InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Gezinsuitbereiding, kosten van een baby's eerste jaar

Gezinsuitbereiding, kosten van een baby's eerste jaar

Veel mensen hebben (vroeg of laat) kinderwens. Vaak is dat een emotionele beslissing waarbij niet wordt afgewogen of de financiële situatie wel rekening houdt met een mogelijke gezinsuitbereiding. Veel ouders willen wel een globaal overzicht van de mogelijke kosten van een baby. Alhoewel dat natuurlijk van veel factoren afhankelijk is, zijn er wel richtlijnen. In dit artikel wordt informatie gegeven over de eerste kosten van de komst van een baby (kosten van het eerste levensjaar)

Indicatie van de kosten van een een baby

De komst van een baby zorgt vaak voor minder koopkracht, doordat er extra uitgaven zijn en vaak minder inkomsten doordat één van de ouders of beide minder gaan werken.

Bij kosten rond de komst van een baby kan er verschil gemaakt worden tussen de kosten voor het levensonderhoud en de kosten voor de ondersteunende materialen, zoals de inrichting van een kinderkamer. Voor de laatste kostenpost maakt het veel verschil of het het eerste kindje is of niet. In dit artikel wordt uitgegaan van de komst van het eerste kindje binnen een gezin.

  • Eten en drinken: € 1,- tot € 1,5- per dag afhankelijk van of er borstvoeding wordt gegeven en hoe lang dat gebeurd.
  • Voedingshulpmiddelen: hieronder vallen 2 flesjes, 2 speentjes en een fleswarmer. Dit kost zo’n € 36,- maar er wordt aangeraden flesjes regelmatig te vervangen en dan lopen de kosten dus iets op.
  • Kleren: basis garderobe van 6 rompertjes, 6 truitjes, 4 badstofbroekjes, jasje, badcape, 2 paar sokken slofjes= €125. De kans is groot dat u meer zult kopen, maar dan kunt u met deze basisgarderobe de kosten inschatten.
  • Luiers: afhankelijk van de keuze van de soort luier, maar er moet zeker gedacht worden aan €700.
  • Verzorging: hiervoor wordt € 112,- gerekend waarvan onder andere de volgende artikelen gekocht kunnen worden; badje, washandjes, veiligheidsspelden, kam, kruik, luieremmer, zalf, zeep en thermometer).
  • Daarnaast moet er natuurlijk een kinderkamer ingericht worden (€ 350,-), zijn er een box (€ 140,-), bugy (v.a. € 80,- maar kan flink oplopen naar een paar honder euro), kinderstoel (€120,-) en autostoel (€ 140,-) nodig. Tot slot wilt u natuurlijk leuk (educatief) speelgoed voor u baby, de kosten daarvan lopen enorm uit een. U kunt het natuurlijk zo gek maken als u wilt. Voor wat klein speelgoed, een babyschommel, speelkleed en wipstoeltje wordt zo’n € 240,- gerekend.

Gemiddeld wordt er 18% van het netto inkomen besteed aan de baby. Natuurlijk kunt u bij uw keuze voor producten zelf bepalen of u meer of minder uit wil (kan) geven aan de baby. € 1500,- tot € 2000,- bent u in het eerste jaar al snel kwijt.

Kosten tijdens de zwangerschap

Ook tijdens de zwangerschap worden er vaak extra kosten gemaakt. Dat wisselt van iets lekkers op het moment dat u familie en vrienden verteld dat u in verwachting bent tot het extra eten en de benodigde zwangerschapskleding (positiekleding genoemd).

Kosten van de bevalling

Binnen het basispakket van de zorgverzekeraar vallen de kosten van een thuisbevalling. De kosten van een poliklinische bevalling in het ziekenhuis worden enkel vergoed indien daar een medische indicatie voor is. Wanneer er zonder medische indicatie gekozen wordt voor een bevalling in het ziekenhuis worden alleen de gewone verloskundigekosten vergoed indien u niet aanvullend verzekerd bent. De zorgverzekering verstrekt vaak ook een kraampakket met daarin enkele benodigde verzorgingsartikelen.

Kosten besparen

Om te beginnen kan er veel geld bespaard worden door de inrichting van de babykamer tweedehands te kopen. Misschien is er iemand in de omgeving die net uit de babytijd komt en anders kan internet een uitkomst bieden. Er zijn veel mensen die de inrichting van hun kinderkamer via internet proberen te verkopen. Wanneer de baby er is komen er veel mensen op kraambezoek die ieder vaak iets meenemen. Vooral kleren worden vaak cadeau gegeven. Geef daarom in het begin nog niet te veel geld uit aan de kleertjes en wacht eerst af wat u krijgt en wat er dan eventueel nog nodig is. De kosten kunnen natuurlijk ook verspreid worden. Een box en autostoeltje zijn de eerste maanden nog niet nodig.

De totale onkosten van een kind van wieg tot baan worden geschat op € 100.000,-.
Gerelateerde artikelen
Waarom baby’s lachen in hun slaapWaarom baby’s lachen in hun slaap‘Waarom lacht mijn baby in zijn slaap?’ is een vraag die elke ouder zich waarschijnlijk weleens heeft afgevraagd. Een sl…
Babykleding kopenBabykleding kopenVoor sommigen is het kopen van babykleding voor de kleine baby een van de meest favoriete bezigheden. Anderen gruwelen a…
Kledingmaten en schoenmaten voor baby'sKledingmaten en schoenmaten voor baby'sHet eerste jaar na de geboorte verandert de kledingmaat van een baby regelmatig. De meeste baby's zullen vlak na de gebo…
Philips Avent – alles voor je babyPhilips Avent is een van de grootste merken in de markt voor babyflessen en babyspenen. Daarnaast bestaat het Avent baby…

Reageer op het artikel "Gezinsuitbereiding, kosten van een baby's eerste jaar"

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!