InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > De bolderkar, uitkomst voor grote gezinnen

De bolderkar, uitkomst voor grote gezinnen

De bolderkar, uitkomst voor grote gezinnen Met een bolderkar kunnen meerdere kinderen door één volwassene worden vervoerd. Dit is de uitkomst voor het grote gezin waar de moeder alleen met 3 of meer kleine kinderen boodschappen wil gaan doen. Dit artikel beschrijft de achtergrond van de bolderkar/bolderwagen en een aantal mogelijke toepassingen. Bekendste toepassing van de bolderkar is de strandkar, maar steeds vaker worden bolderkarren toegepast in kinderdagverblijven voor een baby en in pretparken en dierentuinen.

Wat is een bolderkar?

Een bolderkar of bolderwagen is een kar op vier wielen met een trekarm aan de vooras. Meestal is de bolderkar uitgevoerd met een houten bak en kan worden voorzien van een huif. De wielen zijn over het algemeen voorzien van luchtbanden. De trekarm is tevens de stuurarm, zodat de kar nauwkeurig kan worden gemanoeuvreerd. De bolderwagen is van alle tijden. Vroeger werd de kar voornamelijk als boerenkar gebruikt voor het vervoer van spullen.

Toepassingen

  • Verhuizen zonder auto
  • Vervoer van grote, zware spullen
  • Transport van kinderen
  • Vervoer van profiand en drank tijdens groepsuitjes zoals klootschieten
  • Transport van huisdieren
  • Strandkar
  • Etc.

De bolderkar is uitermate geschikt voor het vervoeren van kinderen. Kinderen vinden het prachtig om gereden te worden. Bij wandelingen hebben ze de keuze om zelf te lopen of lekker in de bolderwagen te gaan zitten. Met een bolderkar is het heel gemakkelijk om profiand en drankjes mee te nemen tijdens een wandeling, zonder te moeten zeulen met een rugzak. Ook voor een baby zijn mogelijkheden te verzinnen of te koop. Een handmatje of matrasje of een maxicosi zijn eenvoudig in een bolderkar te bevestigen.

Puppies mogen vaak nog niet zo ver lopen. In deze situatie is een bolderkar ideaal. Op het moment dat de hond genoeg heeft gelopen, gaat hij in de bolderkar en kan de wandeling worden vervolgd.

De bolderkar is een ideaal voertuig voor op het strand. Voor een bezoek aan het strand moet er toch altijd veel bagage mee. Met de bolderkar hoeft al die bagage niet gedragen te worden en kan de tocht naar het strand ontspannen en zonder zweetdruppels verlopen. De kwaliteit van de bolderkarren wordt in het zand wel snel duidelijk. De goedkopere varianten zijn zeer zwaar te trekken, zeker als er nog wat hoogteverschil moet worden overwonnen. De wat duurdere varianten hebben grotere wielen en zijn lichter te trekken.

Op het internet zijn vele aanbiedingen van bolderkarren te vinden. Er zijn grote verschillen in prijs en kwaliteit.

Deze zeer praktische bolderkar is gebouwd van aluminium buizen. De lage instap met treeplank aan de achterkant zorgt ervoor dat de kinderen zelf kunnen instappen en niet in de kar hoeven worden getild. De kar is in verschillende maten te verkrijgen. De grotere maten zijn voorzien van een handrem wat zeer aangenaam is bij het nemen van afdalingen zoals bijvoorbeeld in de duinen. De kar is eenvoudig zeer klein opvouwbaar. Er zijn vele accessoires te verkrijgen zoals:
  • Huif
  • Kinderzitje
  • Kindergordels
  • Matras
  • Hangmatje
  • Tassen
  • Duwstang
  • Handrem

Bij grote families met kinderen is een bolderkar een serieuze concurrent van de kinderwagen. Het biedt de mogelijkheid om alle kinderen in één wagen te "hanteren" door één persoon. De aanschafkosten van een luxere bolderwagen zijn weliswaar hoog, maar vergelijkbaar met een luxe kinderwagen.
© 2010 - 2019 Sanny, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rikva, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De bolderkar, uitkomst voor grote gezinnen"

Infoteur: Sanny
Laatste update: 13-05-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!