InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Waarom huilen babies?

Waarom huilen babies?

Huilen is voor een baby dé manier om aandacht te vragen. Een baby zal dit dus geregeld doen. Het is belangrijk om de aandacht te geven waarom gevraagd wordt, daar zul je later profijt van hebben. Babies die de eerste maanden getroost werden als ze huilden, huilen later veel minder.

Honger

Waarschijnlijk de meest bekende en gehoorde huil van een baby. Als hij honger heeft, laat hij dat met huilen merken. de meeste babies zullen een bepaald patroon ontwikkelen, waarop ze op vaste tijden honger krijgen. Het kan gebeuren dat je kind een keer van dat tijdschema afwijkt. Geef dan gerust een vroegere voeding. Het is niet erg en meestal slaapt de kleine daarna langer door.

Na een voeding

Als een baby na een voeding huilt, is dit normaal gesproken niet meer van de honger. Het kan zijn dat hij een boertje moet laten, dat hij moet wennen aan het gevoel dat zijn maagje vol zit, of de oorzaak is darmkrampjes. Bij krampjes huilt een baby hard en langdurig, hij zal ook gespannen zijn. Het beste kun je dan de buik masseren en zorgen voor wat afleiding. Loop met je kleintjes rond, probeer hem te troosten en geef evt. een speen.

Contact

Alles is nieuw voor een pasgeboren baby. Hij kan zich dan ook heel onwennig voelen en behoorlijk van streek raken. Het kindje zal dan gaan huilen, zodat hij getroost wordt.

Niet kunnen slapen

Er zijn kinderen die zich in slaap huilen. Het is beter zo'n kindje niet te lang te laten huilen. Help hem bij het slapen gaan door het hoofdje te strelen en tegen hem te praten of te zingen. Zo zal het kindje uiteindelijk vredig in slaap kunnen vallen.

Pijn

Een baby kan best een beetje pijn verdragen, als ze maar getroost worden. Het is natuurlijk wel belangrijk de oorzaak van de pijn te achterhalen, zodat je er goed op kunt reageren. Het is beter een jonge baby geen pijnstillers te geven, omdat de nieren dit nog niet kunnen verdragen.

Onrust

Teveel aandacht en knuffelen van andere mensen kan je kindje uit zijn doen brengen. Zorg ervoor dat dit niet te lang hoeft te duren en stel je kindje gerust. Babies kunnen ook onrustig worden van teveel indrukken. Als je als ouder moe of gejaagd bent, zal je kindje er wat van merken, hoe klein hij ook is. Let er op dat je dan een poosje wat vroeger naar bed gaat, wat voor jezelf gaat doen of iets anders ontspannends.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waarom huilen babies?"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 16-01-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!