InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Kinderfeestje: een cupcake party!

Kinderfeestje: een cupcake party!

Kinderfeestje: een cupcake party! Er is er weer eentje jarig. Een duur feestje op locatie zit er niet echt in. Helemaal in tegenwoordig zijn cupcakes. Waarom dan geen cupcake party organiseren voor het volgende kinderfeestje? Leuk en tamelijk goedkoop! De ingrediënten voor het maken van de cupcake sin huis halen en nog wat extra's om ze te versieren. Je houdt de kinderen een tijdje bezig en je hebt meteen ook een vieruurtje of iets om mee naar huis te geven. Zeker een succes! Cupcakes zijn helemaal hot tegenwoordig. Ook kinderen zijn er gek op en brengen heel wat tijd door met het versieren er van. Weet je dus niet wat verzinnen voor het verjaardagsfeestje van je kids, denk dan eens aan een cupcake party! En wat nog leuk is ook, is dat je de party kan aanpassen aan de tijd van het jaar. Denk maar aan Halloween, kerst, Pasen, lente, etc. Gewoon even de kleuren en de uitsteekvormen aanpassen!

Benodigdheden

Je kan natuurlijk alles gaan kopen, maar als je eens goed rondkijkt in huis, dan zal je zien dat je al heel wat hebt.
  • Bakvormpjes, van papier of uit silicone
  • een aantal deegrollen, liefst uit plastiek
  • een aantal messen
  • een aantal grote lepels
  • een aantal snijmatten, liefst uit plastiek
  • uitsteekvormpjes allerlei
  • uitsteekvormen letters en cijfers
  • voedingschrijfstiften
  • eetparels
  • eetglitters
  • eetbare bolletjes, hartjes, confetti, etc
  • hagelslag in verschillende kleuren
  • chocoladekrullen

Benodigdheden voor het deeg

Je kan kant-en klaar deeg kopen, maar je kan je deeg natuurlijk ook zelf maken. Heel lekker is een 4/4de deeg. Eenvoudig en zo klaar! Neem 250 g zelfrijzende bloem, 250 g suiker, 250 g malsgeworden boter in blokjes gesneden, 1 à 2 pakjes vanillesuiker en 4 eieren. Meng alles goed, klaar! Met deze deeg maak je zo'n 17 à 18 cupcakes. Reken ongeveer 5 cupcakes per aanwezig kind. Je zal dan ook één mengkom nodig hebben per deeg, en een mixer of een paar houten lepels.

De party-uitnodigingen

Nodig de vriendjes uit met een aangepaste uitnodiging in de vorm van een cupcake. Je kan deze papieren cupcake ook al door de kinderen laten versieren met glitters of beads, met stukjes papier, met bloemetjes, etc. Reken ongeveer een drietal uur voor de party als je op voorhand zelf het deeg maakt, vier uur als je de kids het deeg ter plaatse laat maken.

Het verloop van het feestje

Cadeau's en drankjes

De kids komen binnen en geven hun cadeautjes af. De cadeautjes worden uitgepakt en er wordt iets gedronken. Je legt even uit wat de bedoeling is en laat de kids al eens in het materiaal neuzen.

Beslag maken

Dan ga je aan de slag om het deeg te maken. Moet je meer dan één deeg maken, neem dan 2 of 3 mengkommen. Op die manier heeft elk kind wat te doen. Reken vier kinderen per mengkom. Laat de ene de bloem in de kom doen, de andere de suiker, nog een de mals geworden boter en nog een de eieren. Goed mengen. Vul nu de vormpjes met een soeplepel. Op die manier kan ook elk kind een aantal vormpjes vullen. Papieren vormpjes zijn natuurlijk goedkoper dan silicone vormpjes, maar silicone vormpjes blijven beter in vorm. Papieren vormpjes durven wel eens vervormen tijdens het bakken. Je kan de papieren vormpjes ook in een speciale bakvorm zetten, maar als je zo'n hoop cupcakes moet bakken, is dat niet handig. Vul de cupcakes niet tot op de rand, het deeg gaat nog rijzen! Eens de cupcakes gevuld, gaat alles de oven in, zo'n 30 minuten ongeveer.

Drankje en spelletje

Terwijl de cupcakes in de oven staan, is er tijd voor een drankje en voor een spelletje. Je kan ook al kopies laten rondgaan met modellen om de cupcakes te versieren. Er zijn in de handel heel wat boeken te koop met ideeën. Leg de boeken zelf niet op tafel, want er durft wel eens gemorst worden tijdens het maken van de cupcakes. Je kan bijtjes maken van je cupcakes, je kan ze versieren met vlinders of bloemetjes, je kan er een voetbalveld van maken, je kan er een poes van maken, een gezichtje, etc. Laat de kinderen hun fantasie maar gebruiken, ze vinden zelf wel een hoop leuke dingen.

Het versieren

Voor het versieren geef je elk kind een plastiek snijmat, een mes en een deegrol. Ook nog een aantal afgekoelde cupcakes. Leg de rolfondant en/ of de marsepein in het midden, alsook de glitters, de pareltjes en andere decoratiespullen. En dan mogen ze aan de slag. Elk kind neemt een bolletje rolfondant of marsepein en rolt het uit tot een dunne plak. Deze plak wordt op de cupcake gelegd, de overtollige stukken worden afgesneden en terug op de blok gelegd. Daarna kan je de cupcake verder versieren. Voor een bijtje bijvoorbeeld rol je een gele plak uit. Daarna maak je er zwarte strepen op en een gezichtje en voelsprieten. Een varkentje wordt gemaakt met een roze plak, waarop een roos bolletje wordt gelegd voor de neus. Even platduwen en twee gaatjes in maken. Twee driehoekjes even omvouwen en je hebt twee oortjes. Twee parels als ogen en klaar is je varkenskopje! Heb je bepaalde kleuren niet, dan kan je ze zelf maken door basiskleuren te mengen. Op het internet vind je tal van voorbeelden voor het versieren van de cupcakes. Bij Aveve hebben ze tal van spulletjes en ideetjes.

Het einde van het feestje

Als alle cupcakes versierd zijn, kan er gegeten worden. Zijn er te veel cupcakes, dan kan elk kind zijn eigen cupcakes mee naar huis nemen. Voorzie plastiek zakjes en kleine kartonnen dozen.

Voor-en nadelen van een cupcake party

Voordelen:

  • het is goedkoop
  • de kinderen zijn een hele poos rustig zoet
  • je hebt ineens iets om te eten, je moet alleen nog drank voorzien

Nadelen:

  • als je echt niets in huis hebt, wordt het een dure zaak
  • bij kleinere kinderen wordt het al snel een kliederboel
  • kleine kinderen zijn het snel beu

Veel plezier en vergeet vooral geen foto's van de vele kunstwerkjes te nemen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kinderfeestje: een cupcake party!"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 07-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Kinderfeestjes
Schrijf mee!