InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Voogdij: keuze en taken van een voogd

Voogdij: keuze en taken van een voogd

Voogdij: keuze en taken van een voogd Vanaf de geboorte, komt het kind in de handen van zijn/haar ouders terecht. De ouders zorgen voor het kind en voeden het kind op de manier dat de ouders willen op. Het kind zal rondlopen en leren door te zien, te luisteren naar de ouders en te handelen zoals zijn/haar ouders. Maar wat gebeurt er als de ouders niet meer in staat zijn hun kind op te voeden door sterfte,... U leest het allemaal in dit artikel.

De voogdij

De meeste minderjarigen zijn onder gezag van hun eigen ouders/ voogd. De ouder heeft als taak zorg te dragen voor de persoon van de minderjarige, ook wel opvoeden genoemd. De ouder/voogd moet ook zorg dragen voor de goederen van de minderjarige. Ze moeten het vermogen beheren.

Voogdij is het systeem dat werd bedacht ter vervanging van het ouderlijke gezag. Dit wil zeggen dat de echte ouders niet meer in staat zijn hun minderjarig kind op te voeden. Dit kan door verschillende redenen zijn. De beide ouders van een minderjarige zijn overleden, de beide ouders zijn wettelijk niet gekend of de enige ouder die in leven is, is langdurig niet in de mogelijkheid om het ouderlijke gezag uit te oefenen.

De keuze van een voogd

Het proces van het kiezen van een voogd begint bij het vredegerecht. Het bevoegde vredegerecht wordt bepaald door de wettige woonplaats of verblijfplaats van de minderjarige. Tijdens het zoeken naar een voogd zal het vredegerecht maatregelen treffen om het kind en zijn vermogen te beschermen. Het vredegerecht zal meestal het best geschikte familielid uitkiezen om het kind op te vangen en zal het de geërfde goederen verzegelen.

De voogd wordt gekozen indien de ouders zelf iemand heeft gekozen en als de betrokkene die keuze heeft aanvaard. Enkel wanneer de vrederechter een ernstige reden heeft, kan het goedgekeurd worden. Indien de ouders zich niet hebben uitgesproken, of indien de betrokkene niet de voogd wil zijn, zal het vredegerecht zelf de keuze maken. Als er dan een persoon gevonden is, zal de vrederechter de mening vragen van de minderjarige die ten minste 12 jaar oud en de mening van de naaste familieleden.

De taak van een voogd

De voogd moet voor de minderjarige zorgen en voedt het kind op volgens de principes van de ouders. Ook zal deze persoon de bezittingen van de minderjarige beheren als een 'goed huisvader/moeder'. Het is voor een voogd wettelijk verplicht jaarlijks een rekening voor te leggen van het beheer. Daarnaast moet de voogd ook elk jaar een verslag uitbrengen over de evolutie van de minderjarige.

De vrederechter heeft tijdens het proces ook een toeziende voogd gekozen. Deze toeziende voogd heeft als taak de echte voogd te observeren. Hij/zij moet dus de echte voogd financieel controleren en bekijken of de opvoeding van het kind perfect verloopt.

Deze taken moet vervuld worden totdat het kind meerderjarig wordt, geadopteerd wordt, ontvoogd wordt of sterft.
© 2011 - 2019 Karlvanosselaer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wie zorgt er voor de kinderen na overlijden ouders?Wie zorgt er voor de kinderen na overlijden ouders?In een testament kan worden vastgelegd wie de voogdij krijgt over de kinderen na overlijden van de ouders. Indien er gee…
Ouders en gezag of voogdijOuders en gezag of voogdijAlle jongeren onder de achttien zijn minderjarig, en die hebben iemand nodig die voor hen zorgt en die hen een goede opv…
Erfenis jong kind: bewindErfenis jong kind: bewindErfenis en bewind bij een minderjarig in 2019, hoe werkt dit testamentair bewind? Wie jonge kinderen heeft, doet er goed…
Belasting vermogen minderjarig kind (BEM clausule)Belasting vermogen minderjarig kind (BEM clausule)Wie betaalt belasting over het vermogen van een minderjarig kind, de ouders? Hoe kan de BEM clausule u in 2019 helpen om…
Niet getrouwd maar wel een kindNiet getrouwd maar wel een kindBij ongehuwd samenwonen is het ouderlijk gezag voor de vader niet automatisch geregeld, ook niet als de vader het kind h…

Reageer op het artikel "Voogdij: keuze en taken van een voogd"

Reactie

Chris, 16-01-2019 20:50 #1
Ik heb een vraag/hypothese over rechten/plichten toeziend voogd ( periode 1974-1992).

Een meerderjarige man (ouder dan 18) verwekt een kind bij een minderjarige vrouw (nog geen 18). Ze zijn niet getrouwd, en de man erkent het kind nog niet.
De man wordt door het kantongerecht aangesteld tot toeziend voogd en de vrouw tot voogd van dit kind. Daarna trouwen zij, 2 maanden na de huwelijksvoltrekking later wordt het kind erkend door een andere man.

De vraag is:
Kon deze erkenning door een derde plaatsvinden zonder toestemming van de toeziend voogd, tevens inmiddels echtgenoot van de moeder?

Infoteur: Karlvanosselaer
Gepubliceerd: 25-06-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Reacties: 1
Schrijf mee!