InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Stichting Make A Memory: herinnering aan je overleden kind

Stichting Make A Memory: herinnering aan je overleden kind

Stichting Make A Memory: herinnering aan je overleden kind In Nederland zijn er dagelijks ouders die te maken krijgen met het overlijden van hun kind. Het kan zijn dat je kindje te vroeg geboren is of zelfs al is overleden voor de geboorte. Ook kan je kindje overlijden als gevolg van een terminale ziekte. Wellicht gaan je gedachten in deze situatie niet gelijk uit naar het maken van foto's. Toch kan dit later een fijne tastbare herinnering zijn. Stichting Make A Memory kan hierbij een belangrijke rol spelen.

Wat doet Stichting Make A Memory?

Stichting Make A Memory bestaat sinds oktober 2008. Aan deze stichting zijn een aantal fotografen, verspreid door het gehele land verbonden. Deze fotografen maken foto's van ernstig zieke, stervende en overleden kinderen in de leeftijd van 23 weken (zwangerschap) tot 17 jaar. De foto's worden gemaakt voor de familie. Na het overlijden heeft de familie een tastbare herinnering aan het overleden kind.

Hoe kom je als ouders in contact met deze stichting?

Zelf

Als je zelf op de hoogte bent van het bestaan van deze stichting kun je als ouders zelf contact opnemen. Er is een speciaal telefoonnummer beschikbaar waarmee je een fotograaf aan kunt vragen.

Via bemiddeling

De kans is groot dat je als ouder helemaal niet op de hoogte bent van deze stichting. Veel verpleegkundigen, verloskundigen, artsen of andere zorgverleners kennen het bestaan van de stichting echter wel. Zij kunnen een bemiddelende rol spelen tussen ouders en de stichting. Stichting Make A Memory heeft onder alle ziekenhuizen een protocol verspreid waarin alles omtrent dit proces staat beschreven.

Hoe gaat de stichting te werk?

Als er contact is gelegd met de stichting wordt er gezocht naar een fotograaf. Er zijn ruim 140 fotografen aangesloten bij deze stichting. De fotografen zitten verspreid over het land. Er wordt in het fotografenbestand gezocht naar een fotograaf in de directe omgeving. Deze komt dan op het gewenste tijdstip langs en maakt foto's. Dit is vaak al op heel korte termijn. Als een kindje nog leeft kan de fotograaf misschien wel getuige zijn van het laatste levendige contact tussen ouder en kind. Een knuffel tussen ouder en kind of een klein kinderhandje in de hand van de ouder. Uiterlijk 10 dagen nadat de foto's zijn gemaakt ontvangen ouders een boekje met daarin 5 foto's. Naast deze foto's krijgen ouders ook een dvd met daarop alle gemaakte foto's.

De kosten

Je hoeft als ouder niet kapitaalkrachtig te zijn om gebruik te kunnen maken van Stichting Make A Memory. Voor ouders zijn hier namelijk geen kosten aan verbonden. Fotografen vragen geen arbeidskosten voor het maken van de foto's. Dit doen ze geheel belangeloos. De eventuele kosten die er worden gemaakt zijn niet voor de ouders. De kosten worden o.a. betaald uit sponsorgelden, donaties en schenkingen.

Steun

De tastbare herinnering die Make A Memory ouders biedt is erg waardevol voor ouders. De foto's bieden troost troost tijdens en na het rouwproces. Als ouders heb je na het overlijden van je kind nog iets in handen. Niet alleen voor ouders, maar ook voor de jongere broertjes of zusjes van het overleden kindje zijn de foto's een tastbare herinnering. Zonder financiële steun kan deze stichting niet bestaan. Als particulier of als organisatie kun je structureel of eenmalig steun bieden aan deze stichting. Meer informatie omtrent het steunen van de stichting is te vinden op de website www.makeamemory.nl.
© 2015 - 2019 Bianca101, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.makeamemory.nl

Reageer op het artikel "Stichting Make A Memory: herinnering aan je overleden kind"

Infoteur: Bianca101
Laatste update: 25-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!