InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Onvergetelijk, sportief verjaardagsfeest voor je kind

Onvergetelijk, sportief verjaardagsfeest voor je kind

Onvergetelijk, sportief verjaardagsfeest voor je kind Als meisje of jongen van 4 t/m 12 jaar is een verjaardagsgeschenk in de vorm van een sportieve activiteit zoals een voetbalfeest spannender dan allerlei pakjes. Je kunt daarbij denken aan een verrassingstocht door bos en duin met een boswachter, of in een echte boerderij zelf het vee verzorgen. Ook leuk en leerzaam is een voetbalverjaardag. Een voetbalverjaardag is een voetbalclinic van een profvoetballer of KNVB-trainer, waar je na afloop nieuwe slimme voetbaltrucjes en schijnbewegingen kent, en bovendien een echt voetbaldiploma krijgt. Een onvergetelijk geschenk voor kind of kleinkind.

Bedolven onder pakjes

Kinderen van tegenwoordig worden in vergelijking met vroeger enorm verwend met cadeaus op hun verjaardag. En dat is verklaarbaar gezien de relatief geringe bedragen waartegen speelgoed en spelletjes te verkrijgen zijn. Maar je kind wordt er niet beter van als het elke verjaardag (en ook met Sinterklaas) bedolven wordt onder geschenken, waarvan de meeste amper gebruikt gaan worden. Het helpt in ieder geval niet mee om te begrijpen dat het op latere leeftijd niet makkelijk is om alle noodzakelijke uitgaven te kunnen doen.

Een onvergetelijke verjaardag

Daarom kan het uit opvoedkundig oogpunt verstandiger zijn om een kind op de verjaardag niet te overvoeren met allerlei spullen, doch het eens een keer te trakteren op een sportief uitje met vriendjes en vriendinnetjes. Waar kun je zoal aan denken als ouders of grootouders?

De vrije natuur

Er is natuurlijk niets zo leuk als onder leiding van een boswachter bos, duin en heide te verkennen via paden waar je normaal als individuele wandelaar niet mag komen. En dan op allerlei dieren attent te worden gemaakt die doorgaans aan je aandacht ontsnappen. En natuurlijk de spannende verhalen te horen van wat zich vroeger allemaal in zon gebied heeft afgespeeld. Als je de plaatselijke VVV of natuurorganisaties raadpleegt is er beslist een geschikte activiteit te organiseren. Misschien wel s-ochtends vroeg de rietkragen in om onder leiding van een vogelkenner de bijzondere vogels waar te nemen. Welk kind kan zeggen dat ie ooit een echte uil, specht of roerdomp in de vrije natuur heeft gezien. En dan na afloop heerlijk wat eten of drinken.

Sportieve verjaardagsfeest

  • Een voetbalverjaardag is een nogal nieuw fenomeen. Van een echte KNVB-trainer of profvoetballer krijgt je jarige zoon of dochter samen met de andere feestgangertjes via een voetbalclinic de dag van hun leven. Da s pas echt scoren als ouders.
  • Als je internet raadpleegt blijkt dat je ook speciale zwemlessen kunt krijgen, met zn allen kunt discozwemmen, snorkelen en tegelijkertijd je feestje vieren!
  • Er zijn ook op verschillende plaatsen overdekte skihallen waar ze activiteiten voor kinderen organiseren zoals snowboarden.

De grote stad

Indien je als kind in een dorp opgegroeid bent is een dagje grote stad ook een onvergetelijke belevenis. Als ouders kun je dat vooraf goed organiseren. Stel dat je Amsterdam wilt verkennen, dan kun je bijvoorbeeld een wandeling maken van station Muiderpoort naar Artis. Of je informeert of de Westerkerk die dag toegankelijk is en je de Westertoren kunt beklimmen. Als je moe en voldaan bent van de vele indrukken ga je lekker met de tram terug richting station. En de Rotterdamse haven is natuurlijk ook een belevenis. Dwars door het centrum van Leiden varen met een bootje? Dat kan ook, door zon bootje ter plekke te huren.

Te veel om op te noemen

Bovenstaande opsomming is uiteraard verre van compleet. Waar het om gaat is dat je best eens aan de ouders van de uit te nodigen kinderen kunt vragen om deze keer niet met het zoveelste cadeautje te komen, waar de jarige normaal gesproken onder bedolven wordt, maar dat de ouders/verzorgers ditmaal een kleine financiële tegemoetkoming doen die het mogelijk maakt dat je met zn allen een leuk onvergetelijk feestje buiten de deur houdt.

Alvast van harte gefeliciteerd met de komende verjaardag van je kind.
Gerelateerde artikelen
Spaarvormen  JeugdspaarrekeningSpaarvormen JeugdspaarrekeningVeel banken bieden speciaal voor kinderen aparte spaar- en betaalrekeningen of combinaties van beiden aan. Zo kunnen…
Als grootouders hun kleinkind niet meer mogen zienHet gebeurt heel vaak dat een kind besluit om het contact met de ouders te verbreken. Als hierbij ook kleinkinderen in h…
Oma en opa hebben kleinkinderen van gescheiden oudersOma en opa hebben kleinkinderen van gescheiden oudersAls je getrouwde dochter of zoon gaat scheiden, en ze zijn reeds vader of moeder, is dat dubbel erg. Maar het is voor de…
Sparen voor de kinderen of de kleinkinderenOuders en grootouders willen graag maandelijks een bedragje opzij zetten voor de toekomst van hun kinderen of kleinkinde…
Sparen voor kind of kleinkind: Waar moet je zeker op letten?Sparen voor kind of kleinkind: Waar moet je zeker op letten?Wanneer je wilt sparen voor je kind of kleinkind, zijn er verschillende dingen waar je als ouder of grootouder op moet l…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: voetbalverjaardag.nl
  • Pwn.nl
  • Voetbalverjaardag.nl

Reageer op het artikel "Onvergetelijk, sportief verjaardagsfeest voor je kind"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 26-02-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!