InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > 10 leuke gezinsuitjes voor in de kerstvakantie

10 leuke gezinsuitjes voor in de kerstvakantie

10 leuke gezinsuitjes voor in de kerstvakantie De kerstvakantie is bij uitstek een periode om er gezellig op uit te gaan met het gezin. Niet alleen de kinderen, maar ook de ouders zijn vaak erg toe aan deze winterse break en hoe heerlijk is het dan om samen te genieten van een gezellig dagje uit. En dat hoeft helemaal niet altijd duur te zijn, sommige uitjes zijn heel goedkoop of zelfs gratis.

Bezoek een tuincentrum met een leuke kerstshow

Even echte winterse kerstsfeer opsnuiven? Ga naar een tuincentrum waar een mooie kerstshow te zien is! Het ene tuincentrum pakt het nog grootser aan dan het andere. Van een groot miniatuurkerstdorp tot draaimolens en echt rijdende treintjes waar kinderen in kunnen zitten en langs elfjes en Kerstmannen rijden. Ga bijvoorbeeld naar tuincentrum AVRI in Oosteind, in 2015 heeft dit tuincentrum de publieksprijs gewonnen van de Beste kerstshow van Nederland. Ook de Intratuin kan er wat van, de Intratuin in Halsteren heeft onder andere ook een hele mooie kerstshow.

Schaatsen!

In menig dorp en stad staat tijdens de kerstvakantie een tijdelijke schaatsbaan. Geweldig voor de kinderen natuurlijk. Maar ook voor de ouders om hun kroost te zien krabbelen op het ijs en daarna op te warmen met een lekkere mok warme chocomel of glaasje glühwein. Of wil je liever zelf ook meters kunnen maken? Zoek dan een echte (overdekte) schaatsbaan op, zet je muts op en verbreek je baanrecord!

Ga naar een winterfair of kerstmarkt

Even speuren op het internet en je vindt zeker een leuke kerstmarkt of winterfair bij jou in de buurt. Het ideale uitstapje voor echte kerstliefhebbers! Met de gezellige sfeer die er hangt kom je zo in de kerststemming.

Maak een winterse wandeling

Zo voor de hand liggend maar ook zo heerlijk! Ga lekker met zijn allen op pad voor een mooie winterse wandeling. Of je nu voor een bos-, strand- of natuurwandeling kiest, genieten is het zeker. Extra mooi is het natuurlijk als het heeft gesneeuwd. Want wie houdt er nou niet van een mooi winterwonderland(schap)! En na afloop heerlijk opwarmen voor de openhaard, thuis of in een gezellig cafeetje.

Winter Efteling

In de kerstperiode is de Efteling omgetoverd in een prachtige wintersfeer. Laat je betoveren door een sfeervolle sprookjesachtige winterwereld inclusief speciale winterattracties.

Bezoek een museum

Deze mag niet in dit rijtje ontbreken. Is het druilerig weer? Bezoek een leuk museum. Er zijn zoveel musea die ook voor kinderen erg geschikt zijn! Denk bijvoorbeeld aan het Spoorwegmuseum (inclusief schaatsbaan in de kerstvakantie!), het Scheepvaartmuseum, het Openluchtmuseum en het Kinderboekenmuseum, maar er zijn natuurlijk nog veel meer leuke musea voor kinderen. Gegarandeerd een geslaagd dagje uit voor het hele gezin!

Subtropisch zwemparadijs

Waan je even in tropische sferen in een overdekt zwemparadijs. Welk kind houdt er nu niet van zwemmen? Roetsj samen van de glijbaan of geniet van een ontspannen bubbelbad. Op en top quality time! Het Tikibad in Duinrell is een populair subtropisch zwemparadijs in Nederland. En dat is niet voor niks, want met 11 unieke glijbanen is tegelijk ook het grootste overdekte glijbanenparadijs van de Benelux.

Naar de bioscoop

Zeker tijdens schoolvakanties is er vaak een groot aanbod aan kinderfilms in bioscopen. Zelfs voor de allerkleinsten zijn hele leuke films beschikbaar, soms zelfs met een knutselpauze tussendoor. Is het de eerste keer dat je met je kind(eren) naar de bioscoop gaat? Dan zal het zeker grote indruk maken.

Ga sleeën of skiën in een overdekte skihal

Weer geen witte kerst dit jaar? Geen nood, ga lekker skiën, snowboarden of sleeën in een overdekte skihal. Gelijk een goede manier om je kind kennis te laten maken met de wintersport. In Nederland zijn een aantal mooie skihallen met echte sneeuw, bijvoorbeeld Skidôme in Rucphen en Terneuzen en SnowWorld in Landgraaf en Zoetermeer

Ga met kerstmis naar De Levende Kerststal in Enter

In Enter in Overijssel is op 25 en 26 december een heuse levende kerststal te zien en te beleven. Het kerstverhaal wordt hier letterlijk tot leven gebracht. Al bij binnenkomst maak je deel uit van het kerstverhaal en ga je ruim 2000 jaar terug in de tijd. Een hele belevenis!
© 2015 - 2019 Judithcool, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een dagje uit kan ook goedkoopEen dagje uit kan ook goedkoopEen dagje uit kunt u zeer duur maken door naar een attractiepark te gaan waar ze hoge tarieven vragen voor entree, parke…
Dagje weg met kids: Zeven ideeënDagje weg met kids: Zeven ideeënZin in een dagje weg met kids? Op zoek naar ideeën om er een echt leuke dag van te maken? Dat komt goed uit want hier vo…
De kinderen bezig houden tijdens de kerstvakantieDe kinderen bezig houden tijdens de kerstvakantieTijdens de kerstvakantie wordt er veel geluierd, gegeten en uitgeslapen, maar ja, daar krijg je vaak vervelende kinderen…
Leukste Dagje Uit in Nederland - verkiezing van ANWBLeukste Dagje Uit in Nederland - verkiezing van ANWBSinds 2011 organiseert ANWB een verkiezing van Het Leukste uitje van Nederland. Voor elke provincie zet de ANWB leuke ui…
Dagje uit voor de kleine beursDagje uit voor de kleine beursEen dagje uit met het gezin hoeft niet altijd veel geld te kosten. Een dagje naar een pretpark met een gezin met een paa…

Reageer op het artikel "10 leuke gezinsuitjes voor in de kerstvakantie"

Infoteur: Judithcool
Laatste update: 24-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!