DUO geeft een termijn van 3 maanden. Studiefinanciering MBO: aanvragen tussen de 18e en 30ste verjaardag, voltijds beroepsopleidende leerweg (bol) en nederlandse nationaliteit.
(Voor iedereen, deze informatie is voor 2016)

Mier, 29-08-2016 22:52 #82
Mijn zoon wordt straks 18 en volgt een bbl opleiding. Nu wil mijn ex zijn alimentatie stopzetten. Hij verdient 700 in de maand waar hij alles van moet doen. Ik blijf betalen voor zijn onderhoud (eten verzekeringen enz.), hij gaat zelf zijn zorgverzekering betalen. Maar is er een vastgesteld bedrag wat een kind moet hebben zodat het verschil door mijn ex kan worden betaald? Het kan toch niet zo zijn dat hij niets meer voor hem hoef te betalen en ik wel? Reactie infoteur, 30-08-2016
Nee, dat is niet zo. De vader van uw zoon is verplicht zijn kind financieel te ondersteunen tot de 21ste verjaardag. Het enige verschil is dat de alimentatie rechtstreeks naar uw zoon gaat. Het bedrag aan alimentatie dat betaald moet worden is gelijk aan dat voor de 18e verjaardag. Het vastgestelde bedrag is dus gewoon de alimentatie voor de 18e verjaardag.
Het gaat in dit geval om kosten voor studie en levensonderhoud. (Voor de 18e verjaardag wordt het de kosten voor opvoeding en verzorging genoemd) De alimentatie kan alleen verlaagd worden wanneer uw zoon denkt dat hij met minder toe kan of wanneer een rechter bepaalt dat dit kan. De rechter kijkt dan naar de behoeften van uw zoon en de draagkracht van de vader. Wanneer de vader weigert om de alimentatie aan uw zoon te betalen kan uw zoon dit voor een rechter brengen.

Martine, 25-08-2016 13:36 #81
Mijn zoon is 18 geworden en gaat studeren in Maastricht en op kamers in Belgie net over de grens.
Alles is bijna geregeld. Studiebeurs met aanvullende beurs en lening, zorgverzekering, een bijbaantje in Maastricht, verblijfsvergunning in Belgie en een kamer natuurlijk, OV kaart en zorgtoeslag aanvragen.
Ik ben een alleenstaande moeder en krijg geen alimentatie. Mijn zoon heeft al veel zelf kunnen betalen wat betreft de borg van zijn kamer en de nodige spullen. Alleen moet hij nog boeken kopen! Dat had hij zelf kunnen doen maar hij krijgt zijn beurs pas op 28 oktober omdat hij 2 september jarig is. Nu kan hij dit dus niet betalen en ik heb het ook niet. Zijn er mogelijkheden om daar een vergoeding voor te krijgen en bij wie dan? Reactie infoteur, 25-08-2016
Nee, bij mijn weten is die er niet. Heeft hij alle boeken gelijk nodig, dat denk ik niet. Kijk naar tweedehands e.d. en soms kun je beter boeken per semester aanschaffen. Daarbij zou hij het ook even af kunnen wachten en bij het eerste college vragen welke boeken hij echt absoluut nodig heeft.

Vinny Meulendijks, 08-08-2016 18:05 #80
Hallo ik ben Vinny
Ik heb mijn havo opleiding afgerond en heb het havo diploma voor Economie en maatschappij. Ik ben nu 17 en ga een tussenjaar nemen omdat ik door omstandigheden (beenbreuk) de gewenste opleiding bij de marine niet kan en mag doen. Nu is het zo dat ik fulltime ga werken 128 uur per maand en per maand 600 à 640 euro verdien. Met bhv het inkomen wat ik verdien en de tijd die ik over heb wil ik veel trainen en de helft van wat ik verdien opzij zetten voor mijn latere studieschuld. Nu is het zo dat mijn moeder alleenstaand is en wij 2 samen wonen. Mijn moeder is bang dat haar huursubsidie/uitkering omlaag gaat doordat ik dus een inkomen verdien. Is dit echt zo en zoja wat kan ik hier aan doen?
Mvg vinny Reactie infoteur, 09-08-2016
Voor de uitkering verandert er nu nog niets, let wel op wanneer je 18 wordt in veel gemeenten wel al denk ik dat je met je inkomen net aan de goede kant zit. Vraag dit dus echt na bij de gemeente waarin je woont. Voor de kinderbijslag mag je 1266 per kwartaal verdienen, geef wat je verdient dus op tijd door aan de svb. ( dit is voor 2016!). Thuiswonende kinderen tellen voor de huurtoeslag, je hebt een vrijstelling van 4773, dat betekent dat alleen je loon daarboven wordt meegerekend. (2016!)
In het kort: neem contact op met de gemeente voor de gevolgen voor de uitkering, geef inkomsten door ivm kinderbijslag en de huurtoeslag wordt geregeld door de belastingdienst.
Veel succes dit jaar, beterschap en volgend jaar heel veel plezier bij de marine.

Alle genoemde bedragen gelden voor 2016 alleen!

Anoniem, 22-07-2016 13:05 #79
Mijn zoon wordt binnenkort 18 en dan wil ik de alimentatie aan hem gaan overmaken ipv aan zijn vader maar vader wil dat niet en geeft dus zoon zijn bankrekening niet door. heb verder totaal geen contact met mijn zoon en zijn vader door omstandigheden. hoe los ik dit op? gewoon aan vader blijven overmaken? Reactie infoteur, 25-07-2016
Dit weet ik niet, de kortste weg zou zijn om contact met uw zoon op te nemen en hem vragen of hij hiermee ook akkoord is maar wanneer dit echt niet mogelijk is, vraag het aan een jurist.

Marijke, 27-06-2016 16:35 #78
Hallo, ik stel deze vraag voor een vriendin van mijn dochter. Haar ouders zitten in de schuldsanering. Meisje wil starten met een opleiding en krijgt dus studiefinanciering. Klopt het dat ze nu mee moet betalen aan de schulden van haar ouders? Volgens haar moeder moet ze 200 euro per maand afgeven omdat de ouders het recht op huurtoeslag kwijt zijn? Ik vind het vreemd het kind te 'straffen' om de fouten van haar ouders maar heb gelukkig geen verstand van schuldsanering. Hoop dat u haar verder kunt helpen! Reactie infoteur, 27-06-2016
Bellen met de belastingdienst, ik weet echt niets van schuldsanering. Maar de belastingdienst weet wel of in dit geval studiefinanciering meetelt als inkomen.

T. Smit, 24-06-2016 12:39 #77
Beste…
Mijn zoon wordt 18 jaar op 27 december 20 16.
Ik heb een aantal vragen!
Mijn zoon is verstandelijk beperkt en zit op speciaal onderwijs. Hij mag tot vlgnd jaar school/stage blijven volgen.
Omdat hij veel aansturing nodig heeft en bepaalde dingen niet kan heb ik voor die zorg al jaren een pgb (pv)
Een soort salaris voor mij!
Nu met de nieuwe wetten wordt dat als hij 18 is zomaar stopgezet terwijl we nog steeds die verzorging geven.
Kinderbijslag stopt ook… zorgverzekering moeten we ook betalen…
Omdat mijn zoon nog op school blijft ook geen inkomsten.
Ik vraag mij toch af of ze zomaar de pgb kunnen stoppen?! Reactie infoteur, 24-06-2016
Nee, zomaar stoppen dat is te kort door de bocht maar een pgb kan inderdaad eindigen. Wanneer u vragen hierover hebt kunt u terecht bij organisatie die voor uw zoon het pgb vaststelt. Dit is in uw geval waarschijnlijk de gemeente.
Een tegemoetkoming scholieren is er ook voor ll in het vso wanneer dit een voltijds opleiding is. Dit kan ik zo niet beoordelen maar de school kan u hierover zeker informeren.

Sandra, 31-05-2016 19:08 #76
Mijn zoon is 20 jaar en woont op zichzelf, hij heeft een wajong uitkering van € 630,- per maand en een woonlast van € 300,- Daar komt alles nog over heen, gas, water, electra, telefoon, zorgverzekering en andere verzekeringen, en alle heffingen. Hij komt dus niet uit met zijn geld. Zijn wij als ouders nog verplicht om hem financieel te ondersteunen? Ik ben een gescheiden moeder, en zijn vader heeft geen geld, zegt ie. Waar moet ik beginnen? Reactie infoteur, 02-06-2016
U kunt het best beginnen bij het uwv samen met uw zoon, ik kan het bedrag van 630 namelijk niet echt verklaren en is duidelijk te weinig om rond te komen.

Nicole, 15-05-2016 12:00 #75
Hallo

even een vraag mijn dochter wordt in augustus 18 jaar en zit op een school voor speciaal onderwijs heb voor haar studiefinanciering aangevraagd maar dat is afgewezen omdat ze geen mbo opleiding volgt
waar heeft mijn dochter dan wel recht op? Reactie infoteur, 15-05-2016
Dit is vso? Volgens mij heeft ze dan recht op een tegemoetkoming scholieren, die vraagt u ook bij duo aan. Dat is een basistoelage en een inkomensafhankelijk deel.

Natascha, 31-03-2016 19:32 #74
Hallo, onze zoon van 17 jaar kan wegens langdurige ziekte niet werken en zijn school is stopgezet. Hij is bijna 18 en verplicht zorgverzekering en aanvullende verzekering en eigen risico zelf te betalen. Zonder inkomen kan hij dit niet. Moeten de ouders dat dan betalen? En moet/kan hij wel zorgtoeslag aanvragen? Als hij niet meer thuis zou wonen zou hij recht hebben op een uitkering. Is er een tegemoetkoming voor als hij nog thuis woont? Hij is nog niet zelfstandig genoeg om uit huis te kunnen gaan wonen. Wat veranderd er dan bij de belastingaangifte voor ons als gezin? Bestaat er een extra zorgaftrek? Graag uw antwoorden! Bedankt en succes toegewenst. Reactie infoteur, 02-04-2016
Neemt u contact op met het UWV, zo ik het lees zou uw zoon misschien in aanmerking komen voor een Wajong-uitkering. Zorgtoeslag kunt u berekenen op de site van de belastingdienst en daar ook aanvragen.

Vader van D., 21-03-2016 21:41 #73
Beste, de dochter van mijn partner (niet mijn kind) wordt in juli 2016 18 jaar. Hij heeft sinds haar twaalfde jaar geen contact meer met haar (niet zijn eigen keus). Nu krijgt hij opeens een bericht van zijn ex, met de vraag zijn inkomen van 2015 in te leveren voor de aanvraag van de studiefinanciering van zijn dochter. Hij wist niet eens dat ze studeerde (contact is door ex met kind niet mogelijk). Als ik mij niet vergis heeft ze ten eerste de inkomensgegevens van 2014 nodig en niet 2015. Nu is het zo dat ze een aanvraag kan doen om het inkomen van haar vader niet mee te rekenen. Ze hebben immers geen contact sinds haar twaalfde. Maar moet hij niet van DUO een formulier krijgen met deze vraag? Ze is nog minderjarig. Of gaat dit altijd via de moeder. Kan mijn partner als vader de aanvraag doen om zijn inkomen niet mee te tellen of kan het kind dit alleen. Mijn partner heeft namelijk geen trek in het bloot geven van zijn inkomen. Daarbij heb ik begrepen dat als de ouderbijdrage hoger uitvalt dan de alimentatie die hij betaalt, het kind het advies krijgt van DUO om een herziening alimentatie aan te vragen. Hij betaalt met alle liefde de maandelijkse alimentatie, maar om de cijfers op tafel te gooien zonder enkel bewijs dat ze studeert? Dat gaat allemaal wel erg ver toch? Reactie infoteur, 22-03-2016
In de eerste plaats ben ik niet helemaal up-to-date wat betreft de studiefinanciering maar een groot gedeelte van dit verhaal klopt inderdaad. De dochter heeft inkomensgegevens van de vader nodig om een aanvullende beurs aan te vragen, Geeft ze (of kan ze) die niet opgeven dan vraagt duo die op bij de belastingdienst. Nu is er inderdaad een mogelijkheid om een ouder buiten beschouwing te laten en één daarvan is geen contact vanaf het twaalfde jaar. (Het gaat om inkomensgegevens van twee jaar geleden overigens maar het is mogelijk een recenter inkomen mee te laten tellen. Dit moet u bij DUO aangeven.) Of een herziening van alimentatie op advies van DUO kan worden aangevraagd weet ik niet. Of een vader een aanvraag kan doen om zijn inkomen buiten beschouwing te laten weet ik ook niet. Ik ken alleen de optie dat een kind dit kan doen. Het beste advies hier is denk ik om contact met DUO op te nemen.

Moeder van L., 14-03-2016 22:55 #72
Vraag, sinds april 2012 ben ik gescheiden en mijn dochter die over enkele dagen 18 wordt woont bij mij. Mijn ex betaalt een gering bedrag aan alimentatie, voor mezelf wilde ik toen geen partneralimentatie, maar van de alimentatie die hij voor mijn dochter betaalt moeten we alles van betalen zegt hij. Hij is nogal narcistisch ingesteld en hij bedoelt dan ook werkelijk ALLES! Mijn dochter en ik hebben studiefinanciering aangevraagd en nu krijgt mijn dochter maar heel weinig studiefinanciering. Ik kan vanwege mijn lage salaris (ik heb wel een vaste baan bij een autodealer) niets bijdragen (terwijl ik al in mijn eentje alle kosten voor haar opleiding zoals studieboeken en vervoer met de bus in mijn eentje bekostig) maar mijn ex zit wel in de slappe was en hij zou een eigen bijdrage moeten doen. DUO heeft dat zo berekend. Mijn ex weigert om dat te betalen. We hebben wat navraag gedaan en een klasgenoot van mijn dochter waarvan de moeder niet werkt en de vader een goede baan heeft (zij zijn niet gescheiden) maar dat meisje krijgt dus wel de volle pond studiefinanciering om het zo maar te zeggen. Hoe kan dat nou? Waar zit dan verschil nou in? Het kindgebonden budget stopt nu en ook de kinderbijslag stopt nu. Mijn dochter en ik hebben veel moeten inleveren de laatste jaren maar door een strakke planning en hard werken halen we net het einde van de maand. En met liefde doe ik een stap terug zodat ik voor haar opleiding Bloem en Design kan bekostigen. Maar ik vrees dat er met de veranderingen die er op stapel staan als ze 18 wordt we weer moeten inleveren en of het allemaal wel lukt om het volgende schooljaar weer alles rond te krijgen. Graag ontvang ik adviezen en of tips, bedankt! Reactie infoteur, 15-03-2016
Dag, ik zit niet helemaal in de studiefinanciering maar het is waar dat uw ex niet verplicht kan worden om de eigen bijdrage die DUO heeft berekend te betalen. Die bijdrage is berekend omdat uw dochter een aanvullende beurs heeft aangevraagd, deze is inkomensafhankelijk. Uw dochter krijgt straks een beurs met een studentenreisproduct. Ze kan dus gratis reizen. Voor nivo 3 & 4 is dit alleen een gift wanneer binnen 10 jaar een diploma wordt gehaald, anders moet u het zien als een lening. Voor nivo 1 & 2 is dit altijd een gift. Misschien kan uw dochter een gesprek aan gaan met uw ex (alimentatie na de 18e verjaardag is iets tussen uw dochter en haar vader). Ik weet hier verder niet zo'n oplossing voor behalve dat een rechter soms gevraagd wordt om verhoging van de alimentatie maar ik weet niet of dat in dit geval mogelijk is.

Alida, 08-02-2016 20:01 #71
Vraag: mijn man heeft 1 dochter uit vorige huwelijk. Als zij 18 wordt dan blijft hij hetzelfde alimentatiebedrag betalen, maar dan aan haar rechtstreeks. Wat gaat haar moeder dan maandelijks financieel bijdragen aan haar? Is dat ook een vastgesteld bedrag? Kan zij dit weigeren zonder gevolgen? Wat als haar moeder niets wil bijdragen? Reactie infoteur, 10-02-2016
Alimentatie wordt na de 18e verjaardag op de rekening van het kind overgemaakt. Zorgplicht geldt voor beide ouders, normbedragen zijn er niet. Weigert een ouder dan kan een rechter uitspraak doen.

Ron, 26-01-2016 16:26 #70
Mijn zoon wordt binnenkort 18 jaar en woont nog bij zijn moeder (mijn ex) thuis. Hij doet een bbl opleiding, heeft geen studie kosten en krijgt een salaris van ruim eur 600. Moet ik nu nog alimentatie betalen? Reactie infoteur, 27-01-2016
Uw heeft een (voortgezette) onderhoudsplicht t.a.v. uw zoon, dit gaat om kosten van studie en levensonderhoud. Uw zoon ontvangt salaris en het is best mogelijk dat uw zoon met een lager bedrag toe kan maar dit zult u met hem moeten overleggen.

Patricia, 21-01-2016 01:10 #69
Hallo, ik heb 2 dochters, een uitwonend studeert 20 jr, en een woont bij mij en mijn partner 18 jr.
Mijn ex betaalt alimentatie voor beide dochters, maar ging dat ineens halveren…
Hij betaalt mijn oudste dochter op haar rekening nu te weinig. Ik was al bezig met het LBIO wat nog loopt, omdat hij mij ook te weinig betaalde voor de jongste dochter, en nu zij 18 jaar is geworden en het ook op haar rekening wordt gestort dus ook te weinig. Hij heeft nu ook aan haar gevraagd of zij zich inschrijft op zijn adres?
Mijn vraag aan u, hij kan toch niet zomaar zonder dat de rechter er aan te pas komt alimentatie halveren? En als mijn dochter bij hem ingeschreven zou staan, kan hij dan van mij alimentatie gaan eisen of mijn partner?
Dank alvast. Reactie infoteur, 23-01-2016
Alleen in overleg met de kinderen kan alimentatie worden verlaagd. Uw ex betaalt na de 18e verjaardag die alimentatie aan de kinderen, niet meer aan u. Inderdaad kan een rechter hierover uitspraak doen maar probeer eerst hier samen uit te komen. Uw ex kan geen alimentatie van u vragen omdat beide dochters al 18 zijn. Wel geldt ook de zorgplicht voor u.

Sofie, 19-01-2016 23:52 #68
Hallo, Mijn partner heeft 2 jongens, 1 van 14 en 1 van 17 die bij zijn ex vrouw wonen. Hun moeder heeft een Sozawe uitkering van een alleenstaande ouder, mijn partner betaald verhaalsrecht aan de Sozawe. In juli gaat de 17 jarige een MBO opleiding volgen van 1 dag in de week school en 4 dagen werken, heeft dit ook gevolgen voor de uitkering van hun moeder? En wat zijn de gevolgen als de oudste 18 wordt voor hun moeder. Wij wonen nog niet samen maar zijn het in de toekomst wel van plan. Ik zelf heb een WAO uitkering en mijn partner is internationaal chauffeur. En wat zijn de financiële gevolgen dan voor ons. Reactie infoteur, 20-01-2016
Gaat u met deze vragen naar de gemeente waarin de moeder van de kinderen woont. Soms heeft het loon van een 18-jarige gevolgen voor een uitkering maar waarschijnlijk zal dit in het geval van een mbo-opleiding meevallen. Actuele bedragen kan de gemeente u geven. De zoon heeft in ieder geval geen recht op studiefinanciering wanneer hij vier dagen in de week werkt.

Ronald Kersten, 27-12-2015 13:49 #67
Mijn dochter wordt in februari 2016 18 jaar oud en doet een bbl opleiding. 21 uur werk en 1 dag in de week naar school. Ze heeft altijd bij haar moeder gewoond maar komt nu bij wonen omdat het gemakkelijker is met werk en school. heeft zij nog ergens recht op? beurs of basis studiefinanciering of is ze nu uitwonend? Reactie infoteur, 27-12-2015
Een bbl-opleiding geeft geen recht op studiefinanciering.

A. Tsouli, 19-12-2015 10:59 #66
Heden woon ik alleen. Ik heb een jaaropgave van €16500. Ik krijg zowel zorg als huur- toeslag. mijn huurtoeslag bedraagt €283,- en mijn zorgtoeslag €76.
Ik ben van plan om mijn zoon en mijn dochter bij mij te laten inschrijven. Beide kinderen zijn nu 18 jaar oud.
mijn zoon heeft een studiefinanciering van €250 per maand
mijn dochter heeft een baan zij verdient ongeveer €3000 per jaar.
Heb ik dan recht op huurtoeslag? Reactie infoteur, 20-12-2015
Ja, uw kinderen zijn medebewoners (geen toeslagpartners) maar voor kinderen onder de 23 geldt alleen het inkomen boven 4773, daar zit uw dochter dus ruim onder.

Yvonne Beaudry, 15-12-2015 23:13 #65
Ik wil graag wat informatie. Mijn zoon wordt 13 april 2016 18. Ik ben een minima. Mijn zoon zit nog op de mavo. Wat krijgt hij nu voor inkomsten? En waar moet ik dit aanvragen? En wanneer stopt het KGB. Het is voor mij nieuw. En ik maak mij zorgen hoe ik alles nu moet betalen. Ik hoop dat u mij een beetje uitleg kan geven. Vriendelijke groeten Yvonne Beaudry Reactie infoteur, 16-12-2015
Uw zoon krijgt een tegemoetkoming scholieren. Een tegemoetkoming bestaat uit een basistoelage en een aanvullende toelage. De hoogte van de aanvullende toelage is afhankelijk van het inkomen van de ouders. Ik kan hier geen bedragen noemen omdat die ieder jaar veranderen. Omdat uw zoon in het tweede kwartaal 18 wordt krijgt u voor dit hele kwartaal nog kinderbijslag. De tegemoetkoming sluit hier op aan, de kinderbijslag stopt, de tegemoetkoming begint. Uw zoon moet dit overigens aanvragen bij DUO. Naar de website van DUO gaan en dan Scholieren aanklikken, hij komt dan vanzelf bij het aanvraagformulier en kan ook de hoogte van zijn tegemoetkoming uitrekenen. Overigens de basistoelage en de aanvullende toelage zijn een gift.

Anoniem, 06-12-2015 13:13 #64
Ik heb recht op tegemoetkoming en wil graag op mezelf wonen. Als ik me inschrijf in een woning waar reeds een uitkeringsgerechtigde woont wordt diegene dan gekort op diens uitkering vanwege mijn inschrijving? Reactie infoteur, 07-12-2015
Ik neem aan dat je gewoon een woonruimte wilt huren in een pand. Dit heeft geen gevolgen voor iemand anders die in hetzelfde pand woont. Overigens wel wanneer je zou gaan samenwonen en jullie ook financieel voor elkaar zorgen. Het heeft wel gevolgen wanneer dit de verhuurder is, voor bijverdienen in de bijstand zijn maximum bedragen, daar kan de gemeente je over informeren.

Johan, 18-11-2015 12:46 #63
Mijn zoon wordt in maart 201i 18 jaar, hij zit nu nog op de Havo en wil volgend schooljaar naar het vwo. Nu begreep ik dat de kinderbijslag vervalt maar dat hij dan een tegemoetkoming scholier krijgt. Wij zelf zitten in de schuldsanering waarbij ons inkomen te hoog is waardoor hij geen aanvullende beurs krijgt.

Bestaat er dan wel een mogelijkheid voor een studielening, of raak je dan de tegemoetkoming weer kwijt. Het te betalen schoolgeld is al rond de 1100 euro, dus hiermee is de tegemoetkoming dan ook al op.

Graag uw advies Reactie infoteur, 18-11-2015
Nee, er is via DUO geen mogelijkheid voor een lening. De tegemoetkoming scholieren bestaat uit twee onderdelen een inkomensonafhankelijke basistoelage en een inkomensafhankelijke aanvullende toelage (het inkomen van de ouders). Beide zijn een gift.

Raymond, 14-11-2015 22:25 #62
Mijn dochter is 17 oktober 18jaar geworden en zit in belgie op het voortgezet onderwijs, ze heeft geen recht op studietegenmoetkoming omdat ze in belgie op school zit.
bestaat er soms nog een andere regeling waar ze recht op heeft?
via de belastingaangifte kon je een bedrag opvoeren maar dat is ook al afgeschaft. Reactie infoteur, 15-11-2015
Nee, er zijn geen andere regelingen meer voor zover ik weet. Vorig jaar heeft idd het ministerie van Onderwijs gelijk gekregen van een rechter in een beroepszaak hierover. Leerlingen die wonen in Nederland en voortgezet onderwijs volgen in Belgie krijgen geen tegemoetkoming.

Maris, 08-11-2015 13:54 #61
Ik werk 28 uur en met mijn reisvergoeding erbij in verdien ik 1130 per maand. Mijn dochter word in maart 18 en daardoor raak ik de toeslag voor haar kwijt en de alimentatie van 128 euro die dan op haar rekening word gestort.
We gaan studiefianciering aanvragen en de ov. Ze blijft gewoon thuis wonen en blijf dezelfde kosten voor haar hebben.Ze heeft geen contact meer met vader, hij betaalt alleen de alimentatie.
Wat ik u heel raar vind is dat ik alles kwijtraak als ze 18 is maar wel dezelfde kosten blijf houden. Vind dit wel een heel groot verschil en ga er heel veel achteruit. Ik heb uitgerekend dat ik 320 euro over hou als alle rekeningen zijn betaald. Ik kom dus niet meer rond. Ik zal dus voor mijn vrije dag er een baan bij moeten nemen om rond te komen. Of zie ik wat over het hoofd? Reactie infoteur, 08-11-2015
Dag, ik ga misschien enkele dingen noemen die al heeft aangevraagd maar uw dochter kan zorgtoeslag aanvragen want ze heeft ook een ziektekostenverzekering nodig, kijk naar een goedkope studentenverzekering of sommige gemeenten hebben collectieve verzekeringen voor minima. Uw dochter heeft recht op studiefinanciering, beurs, aanvullende beurs en een lening (daarbij wordt wel gekeken naar het inkomen van beide ouders, peildatum is 2 jaar terug), u kunt een aanvraag bij uw gemeente indienen voor een individuele inkomenstoeslag, kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en waterschapsheffing. Het is misschien goed om even bij uw gemeente langs te gaan om te kijken welke mogelijkheden er nog meer zijn voor u, dit verschilt per gemeente.

Abdul, 30-10-2015 16:46 #60
Stel, je bent 18 en zit nog op het voortgezet onderwijs. Nu heb je recht op een "tegemoetkoming". Moet je deze uiteindelijk ook terugbetalen? Reactie infoteur, 31-10-2015
Nee, zowel de basistoelage als de eventuele aanvullende toelage zijn een gift.

Angela, 28-10-2015 22:13 #59
Hallo, mijn dochter wordt in oktober 18 jaar. Zij lapt alle regels aan de laars, niet naar school, niet werken en niet thuiswonen, dit na meerdere waarschuwingen van instanties. Ze woont nu in bij een vriend op een kamer (begeleid wonen). Maar staat nog ingeschreven bij de moeder. De bedoeling is dat zij zich daar ook wil inschrijven. We hebben verschillende instanties hulp gevraagd (vanaf haar 16de) maar echte hulp blijft uit. Mijn dochter is van mening dat ze nog volledig financieel afhankelijk is en kan zijn van de ouders, op alle gebieden. Ben ik verplicht om het volledige allimentatiebedrag te blijven betalen tot haar 21ste? Ik heb met haar afgesproken dat ik een bijdrage per maand wil betalen maar niet volledig. Zij wil alleen wonen, geen regels en verplichtingen, alleen maar lang leven de lol, geen ouders in de buurt. Ik vind dat als zij volwassen wil zijn ook naar school moet, of werken. Dat ze in haar eigen onderhoud moet voorzien. Reactie infoteur, 29-10-2015
U heeft een onderhoudsplicht voor uw dochter tot haar 21ste verjaardag. U bent overigens niet meer verantwoordelijk voor de eventuele schulden die uw dochter zou kunnen maken. Alimentatie (uit de tekst maak ik op dat het hier om gaat?) gaat na de 18e verjaardag rechtstreeks naar een kind. Kunt u de onderhoudsplicht verlagen? Ja, dat kan en is misschien in dit geval ook succesvol. Er zijn in grote lijnen drie redenen, twee daarvan gaan over de studie(keuze) en zijn hier niet van toepassing. De derde is dat een kind zich dusdanig misdraagt dat van u geen bijdrage (of een lagere bijdrage) in het levensonderhoud kan worden gevraagd. Hier kan een rechter uitspraak doen. Hoewel het wel verstandig is om eerst te proberen hierover met uw dochter te praten. Van u mag een bijdrage verwacht worden in haar levensonderhoud maar u mag van uw dochter wel verwachten dat ze moeite doet voor een studie of baan. Ik kan natuurlijk niet voorspellen hoe het in een rechtbank zal aflopen maar u heeft een heel sterk punt.

M. Bolluijt, 18-10-2015 14:52 #58
Onze zoon wordt 18 en zit nog op het voortgezet onderwijs, nu moet hij zelf zorgpremie gaan betalen, kan hij nu korting krijgen op zijn premie? Reactie infoteur, 18-10-2015
Nee, u kunt wel kijken naar een jongerenverzekering en uw zoon kan natuurlijk zorgtoeslag aanvragen.

Mart, 17-10-2015 23:32 #57
Wij zijn als ouder zijn gescheiden en hebben een co-ouderschap, ons is verteld dat je dan beide voor je kind een tegemoetkoming zorgtoeslag kan aanvragen, klopt dit? Reactie infoteur, 18-10-2015
Zorgtoeslag wordt door een jongere van 18 zelf aangevraagd, een ouder kan dat niet aanvragen.

Martijn, 06-10-2015 17:30 #56
Goeden dag,
Mijn zoon jeremy wordt 8 augustus 2016 18 jaar oud.
Lekkere vent, zit op praktijk onderwijs en wil hem in het schooljaar 2016/2017 nog 1 jaar op die school laten… hij kan naar wellicht niet naar voortgezet onderwijs om dat zij iq niet hoog genoeg is.
Maar wat moeten wij nu doen in zijn geval?
kunt u ons vertellen wat wij moeten regelen voor die tijd?… kan wel zijn kosten betalen… maar als hij geen werk heeft… hoe verder?

mvgr
m.wildschut Reactie infoteur, 07-10-2015
Dag,
praktijkonderwijs bereidt voor op werk of eventueel een vervolgopleiding. In het geval van uw zoon is een vervolgopleiding misschien niet mogelijk en zal hij werk gaan zoeken. Meestal helpt een school hier ook. Sommige leerlingen kunnen via een stage werk vinden bij een bedrijf dat bij ze past of kunnen terecht bij sociale werkvoorziening anderen krijgen een tijdje een uitkering. Ongeveer de helft van de leerlingen uit het praktijkonderwijs vindt overigens al vrij snel een betaalde baan hoewel het loon soms moet worden aangevuld met een uitkering.
Neemt u contact op met de school van uw zoon, kijk wat zijn mogelijkheden zijn, een school heeft meestal ook contacten in het bedrijfsleven en weet alle geschikte open vacatures. De meeste scholen ondersteunen de oud-leerlingen ook wanneer ze eenmaal een betaalde baan hebben gevonden d.m.v. jobcoaches. Is dit niet het geval dan helpt het UWV (het UWV betaald ook de jobcoach. De school vraagt vaak de uitkering (Wajong) aan bij het UWV. De school kan u alle informatie geven over dit alles en uw zoon ook prima begeleiden hierin.

Carla, 30-09-2015 19:15 #55
Goedeavond.
Heb even een vraag. Mijn ex betaald gelukkig nog allimentatie voor onze zoon van 18. Hij is van 29 mei dus valt nog in de oude regeling qua studiefinanciering. Nu kreeg hij een rekening van het lesgeld va 1131 euro. Wij als ouders moeten heb bijstaan, maar nu is het feit dat mijn ex zegt dat het studiegeld in de alimentatie vergoeding zit. Nu is mijn vraag of hij kan eisen dat zijn vader mee betaald of heeft mijn ex gelijk en heeft mijn zoon nergens recht op? Het feit is dat ikzelf niet heel veel verdien en mininaal kan bijdragen. Kan ik eventueel zelf nog ergens aanspraak op maken mocht mijn ex niet mee betalen?
Mvg carla Reactie infoteur, 01-10-2015
Dit gaat om een mbo-opleiding. Volg je een opleiding op een hbo of universiteit dan kun je een collegegeldkrediet aanvragen. Voor het mbo is deze er niet. De 'lening' voor het lesgeld zit in de aanvullende beurs. Dit is een bedrag van rond de €95,-- per maand. Gaat de aanvullende beurs omlaag (door bv. meer inkomen van 1 van de ouders) dan kan uw zoon ook lenen.

Sheila, 29-09-2015 21:05 #54
Goedemiddag, ik word binnenkort 18 en wil voor mijn volgende een BBL opleiding gaan volgen. Kan ik naast mijn BBL opleiding ook een bijbaantje hebben? Reactie infoteur, 30-09-2015
Ja natuurlijk dat is geen probleem maar wel goed plannen want je werkt natuurlijk ook al vier dagen in de week. Veel succes!

Anja, 29-09-2015 14:22 #53
Goedemiddag, ik woon samen met mijn partner die gescheiden is, hij betaald alimentatie voor zijn zoon van 19. Die zoon volgt een bbl opleiding en werkt 4 dagen per week, hiervoor krijgt hij een vergoeding van 900 euro per maand. Moet mijn partner nu nog steeds alimentatie blijven betalen? Reactie infoteur, 29-09-2015
De zoon van uw partner moet rond kunnen komen, een voortgezette onderhoudsplicht/alimentatie loopt door tot de 21ste verjaardag. Misschien kan de zoon met minder alimentatie toe maar dat zal uw partner met hem moeten bespreken. Dus uw partner zal alimentatie moeten blijven betalen wanneer de zoon dit nog nodig heeft om rond te komen.

Peter, 28-09-2015 15:17 #52
Goedemiddag
Ik heb een vraagje mijn zoon doet een BBL opleiding dus vier dagen werken en 1dag naar school.
Ik betaal alimentatie voor hem nu is het zo hij wordt volgend jaar 18 dus moet hij een een zorgverzekering nemen nu is mijn vraag ben ik ook verplicht om mee te betalen aan die zorgverzekering.
Mvg Peet Kuyper Reactie infoteur, 29-09-2015
Voor de 18e verjaardag betaald u in principe voor kosten van 'verzorging en opvoeding' daarna kosten van 'studie en levensonderhoud'. Wanneer er een vastgestelde alimentatie is loopt die in de meeste gevallen gewoon door behalve wanneer er bv. hoge studiekosten zijn of een drastische inkomensdaling. Uw zoon moet rond kunnen komen in het kort. Dit is misschien best mogelijk met de al vastgestelde alimentatie en dan hoeft er weinig te veranderen. Dan is het ook niet nodig om meer te gaan betalen omdat er een zorgverzekering moet worden afgesloten. Probeer hier samen uit te komen, wat ontvangt uw zoon iedere maand en is het beslist noodzakelijk voor u om meer te gaan betalen voor een zorgverzekering. Komt u hier samen niet uit dan kan ook een rechter uitspraak doen.

Lamia Makhfi, 27-09-2015 12:57 #51
Hallo, algemene vraag. Als mijn broer van 22jaar al een paar maanden werkt, dan is dit waarschijnlijk inkomen meer, maar zou het kunnen dat ik dan geen studietoelage krijg? Voor de rest voldeed ik elk jaar aan de voorwaarden. Reactie infoteur, 27-09-2015
Dit gaat om België neem ik aan? Je studietoelage is afhankelijk van je leefeenheid en ik neem aan dat je bij je ouder(s) woont. Ik weet hier echt onvoldoende over maar volgens mij heeft het inkomen van een broer geen invloed. Zekerheid kan ik hier niet geven helaas.

Carin Stengs, 14-09-2015 19:47 #50
Hallo een vraagje de zoon van mijn vriend is 18 hij wil bij ons komen wonen maar nu zegt ze moeder als je bij je vader gaat wonen betaal ik aan nix meer mee kan dat zo maar? Reactie infoteur, 14-09-2015
Nee, dat kan niet zomaar. De voortgezette onderhoudsplicht geldt tot de 21ste verjaardag. De zoon moet hier afspraken over maken met zijn moeder. Het gaat om kosten van levensonderhoud en studie. Hiervoor zijn geen vastgestelde bedragen maar vaak komen ouder en kind hier samen wel uit. Wanneer dit niet lukt dan kan een rechter hierover uitspraak doen, een ouder kan vragen om stopzetting van de onderhoudsplicht maar een kind kan ook vragen om voortzetting hiervan.

Nadia, 28-08-2015 16:49 #49
Hallo ik heb een vraagje de dochter van mijn vriend is bijna 19 jaar ze gaat sinds haar 16de nt meer naar school en is dus onwettig afwezig geweest tot haar 18de dat ze is uitgeschreven op school.maanden later heeft ze haar pas ingeschreven in vdab als schoolverlater.ondanks de vele brieven die ze krijgt voor werk aanbiedingen negeert ze gewoon alles en gaat ze op niks in
resultaat is dan ook dat ze geschorst is van de rva.mijn vraag is moet ik blijven alimentatie betalen gezien zij met niks in regel is en alles weigert.van de moeder mag ze zogezegd niet gaan werken omdat ze zolang mogelijk onderhoudsgeld wil ontvangen.de dochter zelf wil ook nt gaan werken en niks ondernemen.wat kan ik daar tegen doen?graag u raad aub
mvg Reactie infoteur, 28-08-2015
Dag, dit is ontzettend lastig. Alimentatie in België eindigt niet op de 18e verjaardag, een basisinkomen is de tweede voorwaarde. Ik weet te weinig van de wetgeving hierin in België maar misschien kunt u het best contact opnemen met een advocaat. Misschien is het mogelijk dat een rechter hierover uitspraak doet, hier zitten kosten aan maar het geeft ook duidelijkheid.

Marianne, 05-08-2015 17:11 #48
Hallo mijn zoon is 18 geworden zn vader en ik zijn nooit getrouwd geweest en al 15 jaar uit elkaar.nu hadden we gewoon de afspraak als hij iets nodig had dat dat dan gewoon geregeld werd nooit een probleem.nu is hij onlangs getrouwd en doet moeilijk over zn lesgeld en boeken ed. kan mijn zoon of ik nu nog alimentatie kan eisen van hem? Reactie infoteur, 06-08-2015
Uw zoon kan 'alimentatie' van zijn vader vragen, na de 18e verjaardag wordt het overigens een 'voortgezette onderhoudsplicht' genoemd, die loopt door tot de 21ste verjaardag van uw zoon. Het gaat hier om kosten van levensonderhoud en studie. Misschien ten overvloede, de voortgezette onderhoudsplicht geldt zowel voor een kind dat erkend is door de vader als voor een kind dat niet erkend is.

Lijntje, 05-08-2015 10:59 #47
Allereerst complimenten voor uw heldere antwoorden, vandaar mijn vragen.
Mijn dochter gaat studeren aan een hbo en word uitwonend.
1)Moet zij zichzelf WA verzekeren?
2)Het uitschrijven en inschrijven van de oude woonplaats naar de nieuwe, hoe werkt dat? Reactie infoteur, 05-08-2015
Ten eerste dank u wel!
1) Meestal is een WA verzekering niet nodig maar kijkt u dit na in uw polisvoorwaarden, vaak zijn uitwonende/studerende kinderen meeverzekerd tot ze 27 zijn. Soms is het wel goed om te denken aan een inboedelverzekering.
2) Voor de meeste gemeenten geldt: digitaal inschrijven (met DigiD), schriftelijk of een afspraak maken. (Bij de nieuwe gemeente, uitschrijven gaat daarna automatisch) Daarvoor heeft uw dochter een geldig identiteitsbewijs nodig en een huurcontract. Met DigiD is vaak het snelst, alleen even een scan maken van identiteitsbewijs en contract.

Mary, 22-07-2015 21:04 #46
Wij betalen voor de zoon van mijn man alimentatie. hij wordt op 10 feb 21. moeten we de maand feb ook nog betalen of is jan de laatste maand? Het contact is er al meer dan 4 jaar niet. Reactie infoteur, 23-07-2015
Alimentatie/zorgplicht loopt tot de 21ste verjaardag. (Al kan deze plicht in sommige gevallen nog doorlopen). Februari is voor de alimentatie de laatste maand. Overigens is geen contact geen reden voor het stopzetten van de zorgplicht/alimentatie.

Marion, 30-06-2015 13:25 #45
Goedendag,
Onze dochter van bijna 20 woont momenteel bij haar vriend maar staat officieel ingeschreven bij ons. Wij betalen haar zorgverzekering. Zelf heeft ze geen werk. Hoeveel moeten wij haar betalen tot haar 21e jaar?
Met vriendelijke groet, Reactie infoteur, 30-06-2015
Zorgplicht gaat om kosten van studie en levensonderhoud. Voor uw dochter geldt alleen het laatste. Er zijn geen normbedragen hiervoor vastgesteld. Uw dochter moet voldoende ondersteund worden om rond te kunnen komen. Kijk of u hier samen uitkomt en tot een bedrag kunt komen dat voor uw dochter voldoende is en voor u financieel draagbaar. Lukt het samen niet dan kan een rechter een uitspraak doen.

Marielle In T. Veld, 18-06-2015 11:51 #44
Waar kan ik zien of mijn zoon recht heeft op zorgtoeslag? Ik heb dit week 24 aangevraagd. Reactie infoteur, 18-06-2015
Een reactie kan 3 maanden duren, een berekening kunt u zelf maken op de site van de belastingdienst. Bij Toeslagen vindt u o.a. de zorgtoeslag, rechts in het scherm staat een link voor het maken van een proefberekening.

Maqsood Ehsan, 18-06-2015 00:06 #43
Ik ben 2 mei 2015, 18 jaar oud geworden maar ik krijg mijn tegemoetkoming pas in juli 2015. De kinderbijslag is al in mei gestopt dus ik heb in juni geen kinderbijslag meer gekregen. Kan ik het geld wat ik in juni niet heb mogen ontvangen van DUO terugvragen? Of klopt het dat ik pas in juli uitbetaald krijg en een maand niks krijg. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 18-06-2015
Dag, het kan niet dat de kinderbijslag in mei gestopt is, je bent jarig middenin het tweede kwartaal dus zouden je ouders kinderbijslag in april hebben moeten ontvangen voor het tweede kwartaal. Dus ongeveer per 1 april voor de maanden april/mei/juni, kinderbijslag ontvangen je ouders per kwartaal.

Dan krijg jij per 1 juli de tegemoetkoming. De tegemoetkoming gaat in vanaf het kwartaal na je 18e verjaardag dat is voor jou dus juli. Deze regeling is er om het stopzetten van de kinderbijslag en de toekenning van de tegemoetkoming op elkaar aan te laten sluiten.

Mochten je ouders rond 1 april geen kinderbijslag voor jou hebben ontvangen dan is er een fout gemaakt bij de SVB en moeten je ouders daarmee contact opnemen.

Hans, 14-06-2015 16:26 #42
Mijn dochter wordt over 2,5 jaar 18 jaar, ik heb een co ouderschap met mijn ex partner.
Ik wil samen met mijn huidige partner, die zelfstandig woont, rond de wereld gaan zeilen en onderweg onszelf van onderhoud voorzien, mogelijk is ons inkomen niet erg hoog is onze verwachting.
Ik heb wel een eigen woning die dan verhuurd gaat worden, waar ik na afbetaling van mijn hypotheek ongeveer 500,00 euro aan overhoud.
Waar heeft mijn dochter dan wettelijk recht op? Als ze dan nog studeert of op kamers woont, dan wel werk.
Moet haar moeder bv. dan meer geld gaan betalen?
Van welke toeslagen kan ik of mijn dochter gebruik maken Reactie infoteur, 14-06-2015
Op alle vragen kan ik geen antwoord geven maar enkele antwoorden: wanneer uw dochter gaat studeren krijgt ze studiefinanciering, aanvullende beurzen zijn wel afhankelijk van het inkomen van ouders. Let op, het inkomen van 2 jaar geleden geldt als richtlijn. Dit kan beteken dat uw dochter misschien niet in aanmerking komt of minder aanvullende beurs kan krijgen. U kunt een aanvraag indienen voor een meer recentere peiling. Wanneer uw dochter werkt komt ze net als iedereen in aanmerking voor in ieder geval huurtoeslag en zorgtoeslag mocht haar inkomen laag zijn. (Ook overigens wanneer ze gaat studeren)
Dan de zorgplicht, die geldt tot de 21ste verjaardag van uw dochter. Aangezien u waarschijnlijk drastisch minder gaat verdienen kunt u niet of minder aan deze zorgplicht voldoen. Voor zorgplicht zijn geen normbedragen maar het gaat om kosten van studie en levensonderhoud. Ik kan niet voorspellen en u ook niet begrijp ik, of u haar financieel kunt bijstaan hierin. Of haar moeder dan meer moet gaan betalen? Realistisch gezien zal het voor uw dochter misschien moeilijk zijn om volledig financieel zelfstandig te zijn op haar 18e en alleen van studiefinanciering of loon rond te komen. Maar het hangt van veel factoren af, gaat ze werken naast haar studie / werken en een studie in de avond / enz.

Amber, 01-06-2015 10:57 #41
Even een vraagje waar ik graag antwoord op zou willen krijgen. Ik ben 18 jaar, woon bij mijn moeder (met uitkering), mijn ouders zijn gescheiden. Ik stop deze week met mijn opleiding om te werken (2 banen). Ik verdien met die banen niet het minimum maandjeugdloon, en mijn vraag was: omdat mijn moeder een uitkering heeft ben ik bang dat wanneer ik stop met mijn opleiding en ga werken, haar uitkering stopt wordt gezet en ik haar moet onderhouden. Onlangs werd mij verteld dat dat pas is als ik 21 jaar zou zijn, en dan nog bij mijn moeder zou wonen. Ik weet het niet meer en zou graag snel informatie willen. Reactie infoteur, 01-06-2015
Dag Amber, dit moet je navragen bij de sociale dienst van de gemeente waarin jullie wonen. Sommige gemeenten hanteren idd 21 jaar maar ook 18 jaar is een mogelijkheid. Het ligt daarnaast ook aan de hoogte van je inkomen.

Tamara, 11-05-2015 19:25 #40
Hallo,
Ik had even een vraagje, ik ben onlangs 19 geworden en zit midden in mijn examens. Krijg ik deze maand nog steeds een tegemoetkoming? Groetjes Reactie infoteur, 12-05-2015
Dag Tamara, die loopt gewoon door, je moet tenslotte nog je examen halen en staat ingeschreven bij een school. Wanneer je naar een andere opleiding gaat kun je studiefinanciering aanvragen, voor de periode tussen het halen van je diploma en de nieuwe opleiding vraag je een overbrugging aan. Dit laatste is een gift en voor max. 4 maanden. Heel veel succes de komende weken :-)

Britt, 14-04-2015 12:14 #39
Goedemiddag
ik heb een dochter die 10 dec 18 wordt, ze zit nu nog op speciaal voorgezet onderwijs. vanwege haar beperkingen zal een vervolg onderwijs er niet inzitten. haar enige optie is via school uitstromen naar werk, dit zal waarschijnlijk plaats vinden in mei 2016. ik zal zolang het nodig is haar ziekenfonds betalen, maar zou ze wel voor dat ze gaat werken al in aanmerking kunnen komen voor zorgtoeslag. of krijgt ze dat alleen wanneer ze inkomen heeft? Reactie infoteur, 15-04-2015
Nee, ze kan zorgtoeslag aanvragen ook al heeft ze geen inkomen

Wendy, 08-04-2015 15:04 #38
Als mijn dochter 12 april 18 jaar wordt, heeft ze dan gelijk recht op een gratis ov kaart, en moet je die ergens aanvragen? Reactie infoteur, 08-04-2015
Een gratis ov-kaart kun je gelijk met het aanvragen van de studiefinanciering regelen bij DUO. Het gaat in op het kwartaal volgend op je 18e verjaardag, voor uw dochter is dit 1 juli. Uw dochter heeft hiervoor wel een persoonlijke OV-chipkaart nodig, het studentenreisproduct kan ze dan halen bij een ophaalautomaat.

Andre, 25-02-2015 23:03 #37
Mijn dochter wordt op 3 mei 2015 18 jaar ze zit nu op het vwo en doet examen.ze gaat op 1 september studeren aan de universiteit, hoelang heeft ze recht op tegemoetkoming scholieren. Reactie infoteur, 26-02-2015
In principe heeft uw dochter recht op een tegemoetkoming scholieren tot ze begint aan de universiteit. Voor de vakantie kan ze een overbrugging aanvragen, dit kan tegelijk met het aanvragen van de studiefinanciering. Een overbrugging is mogelijk voor maximaal 4 maanden. Op de site van Duo kunt u deze aanvraag vinden. De overbrugging is een gift.

Leonie, 28-01-2015 02:18 #36
Mijn vriend is al jong uit huis gegaan omdat hij uit huis moest. Eerst leefde hij in zijn auto. Later woonde hij in bij mijn moeder en mij. Betaalde hiervoor wat kostgeld. Verdiende minimaal geld en was opzoek naar meer en beter betaald werk. Zijn moeder heeft toen een heel aantal keer geld geleend en zijn zorgpremie betaald. In deze periode was hij onder de 21 jaar. Nu wil zijn moeder dat hij dit terug gaat betalen. Echter hebben wij het idee dat dit onder de zorgplicht valt en dat hij dit geld niet aan haar hoeft terug te betalen. Klopt dit? Reactie infoteur, 28-01-2015
Zorglicht geldt tot de 21ste verjaardag en gaat om kosten van levensonderhoud en studie. Wanneer een kind geld verdient en geen studie heeft gaat het dus alleen om kosten voor levensonderhoud. Juridisch heeft zijn moeder denk ik geen enkel recht om de kosten terug te vragen. Wanneer haar zoon nog geen 21 was op het tijdstip van de 'lening' en niet zelfstandig rond kon komen heeft ze idd de zorgplicht om haar zoon financieel bij te staan. Het is niet zo dat ouders de kosten die vallen onder zorgplicht later terug kunnen vragen.

Joyce, 02-01-2015 11:13 #35
Hallo, mijn zoon wordt 6 mei 18 jaar. Hij zit in het examenjaar van VMBO kader. Heeft hij dan vanaf mei recht op een studiefinanciering en ov-kaart? Wanneer moet ik alles gaan aanvragen of krijg ik automatisch bericht hiervan? Reactie infoteur, 02-01-2015
Zowel studiefinanciering voor evt mbo als ook een tegemoetkoming voor het vmbo gaat in op de eerste dag van het kwartaal volgend op je verjaardag. Voor uw zoon is dat per juli. Uw zoon moet dit aanvragen u kunt dit niet doen, de termijn voor de aanvraag is 3 maanden.

Joke, 24-11-2014 12:44 #34
Vraag. Ik ben nu 2 jr gescheiden en heb twee kinderen bij mij wonen. De oudste nu 20 is door vader nooit alimentatie voor betaald en nauwelijks bij gedragen in de kosten. Is hier nog iets met terugwerkende kracht aan te doen?
Nu raak ik in februari as mijn baan kwijt en de jongste wordt 18 jr. Wat is wettelijk mogelijk om aan ex te vragen om bij te dragen in de kosten? Hij wil vanaf 18e verjaardag geen alimentatie meer betalen. Reactie infoteur, 24-11-2014
Alimentatie met terugwerkende kracht vragen is moeilijk behalve wanneer het is vastgelegd in een convenant. Ik geloof dat dit voor maximaal 5 jaar mogelijk is. Voor uw beide kinderen geldt nog de zorgplicht tot hun 21ste verjaardag. Vanaf de 18e verjaardag betaalt de ouder de zorgplicht aan het kind. Uw ex gaat dus ook geen alimentatie/zorgplicht aan u betalen maar aan zijn kind. Hier zijn (helaas) geen normbedragen voor maar zijn ook moeilijk vast te stellen. Wanneer u er samen niet uitkomt kan uw kind dit voor de rechter brengen. In dit geval komt ook uw oudste hiervoor nog (net) in aanmerking.

Kaatje, 17-11-2014 19:55 #33
Mijn dochter is nu 15 jaar en gaat als ze 18 jaar is studeren aan het hbo of universiteit. Nu ben ik gescheiden ten tijde dat mijn exman een psychose had. We hebben in het convenant afgesproken dat we alimentatie onderling regelen. Omdat hij in de war bleef afgewisseld met goed perioden en laag inkomen heb ik nooit alimentatie gevraagd en ontvangen. Ik wil nu graag dat voor de aanvullende beurs zijn inkomen niet meetelt. Hij heeft de alimentatie niet geweigerd omdat ik hem wilde ontzien.
Ik kan bewijzen dat ik nooit alimentatie heb ontvangen en ook dat hij geestelijk ziek is. Maak ik en mijn kind een kans dat alleen mijn inkomen telt? Reactie infoteur, 18-11-2014
In een aantal gevallen is het mogelijk om een ouder bij de berekening buiten beschouwing te laten. Vader is uit de ouderlijke macht ontzet / vader heeft het kind niet erkend / vader wil of kan inkomen niet opgeven / er is vanaf het 12e jaar geen contact meer met de vader / ernstig conflict waardoor contact nu en in de toekomst niet meer mogelijk is / vader betaald een jaar de vastgestelde alimentatie niet. Ik begrijp uit uw verhaal dat er wel contact is met de vader en dat er geen vastgestelde alimentatie is. Het is daarom goed mogelijk dat het verzoek van uw dochter zal worden afgewezen. Neemt u in ieder geval contact op met DUO en bespreek wat eventueel nog uw mogelijkheden zijn.

Van Oers, 13-10-2014 18:20 #32
Heb een vraagje. Mijn dochter is 25 juli 18 geworden.per wanneer gaat haar studiefinanciering en ov kaart in?
Mvg Reactie infoteur, 14-10-2014
Wanneer je 18 bent en aan een studie begint gaat de studiefinanciering onmiddellijk in. Ben je nog geen 18 dan gaat deze in op de eerste maand van het kwartaal volgend op je 18e verjaardag. Het reisproduct krijg je gelijk met de start van de studiefinanciering.

Lin, 26-09-2014 23:09 #31
Ik ben net 20 jaar geworden en zit met een groot probleem. ik heb 2 jaar mbo 4 studie vergooit en daarom nu een schuld bij duo en ov kaart.
Ik ben dit jaar weer naar school gegaan omdat ik het nu echt wil.
Mijn ouders willen niet meer mijn opleiding betalen wat ik ook begrijp omdat ik hun teleurgesteld heb.
Ik woon al 2 jaar niet meer thuis. Eerst betaalden zij mijn kamer maar dat hebben ze ook stop gezet. Ze willen niet in een bodemloze put investeren zeggen ze.
Hoe kan ik nu aan inkomen komen om mijn studie te betalen en mijn kamer. Ik heb een baantje dat is net genoeg om van te leven. Meer kan ik niet gaan werken omdat ik in het examen jaar zit en deze niet weer wil vergooien.
Ik heb mijn start kwalificatie mbo 2 maar wil verder komen en doe nu nu de Vavo vmbo tl om volgend jaar havo examen te gaan doen en dan verder te gaan studeren.
Ik weet niet meer wat ik moet doen of waar ik terecht kan. Reactie infoteur, 27-09-2014
Je zou in aanmerking kunnen komen voor een 'tegemoetkoming scholieren' dit kun je bij je school navragen. Volg je een voltijdopleiding dan voorzie ik geen problemen, is het een deeltijdopleiding dan kom je vaak niet in aanmerking voor de tegemoetkoming, ligt een beetje aan het aantal uren dat je maakt. Je vraagt het aan bij DUO. De tegemoetkoming bestaat uit twee delen, een basistoelage (die is voor iedereen gelijk) en eventueel een inkomensafhankelijke aanvullende toelage. (Daarin wordt dus gekeken naar het inkomen van je ouders.) Je school zal precies weten waar je recht op hebt in jouw situatie.
Veel succes

Henk, 10-09-2014 10:46 #30
Mijn zoon is 18 jr. en heeft een baantje van 22 uur per week. Hij gaat volgende maand een deeltijd BBL opleiding volgen niveau 2. Kan hij dan ook een studietoelage aanvragen om de schoolkosten te betalen? Reactie infoteur, 11-09-2014
Een BBL opleiding is een beroepsbegeleidende leerweg, je gaat 1 dag per week naar school en de andere dagen werk je.Hiervoor krijg je natuurlijk loon. Het wordt niet gezien als een voltijdsopleiding en geeft daarom geen recht op studiefinanciering of een studentenreisproduct. Met een BOL opleiding krijg je dit wel omdat je alle dagen naar school gaat.

Marian, 19-08-2014 13:34 #29
Hallo, ik ben een alleenstaande moeder en mijn dochter wordt in oktober 18. Ben 14 jaar gescheiden en haar vader heeft nooit alimentatie betaald. het enige wat hij het laatste jaar betaalt is 20 euro in de maand aan zakgeld, terwijl hij best een redelijk hoog inkomen heeft. Mijn dochter heeft wel goed contact met hem en gaat er sinds onze scheiding regelmatig een weekend naar toe. Nu zij 18 wordt raak ik mijn 1 ouder toeslag kwijt en het kind gebonden budget plus het feit dat ze een zorgverzekering nodig heeft en de zorgtoeslag niet toereikend is om die kosten te dekken wat dus betekent dat ik er aardig wat per maand op achter uit gaat terwijl er hier niets verandert. Geldt voor mijn ex man ook de zorg/onderhoudsplicht voor zijn dochter terwijl ze bij mij woont? Ik heb diverse schulden waardoor ik nu al onder het minimum leef en dit de komende 3 jaar niet zal veranderen. Mijn dochter doet een opleiding op het MBO en gaat naar het 2e jaar Ik heb gehoord dat de tegemoetkoming ouder bijdrage verdwijnt en dat ze een lening aan moet vragen voor haar opleiding klopt dat? Ik hoop van niet want zij kan dat nooit betalen en ik kan er niet nog een schuld bij hebben, en mag dat trouwens ook niet. Mijn dochter werkt 1 a 2 zaterdagen in de maand Reactie infoteur, 20-08-2014
U raakt inderdaad de tegemoetkoming ouderbijdrage kwijt omdat uw dochter 18 wordt. Er verandert de komende tijd veel in de studiefinanciering maar niet voor mbo'ers. Wat gaat uw dochter krijgen, de 'beurs' bestaat uit 4 delen: een basisbeurs, ov-kaart, een inkomensafhankelijke aanvullende beurs, een lening. Op nivo 1 en 2 is de beurs altijd een gift. Op nivo 3 en 4 is dit alleen zo wanneer binnen 10 jaar een diploma wordt gehaald. Op nivo 1 en 2 krijg je een beurs zolang je staat ingeschreven bij een opleiding. Bij de meeste opleidingen op mbo 3 en 4 krijg je een beurs voor 4 jaar, daarna kun je nog lenen en de ov-kaart blijven gebruiken. Let op: haal je op mbo nivo 3 en 4 geen diploma dan moet de hele beurs worden terugbetaald, alleen de aanvullende beurs voor het eerst jaar blijft een gift.
Gezien uw situatie zal uw dochter in aanmerking komen voor een aanvullende beurs en zou ze eventueel kunnen lenen. Dit is een lening die uw dochter aangaat, uw dochter is ook verantwoordelijk voor de terugbetaling hiervan. U krijgt er dus geen schuld bij.
Uw ex-man heeft, net als u, een zorgplicht. (Die was er overigens ook voor haar 18e verjaardag) Dit is belangrijk omdat de aanvullende beurs inkomensafhankelijk is, het inkomen van beide ouders dus. De vader van uw dochter is verplicht bij te dragen aan de kosten van levensonderhoud en studie van zijn dochter. Dit is iets anders dan 'zakgeld' en wanneer u het vermoeden heeft dat uw ex-man een redelijk inkomen heeft zal dit ook een wezenlijk hogere bijdrage moeten zijn. Omdat ook het inkomen van uw ex-man meegewogen wordt in het bepalen van de aanvullende beurs moet hiervoor een duidelijke regeling komen.
Probeer samen te praten over de hoogte van ieders bijdrage en wat voor u beiden 'draagbaar' is. Lukt het niet om hierover afspraken te maken dan kunt u aan een rechter vragen hierover een uitspraak te doen.
Veel succes!

Bert, 09-07-2014 17:46 #28
1.wanneer je dochter gaat trouwen en 18 jaar is hebben ouders dan zorgplicht?
2.wanneer je dochter gaat samenwonen en 18 jaar is, heb je dan zorgplicht? Reactie infoteur, 10-07-2014
De zorgplicht loopt door tot de 21ste verjaardag van een kind. Samenwonen/trouwen kan alleen een verschil maken wanneer de partner in staat is uw dochter financieel te onderhouden. De onderhoudsplicht van de partner gaat boven die van de ouders maar wanneer deze niet in staat is hieraan te voldoen dan moet u uw dochter financieel ondersteunen tot haar 21ste verjaardag.

Goedraad, 19-06-2014 19:18 #27
Allereerst hartelijk bedankt voor de duidelijke antwoorden, ik heb er veel aan! Nu nog een vraag… ik heb een uitkering (alleenstaandeouder) tot oktober, dan wordt mijn dochter 18 jaar. Zij gaat in september naar MBO ze doet Beveiliging niveau 2, nu moet ik haar kostuum (365,-) en haar boekengeld betalen in september. Had al eerder aangegeven dat ik geen schuld heb maar ook geen geld, hoe moet ik dat doen? Reactie infoteur, 20-06-2014
Het blijft een vervelende situatie voor u en ik hoop echt dat die 70% regeling in uw gemeente geldt. Vraagt u bij DUO (waar ook de studiefinanciering wordt aangevraagd) een 'tegemoetkoming ouders' aan. (Voor iedereen, dit is er alleen voor het mbo). Mocht deze worden afgewezen dan terug naar de gemeente en laten uitzoeken welke mogelijkheden u nog hebt. Iedere gemeente heeft hierin andere regels, ik kan hier in het algemeen gewoon weinig over zeggen. In sommige gemeenten zijn ook stichtingen actief die kunnen ondersteunen, stichting 'Leergeld' is zo'n stichting maar is miss niet actief in uw gemeente.
Veel succes!

Goedraad, 16-06-2014 16:53 #26
Dank u wel voor uw reactie, maar nu begrijp ik nog steeds niet, hoe ik moet overleven met een alleenstaande uitkering, terwijl mijn dochter bij me inwoont… de rekening van gas en licht enz blijft gewoon voor 2 mensen en ook moet ze elke dag een lunchpakket mee naar school en savonds een bord goed en gezond eten, zoals altijd, er verandert niks in de uitgave die blijven hetzelfde voor mij, maar ik ga wel naar beneden en niet zo zuinig ook, moet ik dan geld aan mijn dochter vragen?… ze zit voltijd op school en een dag stage, dus als zij een bijbaantje neemt, bijv op zaterdag, moet ze het geld dan aan mij geven?… ik sterf nog liever! Reactie infoteur, 17-06-2014
Neemt u contact op met de gemeente waarin u woont u heeft waarschijnlijk recht op een toeslag van 20%, wat u zou moeten brengen op 70% van het minimumloon. Daarnaast wanneer u dochter toch zou besluiten om er een baantje naast te nemen dan kan dit wel gevolgen hebben voor uw uitkering, de studiefinanciering heeft dit meestal niet. De regels verschillen soms een beetje per gemeente maar ik denk dat het in uw geval geen probleem is. Heel veel succes!

Goedraad, 14-06-2014 23:39 #25
Ik ben een alleenstaande moeder en mijn dochter wordt in oktober 18 jaar. Heb een alleenstaandeouderuitkering en nu krijg ik op de dag dat ze 18 word een alleenstaande uitkering. Weet me geen raad, wat moet ik doen…?! Heb geen schuld en wil dat zo houden, is er geen tegemoetkoming voor mij (ons). Ik kan toch geen boodschappen meer halen voor ons tweeën? Mijn dochter heeft wel zorgtoeslag aangevraagd en dat komt goed, nu gaat ze in september naar de mbo, dus moet ze studiefinanciering aanvragen en ovkaart via DUO, oke snap ik ook nog… moet ze dan een basisbeurs plus! een aanvullende aanvragen? En waar is die aanvullende beurs dan eigenlijk voor.
Hoe moet ik nu verder met een alleenstaande uitkering voor 2 mensjes? Reactie infoteur, 15-06-2014
Een studiebeurs bestaat eigenlijk uit 4 delen: basisbeurs, studentenreisproduct (de ov-kaart), aanvullende beurs en als laatste een lening. Uw dochter krijgt een basisbeurs, een ov-kaart en gezien uw inkomen, komt ze ook in aanmerking voor een aanvullende beurs (deze is inkomensafhankelijk), eventueel zou ze ook nog een lening kunnen afsluiten bij DUO.

De aanvullende beurs is (wat het woord al een beetje zegt) een aanvulling op de basisbeurs en is inkomensafhankelijk, wanneer je ouders veel kunnen/moeten bijdragen aan je studie dan is deze lager. Voor uw dochter een aanvullende beurs aanvragen is een goed idee.

Gaat uw dochter naar niveau 1 of 2 dan is de beurs een gift. Op niveau 3 en 4 in principe ook maar dan moet de opleiding wel succesvol zijn afgesloten, dat moet binnen 10 jaar. Doe je dit niet dan moet alles worden terugbetaald, alleen een eventuele aanvullende beurs in het eerste jaar blijft een gift. Let op: ga je lenen bij DUO dan moet je dit natuurlijk altijd terugbetalen (met rente).

In het kort, uw dochter heeft zowel een basisbeurs als een aanvullende beurs nodig, mocht dit niet een volledige aanvullende beurs zijn (wat ik wel verwacht) dan is een lening een optie. Daarnaast kan uw dochter ook overwegen voor enkele uren in de week een bijbaantje te zoeken.

Edith, 05-06-2014 12:13 #24
Onze tweeling word 18. ze krijgen zo meteen zorgtoeslag. Als we ze via de polis van mijn man mee verzekeren via zijn werk (collectief) Is dat goedkoper maar dan moeten wij deze officieel betalen. Krijgen zij dan toch die zorgtoeslag, die ze dan bv doorgeven aan ons, zodat wij hun verzekering kunnen betalen? Reactie infoteur, 06-06-2014
Ja, ze krijgen zorgtoeslag ook al blijft u hun verzekering betalen, soms is het idd goedkoper om jongeren op de eigen collectieve verzekering te laten staan, soms is een studentenverzekering goedkoper.

Even een aanvulling voor iedereen en in het algemeen:
Je kunt 1 keer per jaar overstappen naar een andere zorgverzekeraar, rond november krijg je een aanbieding van je huidige zorgverzekering en daarna kun je eventueel overstappen naar een andere. Word je 18 dan geldt dit niet, word je 18 en wil je niet bij de zorgverzekeraar van je ouders blijven, dan is overstappen mogelijk ook al zou je verjaardag in bv. maart vallen.

Shafi, 01-06-2014 22:01 #23
Geachte heer/mevrouw

Ik woon bij mijn ouders en mijn ouders hebben een uitkering. Ik ben 20 jaar. Mocht ik ooit in problemen komen met schadeclaim en staat een deurwaarder voor de deur. Wat valt dan onder mijn vermogen en dat van hen? Want in principe hebben mijn ouders alles betaald; computers etc. Zullen mijn ouders hierdoor ook de dupe van zijn of alleen ik?

Met vriendelijke groet Reactie infoteur, 02-06-2014
In principe ben jij verantwoordelijk voor de schulden die je maakt en niet je ouders. Maar… je woont nog bij je ouders en het zal voor een deurwaarder niet altijd te doorzien zijn wat van jou is en wat van je ouders. Een hele aardige deurwaarder zal zich misschien beperken tot de inhoud van je kamer maar dat hoeft niet. In de vervelendste situatie kunnen daarom ook spullen van je ouders meegenomen worden waarna je wel naar de rechtbank kunt om deze weer terug te vorderen. Je moet dan wel kunnen aantonen dat deze spullen van je ouders zijn. Bonnen (met naam van je ouders) zijn bijvoorbeeld bewijs. Je ouders zouden dus de dupe kunnen worden van evt. schulden die jij maakt.

Albert, 04-04-2014 13:58 #22
Mijn dochter wordt 15 september 2014 18 jaar. Zij wil aan de universiteit in Groningen gaan sturen en woont nu in Enschede. Mijn dochter heeft het Syndroom van Asperger. Is daarvoor gediagnosticeerd. Heeft ook rugzakje en PGB.
Wanneer zij een Wajonguitkering aan zal vragen zal ze die zeker krijgen naast haar studiebeurs. Mijn Dochter wil deze uitkering niet aanvragen uit schaamte gevoel.

Mijn dochter heeft al jaren geen contact met ons en woont al twee jaar in een pleeggezin.
Laten wij zeggen dat zij geobsedeerd is door een vriend - die ondanks goede eigenschappen- veel overeenkomsten heeft van een psychopaat.

Mijn dochter wil nu gaan samen wonen met deze jongen in Groningen. Zij wil nu beroep doen op onze zorgplicht en geen Wajong uitkering aanvragen. Haar zogenaamde vriend en zij zoeken genoegdoening erin dat wij haar nu moeten onderhouden.
Wat is hier aan te doen?
Kan ik dit uit handen geven voor de rechter.

Vraag 2. Gaat de zorgplicht al in voor haar achttiende? Jeugdzorg wil haar al nl in juni laten verhuizen terwijl haar OTS in augustus afloopt.

Graag hoor ik van jullie. Reactie infoteur, 04-04-2014
Uw dochter kan idd een beroep doen op zorgplicht maar in uw geval is het goed misschien om dit voor een rechter te brengen. Onder de zorgplicht komt u niet uit, het bedrag moet wel worden vastgesteld en wanneer u daar met uw dochter niet uitkomt dan zal een rechter hierover een uitspraak moeten doen. Uw dochter heeft idd recht op een Wajonguitkering maar of ze 'gedwongen' kan worden deze aan te vragen? Daarnaast komt ze ook in aanmerking voor verlenging van studiefinanciering maar ook dit zal ze zelf moeten aanvragen, een verlenging van een jaar is mogelijk. Om kort te gaan, u kunt dit voor een rechter brengen.
Vraag 2
Zorgplicht voor uw kind heeft u tot het kind 21 wordt, voor de 18e verjaardag gaat het om kosten voor 'verzorging en opvoeding' daarna om kosten voor 'levensonderhoud en studie'.

Joris, 02-04-2014 11:18 #21
Mijn kind wordt 30 mei 18. Ze krijgt tot 30 juni kinderbijslag. Ze gaat daarna studeren aan op hbo opleiding. Krijgt ze nu vanaf 1 juli studie financiering en zorgtoeslag? Reactie infoteur, 02-04-2014
Ja, klopt studiefinanciering aanvragen bij DUO en zorgtoeslag bij de belastingdienst.

Van Houten, 18-03-2014 19:00 #20
Mijn dochter was op 1 oktober 17 jaar, zij werkte ( contract 12 uur) had havo diploma gehaald. Zij stond niet als werkloos ingeschreven bij het uwv. Over dit kwartaal kinderbijslag ontvangen, nu kregen wij van de svb bericht dat deze terugbetaald moet worden. Is dit correct? Reactie infoteur, 19-03-2014
Ja, dat kan het ligt er maar net aan hoeveel ze verdiende, geef dit altijd door aan de SVB. Op de site van de SVB vindt u de actuele bedragen voor bijverdienen.

Gescheiden Ouder, 10-03-2014 18:00 #19
Mijn dochter is 18 jaar, zij woont bij haar moeder. Ik betaal maandelijks alimentatie, een hoog bedrag door partner alimentatie. Ik betaal ook nog voor mijn dochter van 18 zoals het hoort. Nu willen ze dat ik de helft van de schoolkosten ga betalen, ben ik hier toe verplicht? Wat als dit financieel voor mij niet haalbaar is door de hoogte van de alimentatie die ik al betaal? Reactie infoteur, 11-03-2014
De alimentatie loopt door tot uw dochter 21 wordt. In principe moet met die alimentatie alle kosten betaald kunnen worden, ook schoolkosten. (Voor iedereen die nog voor dit dilemma staat, hierover kunt u afspraken maken in het convenant en dat is echt een aanrader!) Alleen een rechter kan uitmaken of het bedrag aan alimentatie verhoogd kan/moet worden. Deze zal een draagkrachtberekening maken. Het is natuurlijk het handigst wanneer u en uw ex samen afspraken hierover kunnen maken.

Boy, 16-02-2014 20:39 #18
Mijn dochter van 18 jaar (1-11-1995) staat ingeschreven bij een MBO-opleiding (niveau 4). Volgt al een jaar geen onderwijs ivm met psychische problemen. Staat na een diagnosetraject bij GGZ nu op wachtlijst voor een behandeling van Borderline. Verwachting is pas over 4 of 6 maanden plaatsing. Ze heeft nu studiefinanciering maar kan naar verwachting pas over een jaar haar studie weer oppakken. Ingeschreven laten staan op Mbo en studiefinanciering aanhouden en deze opsparen? Of stoppen? Ze heeft ook Ov-kaart en dat is wel gunstig omdat ze straks bij behandeling drie keer per week van Eindhoven naar den Bosch moet reizen. Reactie infoteur, 17-02-2014
Neemt u contact op met DUO, in principe zou ze één jaar verlenging kunnen krijgen van de prestatiebeurs, ik denk dat dit gezien kan worden als een functiestoornis en dit zou haar recht kunnen geven op een verlenging. Toch lijkt dit ook wat krap aangezien ze al een tijd geen les heeft gehad en misschien pas over een jaar weer kan starten. Een prestatiebeurs is voor vier jaar en daarna volgt nog een periode van drie jaar voor een lening met OV-kaart. Er zitten wat haken en ogen aan want ze is in principe al een jaar kwijt. Op niveau 3 en 4 is de beurs een 'voorlopige lening' wanneer je een studie niet binnen 10 jaar afsluit met een diploma moet je alles terugbetalen, alleen de aanvullende lening voor het eerste jaar blijft een gift.

John, 17-01-2014 15:22 #17
Zoon krijgt volgend schooljaar stagevergoeding van 300 euro per maand. Ik betaal maandelijks alimentatie voor hem. Heeft dit gevolgen voor mijn maandelijkse betaling en waar kan ik dit aanvragen. Moet dit via een advocaat. Graag ontvang ik hierover meer informatie. Reactie infoteur, 17-01-2014
Ik neem aan dat het gaat om een zoon van nog geen 18, dit verandert niets aan de alimentatie die u maandelijks moet betalen. Is of wordt uw zoon 18 dan verandert er ook weinig, alimentatie voor uw zoon stopt alleen wanneer hij het minimum(jeugd)loon zou gaan verdienen. Een rechter zou alleen in het allerlaatste geval een verandering (verlaging) in de alimentatie positief kunnen beoordelen. Overigens kan een kind na zijn 18e zelf wel besluiten met minder alimentatie te kunnen, dit moet schriftelijk worden vastgelegd.

Priscilla, 27-11-2013 21:22 #16
Hallo,

Mijn dochter wordt over een paar dagen 18. Zij moet dus een eigen zorgverzekering, maar die willen wij betalen voor haar. We willen haar bij mij op de polis laten staan. Nu is de vraag: zij gaat in april verhuizen naar haar vader ivm haar studie, moet ze een eigen polis of kan ze gewoon bij mij op de polis blijven staan? (Ik wil deze voor haar blijven betalen, onlangs het verhuizen.) (Ze zal zich uitschijven in de huidige gemeente en bij de nieuwe gemeente inschrijven.) Reactie infoteur, 28-11-2013
Ja, ze kan bij u op de polis blijven staan. U kunt waarschijnlijk goedkoper voor haar een studentenverzekering afsluiten, daarnaast kan ze zorgtoeslag aanvragen. Die kunt u verrekenen of op haar rekening laten staan.

Lisa, 25-11-2013 15:19 #15
Hallo,

ik ben 18 jaar, doe havo 4 en woon bij mijn vriend in, sta alleen nog wel ingeschreven bij mijn ouders thuis. Mijn vriend heeft een vaste baan van 40 uur in de week, vervalt dan de aanvullende beurs of kan ik die alsnog aanvragen?

mvg Reactie infoteur, 25-11-2013
Nee, die vervalt niet, dit hangt van het inkomen van je ouders af (heb je nog meer broers/zussen die studeren, enz.). Je moet wel een beurs voor uitwonenden aanvragen wanneer je bij je vriend gaat wonen, deze is hoger dan die voor studenten die nog thuis wonen.

Joan Vn, 19-11-2013 16:24 #14
Mijn dochter is 19 en hbo studente. We betalen alles voor haar. Nu heeft ze een "foute" vriend van 25 jaar en is de situatie thuis slecht en woont ze bij hem en zijn ouders. Op papier woont ze nog thuis. Als ze uitgeschreven staat en bij hun gaat inschrijven. Vervalt dan onze zorgplicht? Wij zijn door haar vriend en ouders in deze situatie buiten spel gezet en staan machteloos. Wij willen dat ze haar studie afmaakt, maar we willen geen geldkraan zijn voor mensen die we niet kennen. Reactie infoteur, 19-11-2013
Nee, uw zorgplicht vervalt niet die blijf doorlopen tot haar 21ste verjaardag. In geval van 'wettelijk samenwonen' is het een ander geval maar neem aan dat dit niet aan de orde is. De onderhoudsplicht van een partner gaat boven die van de ouders. Maar dan zal de partner ook volledig moeten kun voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie. Is dit niet het geval dan moeten ook ouders bijdragen. Overigens bent u niet meer aansprakelijk voor schulden die uw dochter zou kunnen maken.
U kunt zelfs door de rechter gedwongen worden om uw dochters kosten voor studie en levensonderhoud te betalen. Heel zelden kunnen ouders bij de rechter vrijstelling krijgen van deze onderhoudsplicht. Hiervoor moet uw dochter haar studie niet serieus meer nemen, is haar studieverwachting niet realistisch of… uw dochter moet zich zo misdragen dat van u een bijdrage in studie- en levensonderhoud niet meer verlangd mag worden. Heel zelden zal een rechter een dergelijk verzoek van uw kant honoreren. Daarnaast, wanneer u wilt dat uw dochter haar studie afmaakt, zal ze financiële ondersteuning nodig hebben voor de komende jaren.

Petra, 30-09-2013 12:23 #13
Hallo,
mijn dochter van 18 is pas aan een nieuwe studie begonnen. Wij zijn natuurlijk blij voor haar, maar het is een vrij dure opleiding, en duurt 4 jaar. Nu heeft mijn man zijn ontslag gekregen en ontvangen wij per maand dus minder geld. Mijn vraag is nu, kan mijn dochter of wij nog ergens anders extra geld aanvragen buiten de al bekende instanties?
Ik heb wel eens gehoord dat er nog genoeg manieren zijn om extra geld te ontvangen, maar weet dus niet waar. Kunt u mij misschien verder helpen?
Alvast bedankt voor u reactie. Reactie infoteur, 01-10-2013
Zorgtoeslag, huurtoeslag, basisbeurs, aanvullende beurs, lening en collegegeldkrediet neem aan dat dit de bekende instanties zijn. Toeslagenwet misschien maar dan moet u echt onder het sociaal minimum zitten en het UWV zou u daarvan op de hoogte moeten stellen. Wanneer u geen bericht krijgt kunt u ervan uitgaan dat u er geen recht op hebt. Kwijtschelding van gemeentelijke belasting? Soms krijgt u daarvan ook automatisch bericht maar dit verschilt per gemeente, u kunt dit navragen bij uw gemeente. Verder zijn er niet zoveel 'extra' potjes geld meer, tenminste niet die ik weet. Miss komt er nog een reactie van iemand die een vergelijkbare situatie heeft meegemaakt/meemaakt.

Rita, 27-08-2013 16:54 #12
Goedemiddag,

wij komen er niet uit… mijn dochter is in maart 18 geworden heeft een zoontje van 4 jaar en woont bij mij in huis. Op dit moment krijgt zij nergens een uitkering of vergoeding van (uitgezonderd kindgebonden budget). De zorgverzekering wordt door mij betaald maar is haast niet op te brengen. Is er ergens een uitkering of vergoeding voor haar aan te vragen? Zij heeft vrijstelling van de leerplicht en werkt niet. Reactie infoteur, 29-08-2013
Dag, uw dochter kan zorgtoeslag aanvragen en u miss huurtoeslag, dit laatste hangt van uw inkomen af. Verder valt ze wat uitkeringen volgens mij vrijwel overal buiten. Ze valt ook onder geen enkele regeling voor een tienermoeder omdat ze al 18 is. In ieder geval onmiddellijk zorgtoeslag aanvragen.

Alexandra, 12-06-2013 20:06 #11
Hallo ik word over 3 maanden 19 en woon niet meer thuis ivm problemen met mijn ouders. Ik sta nog wel ingeschreven op hun adres tot dat ik een eigen woning/kamer heb. Nu wil ik zonder hun bemoeienis en kosten verder studeren. Is het mogelijk om zelf een beurs aan te vragen zonder afhankelijk te zijn van mijn ouders? Of zijn zij verplicht tot mijn 21ste om mij in de studie en verdere zorgkosten te voorzien.

met vriendelijk groet Alexandra Reactie infoteur, 13-06-2013
Dag Alexandra,
het is mogelijk om zonder de inkomensopgave van je ouders een aanvullende beurs aan te vragen. Makkelijk is het niet maar wanneer je een langdurig conflict heb met je ouders wel mogelijk. Je moet daarvoor, doe dat zo snel mogelijk, het liefst vandaag, een formulier bij DUO aanvragen. Het heet 'verzoek inkomens ouder(s) buiten beschouwing laten', dit kun je aanvragen bij de Infolijn van DUO. Dit is geen makkelijke weg en ik kan zo niet beoordelen of dit in jou geval mogelijk is. Het formulier alleen is namelijk niet voldoende. Je zult heel duidelijk moeten kunnen maken dat het gaat om een langdurig conflict en wat de basis is van het conflict. Je zult dus m.a.w. een behoorlijk persoonlijke brief moeten toevoegen, daarnaast een beoordeling van een onafhankelijke derde (je decaan van school, huisarts of maatsch. werk bv). Onvoldoende is een conflict over geld of over je schoolkeuze. Het conflict moet daarnaast vrijwel onomkeerbaar zijn, jij moet de overtuiging hebben (en die ook kunnen duidelijk maken) dat het niet meer goed komt.
Het is geen makkelijke weg die je kiest maar wanneer je denkt dat dit de enige is en contact met je ouders niet meer mogelijk is dan kun je het proberen.
Veel succes

-., 24-04-2013 18:58 #10
Hallo, ik ben op de eerste dag van de maand jarig en heb dus recht op zorgtoeslag vanaf de maand erop als ik het goed begrijp. Toch heb ik ook geld ontvangen voor de maand waarin ik jarig ben. Moet ik dit later terugbetalen of is dit 'extra' voor mij? Reactie infoteur, 25-04-2013
Ja die moet je terugbetalen. Wanneer je teveel zorgtoeslag hebt ontvangen dan stuurt de belastingdienst een terugvorderingsbeschikking met daaraan een acceptgiro. Dit bedrag moet in 1 keer betaald worden, wanneer dit je niet lukt dan kun je vragen of je dit bedrag in termijnen mag betalen of dat het wordt ingehouden op de nog te ontvangen zorgtoeslag. Binnen 2 jaar moet dit bedrag zijn terugbetaald. Je krijgt idd pas zorgtoeslag in de maand nadat je 18 bent geworden.

Lydwina, 10-03-2013 08:59 #9
Hallo, over een half jaar word ik 18, maar ik ben er nu al heel erg mee bezig. Nu heb ik wat informatie opgezocht en lees ik heel veel over geld, geldproblemen, toeslagen, uitkeringen etc. Nu vroeg ik me af of ik nu al (een half jaar van tevoren) dingen kan aanvragen als uitkeringen, toeslagen en welke ik hiervan kan aanvragen. Ik zit hierbij volgend jaar (op mijn 18e) ook nog op middelbaar onderwijs (examenklas, speciaal onderwijs). Moet ik met dit soort aanvragen wachten, of kan ik dit nu al doen? Reactie infoteur, 10-03-2013
Nee, dat kan je nu al doen. Begin met het aanvragen van een Digid. Daarnaast heb je waarschijnlijk recht op zorgtoeslag en tegemoetkoming scholieren. Het is alleen maar goed om zo vroeg hier mee bezig te gaan en goed dat je ver van tevoren informatie zoekt.

Anne, 08-03-2013 19:03 #8
Ik ben 18 jaar, en heb niet echt een vast inkomen. ik verdien van januari tot april 244 euro per maand. verder niks. heb ik nu ook recht op zorgtoeslag? ik hoorde dat als je niks verdiend ook geen recht hebt? Reactie infoteur, 09-03-2013
Je hebt recht op zorgtoeslag, juist omdat je zo weinig verdient.

Marijke, 06-03-2013 13:19 #7
Ik ben midden in de maand 18 jaar geworden (14e), heb ik nu ook recht op zorgtoeslag van die maand waarin ik 18 jaar ben geworden? Reactie infoteur, 06-03-2013
Nee, vanaf de maand volgend op de maand waarin je 18 wordt.

Roca, 20-01-2013 22:21 #6
Mijn dochter is 18 jaar, heeft mega schulden gemaakt terwijl ik hier niks van wist omdat ik ook geen voogdij over haar hebt. Ben ik verplicht om deze te betalen, of hoort dit niet onder zorg plicht?

Bij voorbaat dank, in afwachting op u reactie Reactie infoteur, 21-01-2013
Nee, dit hoort niet onder de zorgplicht. Zorgplicht gaat over de kosten van een evt. studie en levensonderhoud. Een dochter van 18 is meerderjarig en zelf verantwoordelijk voor haar schulden.

M. Pelkman, 07-01-2013 20:03 #5
Moet je nog steeds voor je kind betalen als hij gaat samenwonen? Reactie infoteur, 08-01-2013
Zorgplicht geldt tot de 21ste verjaardag, wanneer je kind niet zonder hulp kan rondkomen. In het geval van 'wettelijk' samenwonen zal in de eerste plaats de partner moeten worden aangesproken. Die zorgplicht gaat boven die van de ouders.

Henny, 09-12-2012 15:11 #4
Hallo,
Mijn zoon is 21 jaar. Heeft vanaf zijn 18e gestudeerd. Door omstandigheden heeft hij geen diploma gehaald.
Nu is hij dit jaar september opnieuw gaan studeren. Een MBO opleiding deeltijd. 20 Uur werken en 2 dagen naar school.
Nu heeft hij alleen een stage vergoeding, een studie financiering uitkering van totaal 350 euro. Zijn studiekosten, boeken, zorgverzekering zijn in totaal per maand 250 euro.
Buiten kledinggeld, telefoonkosten, tandartsrekeningen).
Kan mijn zoon op een of andere manier een uitkering krijgen.
Wij betalen op dit moment de extra kosten. Maar dat gaat straks in januari 2013 meer worden, omdat hij dan alleen nog maar de basisvergoeding krijgt van IB.
En lenen vinden wij geen optie!
Groet, Henny, Reactie infoteur, 10-12-2012
Dag,
omdat uw zoon studiefinanciering krijgt zal hij geen recht hebben op een bijstandsuitkering. Voor alle mogelijkheden neemt u of uw zoon contact op met uw gemeente. Heel misschien is er iets mogelijk in de bijzondere bijstand maar ik vrees van niet. Veel succes.

Jeroen, 07-09-2012 15:21 #3
Goedemiddag. Mijn vader weigert om mij te helpen met mijn verzorging tot mijn 21ste. School, kleren, eten en drinken moet ik volgens hem zelf betalen. Wat kan ik hier aan doen?
En bij wie moet ik zijn om hier iets aan te doen? Reactie infoteur, 07-09-2012
Dag Jeroen,
dit is lastig, heb je een baan, woon je thuis, naar welke school ga je? Je vader heeft een zorgplicht die loopt tot je 21ste verjaardag. Dit betekent dat hij je financieel moet ondersteunen wanneer dat nodig is. Dat is geen vast bedrag maar in een ideale situatie ga je om de tafel zitten en kijkt welke bijdrage jij nodig hebt van je vader om rond te komen.
In het uiterste geval kun je dit voor de rechter brengen.

Hans, 03-09-2012 07:40 #2
Goedemorgen, Mijn zoon woont op een kamer is 18 jaar en werkt en zit nog 1 dag op school. Zijn loon is 925, - Euro, moet ik dan ook nog financieel bijdragen? Reactie infoteur, 04-09-2012
Daarop is bijna geen antwoord te geven. De onderhoudsplicht geldt voor kinderen tot en met 20. Voor uw zoon heeft u dus nog die plicht. Er is geen normbedrag afgesproken en wanneer zaken als deze voor een rechter verschijnen (een weg waar u alleen in het uiterste geval voor moet kiezen) zal deze kijken naar het bedrag dat uw zoon normaal gesproken nodig heeft om rond te komen en wat voor u een redelijk bedrag is om daaraan bij te dragen. Met uw zoon om de tafel gaan zitten en kijken welk bedrag hij maandelijks nodig heeft lijkt in dit geval de beste oplossing. Het is niet zo dat hij recht heeft op een vaststaand bedrag, wel dat u de plicht hebt om hem financieel te ondersteunen tot zijn 21ste verjaardag als dat nodig is.

Marcel, 25-05-2012 08:56 #1
Goedemorgen, mijn kind is 20 en zit niet meer op school. Moet ik dan alimentatie betalen? Reactie infoteur, 29-05-2012
Ja, ouders hebben een zorgplicht voor kinderen die loopt tot de 21ste verjaardag. Heeft je kind een studiebeurs, een 'tegemoetkoming scholieren' of werkt het al? Voor de zorgplicht maakt dit geen verschil. Je moet financieel bijdragen aan het levensonderhoud en de eventuele studie. Hoeveel je moet bijdragen hangt wel af van de hoogte van de beurs, de toelage of het loon. Betaal je alimentatie dan loopt deze ook gewoon door alleen betaal je nu de alimentatie aan het kind. Ook de hoogte van deze alimentatie is afhankelijk van de 'inkomsten' van je kind.

Infoteur: Caro-lina
Laatste update: 10-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Reacties: 96
Schrijf mee!