InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Zindelijk worden, bedplassen en incontinentie bij kinderen

Zindelijk worden, bedplassen en incontinentie bij kinderen

Zindelijk worden, bedplassen en incontinentie bij kinderen Baby's hebben nog geen controle over hun plas en poep en dragen daarom een luier. Op een gegeven moment wordt het echter tijd dat de inmiddels groter gegroeide kinderen zindelijk gaan worden. Soms gaat het proces van zindelijk worden heel voorspoedig, soms verloopt het moeizamer. Hieronder vind je alles over zindelijk worden, bedplassen en incontinentie bij kinderen.

Zindelijk worden

Zindelijk worden is een taak die de meeste kinderen op peuterleeftijd volbrengen, zo tussen de 2 en 4 jaar. Soms gaat hier een zogenoemde zindelijkheidstraining aan voor af. Ouders belonen hun kinderen dan bijvoorbeeld wanneer zij op de wc of op het potje hebben geplast. Bij sommige kinderen is een training niet nodig, zij zien het voorbeeld van hun ouders en willen dit ook en gaan ze simpelweg nadoen. Ongelukjes tijdens het proces van zindelijk worden zijn heel normaal. Sommige kinderen hebben binnen een week nauwelijks ongelukjes meer, terwijl andere kinderen maandenlang ongelukjes hebben. Soms kan het helpen om de luier bij een kind gewoon uit te laten. Dit zorgt in het begin vaak voor veel natte broeken, maar al snel heeft het kind steeds minder ongelukjes.

Bedplassen (enuresis nocturna)

Hoewel de meeste kinderen tussen de 2 en 4 jaar zindelijk worden, is dit in het begin vaak alleen overdag. 's Nachts zindelijk worden duurt vaak langer. Op de leeftijd van 5 jaar gebeurt het nog geregeld dat kinderen 's nachts in bed plassen. Pas vanaf 6 jaar zijn de meeste kinderen 's nachts ook zindelijk en komt bedplassen niet meer voor. Bij zo een 12% van de 6-jarige kinderen komt bedplassen nog voor. De meeste van deze kinderen wordt in de loop van de tijd vanzelf ook 's nachts droog. Dit kan echter nog wel even duren. Sommige kinderen zijn pas op 11-jarige leeftijd ook 's nachts droog en bedplassen bij een kind van 10 jaar kan dan ook nog voorkomen. Voor ouders is het van belang een niet al te grote druk te leggen op het bedplassen, dit kan tot spanning bij een kind leiden met juist een averechts effect. Op 18-jarige leeftijd plast nog 1% 's nachts in bed, meestal is dit erfelijk bepaald en zijn het jongens. Ook komt bedplassen vaker voor bij kinderen met een autisme spectrum stoornis.

Oorzaken van bedplassen en incontinentie bij kinderen

Wanneer kinderen later dan op vierjarige leeftijd zindelijk worden of helemaal niet kan gesproken worden van incontinentie. Aan deze incontinentie kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen. Zo kan er bijvoorbeeld sprake zijn van een instabiele blaas. In dit geval kan de spier die voor het samenknijpen van de blaas zorgt hyperactief zijn, waardoor het niet lukt om zindelijk te worden. In zo een geval kan er medicatie met anticholinergicum worden voorgeschreven om de spier minder hyperactief te maken. Daarnaast kan een kind kampen met urineweginfecties of blaasfunctiestoornissen. Andere oorzaken van incontinentie bij kinderen kan een anatomische afwijking of een neurogene zijn. In het eerste geval is bijvoorbeeld de ureterinmonding in de vagina abnormaal en in het tweede geval is er sprake van een aantasting in het zenuwstelsel. Hoewel deze oorzaken voorkomen, zijn ze niet erg waarschijnlijk.
Soms heeft de incontinentie bij kinderen een meer psychisch karakter. Zo worden kinderen soms niet zindelijk doordat zij een verkeerd plasritme hebben aangeleerd. Ze plassen sommige kinderen te weinig, waardoor ze vaak ongelukjes hebben. Een kind steeds om het uur attenderen op een toiletbezoek kan dan een oplossing zijn. 's Nachts kan gebruikt worden gemaakt van een plaswekker. Ook seksueel misbruik of mishandeling kan een oorzaak zijn van incontinentie bij kinderen. Wanneer bedplassen en incontinentie een psychisch karakter hebben kan er bijvoorbeeld gedragstherapie od een cursus droogtraining worden gevolgd.

Over het algemeen worden kinderen vanzelf droog, in sommige gevallen kan het echter raadzaam zijn op zoek te gaan naar achterliggende oorzaken met behulp van een dokter!
© 2014 - 2019 Lola90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bedplassen: oorzaken, gevolgen, behandelingBedplassen komt bij kinderen van 5 à 6 jaar nog redelijk vaak voor. Je spreekt van bedplassen als je kind enkele keren p…
Bedplassen bij volwassenen: onderzoeken en oplossingenBedplassen bij volwassenen: onderzoeken en oplossingenBedplassen is een vervelend kwaaltje waar nog heel wat taboe rond bestaat. Er bestaan oplossingen om je er vanaf te help…
Behandeling van bedplassen bij kinderenBedplassen is een normale fase bij het zindelijk worden. Maar wat als een kind op latere leeftijd nog in bed plast? We s…
Abnormale ontwikkeling kind: enuresis en encopresisAbnormale ontwikkeling kind: enuresis en encopresisEnuresis en encopresis zijn voorbeelden van een abnormale ontwikkeling van het kind wat betreft de zindelijkheid. Beide…
Bedplassen bij kinderenBedplassen bij kinderenBedplassen komt bij kinderen vaak voor. Lees hier op welke leeftijd het over gaat en wat je er tegen kunt doen.
Bronnen en referenties
  • Cursus 2.1.4. Gen, ontwikkeling en omgeving. De vrije universiteit te Amsterdam

Reageer op het artikel "Zindelijk worden, bedplassen en incontinentie bij kinderen"

Infoteur: Lola90
Gepubliceerd: 08-10-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!