Waarom knuffeldieren belangrijk zijn

Waarom knuffeldieren belangrijk zijn Bijna niemand kan zich zijn kindertijd voorstellen zonder een knuffeldier. Verreweg de meest bekende knuffels en ook de oudste knuffels zijn de teddyberen. Daarna kwamen er meerdere dieren en ook objecten gemaakt van zachte knijpbare stof. Vooral in de baby- tot kindertijd zijn knuffeldieren belangrijk, ze kunnen je kindje veel bieden.

De teddybeer

Wist je dat de teddybeer al een eeuw (100 jaar) geleden is ontstaan? De teddybeer heeft zijn naam te danken aan Theodoor Roosevelt die door zijn familie en vrienden "Teddy" genoemd werd. Hij ging op een dag jagen en kwam een weerloos jong beertje tegen op zijn pad. Hij kreeg het niet over zijn hart om het beestje te doden. Het verhaal werd doorverteld en het beertje werd "Teddy's bear" genoemd. Niet lang daarna kwam een fabrikant op het idee om een teddybeer te maken.

Knuffelen (met knuffeldieren)

Knuffelen is op zichzelf een menselijke behoefte. Iedereen heeft wel eens een knuffel nodig. Kinderen hebben deze vaker nodig dan volwassenen, maar het is daarom niet minder belangrijk om af en toe een knuffel te geven of te ontvangen. Met een knuffel voelen we ons geliefd, verzorgd, en veilig. Een knuffeldier is een mooi surrogaat als we zelf niet in staat zijn om te knuffelen met ons kindje. Met een lekker zachte knuffel bij hem/haar wordt het slapen ook beter. Onderzoekers hebben aan baby-aapjes eens de keuze gegeven uit een lekker zachte knuffel die geen melk geeft en een metalen surrogaat-moeder die wel melk gaf. De aapjes gaven allemaal de voorkeur aan de zachte knuffel. Dit bewijst maar weer dat een knuffel zelfs belangrijker kan zijn dan voedsel!

Knuffels en baby's

Wanneer een baby ongeveer zeven maanden oud is kan hij/zij zich realiseren dat hij en mama of papa in feite twee verschillende wezens zijn. Hij/zij wordt zich bewuster van zichzelf en omgeving. Dit maakt ook het kindje meer bewust wanneer papa of mama er niet is en kan hierdoor gaan huilen of in paniek raken. Je kindje kan dan veel baat hebben bij een lekker zacht knuffeldier dat als het ware als "surrogaat-mama" kan dienen. Je kindje heeft dan behoefte aan "knuffels" die het knuffeldier kan geven. Je kindje zal hierbij uiteindelijk zelf uitkiezen welk knuffeldier hij of zij het leukste vindt en dit zal dan het knuffeldier worden die altijd bij ze moet zijn, vooral s'nachts.

Knuffeldier tips

Misschien heeft je baby/kindje wel tien knuffels, er zal er één zijn die onmisbaar is. Die knuffel mag je nooit kwijtraken, want dan is je baby/kindje ontroostbaar en zal het niet willen slapen. Een tip is om zo gauw je weet welke knuffel je baby/kindje het beste vindt, er een tweede van bij te kopen en deze zo vaak mogelijk (proberen) om te wisselen. Zo heb je altijd een reserve. Wacht je langer met het kopen van een tweede knuffel of wissel je ze niet af, dan zal je kindje ongetwijfeld de nieuw gekochte knuffel als een andere knuffel zien. De reden hiervan is dat de knuffel die je kindje uitzoekt zijn/haar geur heeft gemengd met het specifieke geurtje van de knuffel zelf, etc. Een nieuwere knuffel heeft deze geur niet en dus is het niet hetzelfde. Wissel je ze op tijd af, en je kindje/baby merkt niets, dan heb je altijd een reserve. Een tweede tip is om de favoriete knuffel niet of zo min mogelijk te wassen. Vooral in de baby-tijd is die geur die de knuffel heeft erg belangrijk voor het troost gevoel. Was je de knuffel, dan is de geur weg. Is je baby/kindje wat ouder, dan kun je de knuffel wassen.

Kinderen, knuffels en Sorgenfressers

Naarmate je kind ouder wordt betekent het niet dat het veilige gevoel van een knuffel zal verdwijnen. Sommige knuffels gaan mee tot in de tienerjaren en worden zelfs daarna nog bewaard. Wees als ouder dus voorzichtig met het weggooien van knuffels, tenzij het zeker is dat je kind er niet meer naar om kijkt, of gewoon even vragen.

Sorgenfresser

Sommige knuffels hebben een extra functie. In Duitsland is de zogenaamde "Sorgenfresser" (Zorgenvreter) ontworpen. Het zijn beestjes/poppetjes met een rits in hun mond/buik. Ze worden ook op therapeutische basis gebruikt voor kinderen die zorgen hebben of bepaalde dingen moeten verwerken, zoals scheiding van de ouders, overlijden van een familielid, etc. De bedoeling is om de zorgen op te schrijven of te tekenen en deze in de rits van de knuffel te stoppen. Deze "vreet" dan als het ware de zorgen weg. De Sorgenfresser is bij verschillende winkels verkrijgbaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • www.sorgenfresser.com
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Teddybear

Reageer op het artikel "Waarom knuffeldieren belangrijk zijn"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: April 2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Ouderschap
Schrijf mee!