InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Kinderen worden wel dikker, maar niet langer

Kinderen worden wel dikker, maar niet langer

Kinderen worden wel dikker, maar niet langer Kinderen werden de laatste eeuw steeds langer. Maar daar is anno 2010 een einde aan gekomen. Kinderen groeien nu vooral in de breedte en worden dus dikker. Hoewel de welvaart in het begin groei in de lengte liet zien is diezelfde welvaart nu doorgeschoten en worden kinderen te dik. Allochtone kinderen worden zelfs veel dikker dan autochtone kinderen; van hen heeft 25 tot 33 procent overgewicht.

Kinderen groeien voor het eerst in 160 jaar niet meer in de lengte

Voor het eerst in 160 jaar worden kinderen anno 2010 niet langer, zo is gebleken uit de Vijfde Landelijke Groeistudie van TNO in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid. Gebleken is dat kinderen juist wel dikker worden.

Waarom groeiden kinderen de afgelopen 160 jaar in de lengte?

Kinderen groeiden de afgelopen jaren in de lengte vooral omdat ze goed te eten kregen. Ook de betere leefomstandigheden zorgen voor de nodige centimeters. Deze positieve kanten aan de welvaart zijn nu echter omgeslagen in negatieve gevolgen, omdat kinderen door al dat goede eten en alle andere levensvoorwaarden te dik worden.

Kinderen zijn te dik

  1. Al in 1997 werd geconstateerd dat kinderen in Nederland te dik werden.
  2. In 2010 heeft maar liefst 13 procent van de jongens overgewicht, terwijl dat bij meisjes op maar liefst 15 procent ligt.
  3. Rond 2 procent van de kinderen heeft zelfs last obesitas of zwaarlijvigheid.
  4. Kinderen van allochtone ouders hebben een nog veel groter probleem. Van de Turkse kinderen is bijna eenderde te dik.
  5. Van de Marokkaanse kinderen meer dan 25 procent.
  6. Allochtone kinderen groeien in tegenstelling tot autochtone kinderen overigens ook nog in lengte.

Kindergroei stopt: leefomstandigheden zijn mogelijk achteruit gegaan

Het feit dat kinderen niet meer in de lengte groeien geeft als conclusie volgens TNP dat de leefomstandigheden van de jeugd niet meer verbetert, maar misschien zelfs wel achteruit gaat. Dit zou een gevolg kunnen zijn van het stagneren van de groei van de welvaart die in 2000 is ingegaan.

Nederlanders zijn het langste volk

Nederlanders zijn in 2010 nog steeds het langste volk van de wereld.
  • In 160 jaar is de gemiddelde lengte van een volwassen man met 16 centimeter toegenomen.
  • Een vrouw werd in die 160 jaar 14 centimeter langer.

Net volwassen jongens zijn iets kleiner dan voorheen

  1. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat jongens in 1997 bij het net volwassen worden 184 centimeter waren.
  2. In 2010 is dat afgenomen tot 183,8 centimeter.
  3. De meisjes waren in 1997 gemiddeld 170,6 centimeter lang.
  4. De verwachting is dat dit in 2010 iels langer zal zijn, namelijk 170,7 centimeter zal zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zware kinderen later meer kans op obesitasZware kinderen later meer kans op obesitasIn de kindertijd wordt de basis gelegd voor obesitas, blijkt uit onderzoek. Wie als kleuter een dikkerdje is, maakt grot…
Kinderen met overgewicht minder gezondKinderen met overgewicht minder gezondDat het aantal te dikke kinderen toeneemt, is geen nieuws. Wat wel nieuws is, is dat kinderen met overgewicht minder gez…
Dikke kinderen: overgewicht bij kinderenDikke kinderen: overgewicht bij kinderenDe laatste jaren zijn onze kinderen steeds dikker geworden. De reden is de toename van het gebruik van frisdranken en ve…
Te dikke kinderenJe ziet steeds meer dikke kinderen. Maar hoe kan dat nou? Tegenwoordig vind je toch steeds meer gezonde en verantwoordel…
Differentiatie in de klasDifferentiatie wil niets anders zeggen dat je als leerkracht rekening houdt met de verschillen tussen kinderen. Kinderen…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • TNO
  • Ouders online

Reageer op het artikel "Kinderen worden wel dikker, maar niet langer"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 03-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Afvallen
Schrijf mee!