Leuke dingen om te doen op een kinderfeestje

Wanneer de kinderen jarig zijn komt dit vaak met de wens dat ze een feestje willen geven. Maar hoe gaan we dat aanpakken? Veel ouders hebben er problemen mee om een leuk thema te verzinnen dat alle kinderen leuk vinden. Als er eenmaal besloten is wat voor thema er komt, wat ga je dan doen met de kinderen? Hiervoor een artikel over leuke dingen om te doen op een kinderfeestje!

Het organiserende werk voorafgaand aan het feestje

Voordat het echte feest kan beginnen moet er natuurlijk eerst nog wat dingen geregeld worden. Begin met het vaststellen van een datum voor het feestje. Meestal is een feestje van 3 a 4 uur lang genoeg. Als je ook wilt gaan eten met de kinderen moet je hier meer tijd voor uittrekken. Bepaal vervolgens hoeveel kinderen je op het feestje wilt ontvangen. Probeer zoveel mogelijk kinderen van dezelfde leeftijd uit te nodigen en bedenk van te voren of de kinderen bij elkaar passen. Als een feestje te druk wordt is dat minder leuk voor de jarige, ook al zal hij of zij het hier niet mee eens zijn. Bedenk vervolgens of je een thema aan het feestje wilt geven. Een paar leuke mogelijkheden hiervoor zijn;
  • Middeleeuwen
  • Hawai
  • Barbie
  • Een bekende tv serie
  • Paarden
  • Voetbal
  • Piraten
  • Enzovoort

Leuke dingen om te doen (zonder thema)

Veel ouders vinden het lastig om iets leuks te verzinnen om te doen wanneer alle kinderen er zijn. Ook als er geen thema is gekozen zijn er genoeg leuke dingen om te doen.

Speurtocht

Een speurtocht doet het altijd goed met kinderen. Het leukste is om er een soort vossenjacht van te maken. Een nadeel hiervan is dat je meerdere mensen nodig hebt. Dus als je in je eentje bent gaat dit misschien wat lastiger. Je kan ook voor de stokjes methode gaan. Zet stokjes in de grond die wijzen naar de richting waar de kinderen heen moeten lopen. Leg als beloning een grote zak chips neer of iets dergelijks. Wanneer ze 'de schat' dan gevonden hebben, zijn ze meteen weer zoet met het eten van de chips.

Koekhappen

Oud Hollands koekhappen doet het altijd goed! Het is veel leuker om het allemaal tegelijk te doen. Span een touw door de kamer heen en hang aan het touw allemaal kleinere stukken touw. Bindt hieraan stukken ontbijtkoek vast. Laat de kinderen hun handen op hun rug doen en eventueel met een blinddoek naar de koek happen!

Leuke dingen om te doen (met thema)

Kastelen bouwen

Wanneer het thema met ridders of middeleeuwen te maken heeft, is het leuk om met de kinderen hun eigen kasteel et bouwen. Dit is makkelijk te doen, neem voor ieder kind een grote kartonnen doos. Teken hier met de kinderen de torens op en knip de bovenste randen van de doos af. Op deze manier heb je al een klein vierkant kasteel. De kinderen kunnen hun kasteel nu verven en beplakken met papier/glitters enzovoort. Als je wilt dat de kinderen de kastelen direct mee naar huis nemen kun je ze droogmaken met een haardroger.

Voetbalshirt maken

Met het thema voetbal is er natuurlijk niets leukers dan een eigen voetbalshirt te maken. Koop (of laat de kinderen zelf meenemen) een wit t-shirt. De kinderen kunnen nu het t shirt versieren zoals zij dat willen met lijm, naald en draad en verf. Ook deze kunnen wanneer geverfd of gelijmd weer versnelt gedroogd worden met een haardroger.

Potje voetbal

Een potje voetbal doet het altijd goed. Het maakt het natuurlijk nog veel leuker als je in je eigen voetbalshirt mag spelen! Een simpel doel maken met 2 flessen water is al genoeg. Het hoeft niet met de eredivisie regels gespeeld te worden, maar blijf wel opletten dat de kinderen er geen potje rugby van maken.

Pony rijden

Bij maneges kun je vaak een pony huren voor een dag, dit samen met begeleiding. Dat is natuurlijk een leuke afsluiter voor een paarden feestje.

Hawai hoepel

Het maken van een hoepel is leuk bij een hawai feestje. Neem een stuk touw of een riem. Laat de kinderen hier gekleurde slierten papier of draad aan hangen. Zo maak je een fleurige hoepel waar de kinderen lekker in kunnen hoepel dansen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.kinderfeestje.spelletjes-voor-kinderen.nl

Reageer op het artikel "Leuke dingen om te doen op een kinderfeestje"

Reactie

Luna, 20-03-2017 15:47 #1
Wat staan hier leuke ideeën op voor een feestje of kinderfeest. Want ik weet echt niet wat ik kan ga doen op mijn kinderfeestje.

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: Oktober 2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Reacties: 1
Schrijf mee!