InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Relatiebreuk als je zwanger bent

Relatiebreuk als je zwanger bent

Als je partner de relatie verbreekt als je zwanger bent, klinkt dat als een nachtmerrie, en eigenlijk is het dat ook. Er is waarschijnlijk geen periode in het leven van een vrouw waarin ze meer kwetsbaar is, dan tijdens een zwangerschap. Als je dan in de steek gelaten wordt, kan dat erg hard aankomen.

Twee mogelijkheden

Als je partner de relatie verbreekt terwijl je zwanger bent, kan dat op twee manieren ontstaan zijn. Of je hebt er samen voor gekozen om een baby te willen, en daar hebben jullie samen aan gewerkt, of je bent misschien per ongeluk in verwachting geraakt. In het eerste geval heb je er samen over gepraat, en waarschijnlijk weloverwogen besloten om te proberen een kind te verwekken. In het tweede geval was er geen sprake van een beslissing, of overleg samen, en heb je samen niet bewust gekozen voor een baby. In dit geval kan het gebeuren dat jij wel heel graag de baby wilt houden, en je partner er anders over denkt. De uitkomst is in beide situaties dezelfde: "Je bent zwanger, en je partner laat je in de steek".

Dit kan niet waar zijn!

Je eerste reaktie is er waarschijnlijk één van ongeloof: "Dit kan niet waar zijn!". Je partner laat niet alleen jou in de steek, op een moment dat je meer kwetsbaar bent dan ooit, maar laat dus ook de baby in de steek. Dit is een dubbel pijnlijke gebeurtenis voor jou als aanstaande moeder. Je zult met veel vragen blijven zitten, als je partner en de vader van je kind, de deur achter zich dicht trekt. Hoe ga je zonder hulp alle praktische zaken regelen? Hoe ga je alleen deze baby op de wereld zetten? Hoe ga je later je kind vertellen dat zijn vader vertrokken is toen hij of zij nog niet geboren was? Je kunt het gevoel hebben "in de val gelokt te zijn", omdat jij geen keus hebt in deze. Jij draagt de baby en jij bent er dus verantwoordelijk voor, en hoe blij je er ook mee bent, er is voor jou geen weg terug.

Hoe moet het verder?

Als duidelijk is dat er geen verzoening komt met je partner, zul je je verwachting moeten bijstellen. Je kunt boosheid en verdriet voelen, zeker als je ervan uitgegaan bent dat jullie samen een baby zouden gaan krijgen. De blijdschap die je eerder voelde kan even heel ver te zoeken zijn, en misschien is je eerste reaktie ook wel dat het voor jou dan ook allemaal niet meer hoeft. De reaktie van je familie en vrienden is er meestal een van schrik en medelijden met je. Hierdoor ga je je waarschijnlijk nog ellendiger voelen, en dat is nou precies waar je niet op zit te wachten. Je zult zo goed mogelijk voor jezelf en je baby moeten zorgen, en alle hulp die je kunt krijgen moet je met twee handen aanpakken!

Iemand die je helpen wil

Belangrijk is dat je iemand vindt die je wil helpen, dit kan je moeder, een zus, een vriendin of iemand anders zijn die dicht bij je staat. Je hebt iemand nodig die met je meegaat naar de controle bij de verloskundige, iemand die mee wil naar zwangerschapsgym, iemand die je wil helpen met huishoudelijke klussen of je eventuele andere kinderen, en uiteindelijk iemand die je wil helpen bevallen. Samen met iemand babykleertjes kopen, en andere spulletjes is leuk, en zeker nodig. Vraag om hulp, en als iemand je hulp aanbiedt, pak deze dan meteen aan!

Welke naam krijgt je baby?

Als de vader van je baby zich echt teruggetrokken heeft, kan het zijn dat hij de baby ook niet wil erkennen. Dit betekent dat de baby jouw achternaam zal krijgen. Het is wel belangrijk om er van te voren over na te denken, en te bespreken, of en welke rol de vader van de baby wil vervullen. Wil hij de baby erkennen als zijn kind, wil hij een rol spelen in de opvoeding? Wil jij dat ook? Dit zijn zaken waar je over na zult moeten denken, en die niet makkelijk zijn.

Na de geboorte

Als de baby is geboren, en de vader geen rol wil spelen, zul je iemand moeten vinden die de baby aan wil geven bij de burgerlijke stand. Dit kan een naast familielid zijn, of iemand uit je vriendenkring, maar binnen drie dagen na de geboorte moet iemand je baby aangeven. Als de vader van je baby het kind niet erkent, hoeft hij er ook geen alimentatie voor te betalen, maar heeft hij ook geen rechten. Als de baby jouw achternaam krijgt, is er altijd de mogelijkheid dat een eventuele partner in de toekomst, jouw baby kan erkennen. Hiermee krijgt de baby de achternaam van je nieuwe partner, en wordt daarmee de wettelijke vader van je kind.

Lees verder

© 2014 - 2019 Tonny548, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kan ik nu zwanger zijn?Zelfs soms als mensen veilig hebben gevreeën vragen ze zich nog af of ze wellicht zwanger, het kan zijn dat als u het ec…
SchijnzwangerschapMisselijk zijn, een dikkere buik krijgen, vaak moeten plassen, en “overtijd” zijn. Allemaal symptomen van zwangerschap,…
Zwanger worden en zijn boven je 40steZwanger worden en zijn boven je 40steZwanger worden en zijn op of boven het 40ste levensjaar van de vrouw: de kansen en percentages, de voor-en nadelen. Vrou…

Reageer op het artikel "Relatiebreuk als je zwanger bent"

Reacties

Anoniem, 22-02-2018 06:49 #2
Hi Jessy,

Wat een verschrikking. Het ergste wat je een vrouw aan kan doen is haar verlaten tijdens de zwangerschap. Helaas kan ik hier over meepraten, en maak ik jouw nachtmerrie mee in een andere situatie.

Volgens mij ben jij niet wettelijk verplicht de helft van de kosten met betrekking tot huur te betalen. Als de huur van jouw rekening afgeschreven wordt en je vermeld wordt in het huurcontract is dit een ander verhaal. Je zou er dan voor kunnen kiezen om je terug te trekken. Zoiezo ben je weinig man, als je een zwangere vrouw op straat zet dus laat hem dan zelf zijn boontjes maar doppen. Een woning wordt je zo aangewezen als jij aangeeft zwanger te zijn en je partner je op straat heeft gezet. Je hebt dan immers ook je eigen woonlasten en plichten die je moet nakomen.
Een andere optie is de complete huur op je te nemen en er zelf bij te wonen.
Ik weet natuurlijk niet hoe de rest van je situatie eruit ziet maar ik zou me goed laten inlichten wat nu jou plichten zijn. Hiervoor kun je terecht bij het juridisch loket. Hiernaast zou ik zelf contact opnemen met de verhuurder om je te laten informeren en de beste keuze maken voor jouw en je kind. Heb je hoop dat het goed komt, -wat helemaal niet zo gek is in deze situatie- dan valt er vast met je ex te praten. Naar mijn mening is hij de persoon die aan het kortste eind trekt en zal hij moeten vertrekken. Als jij je elders officieel inschrijft kan hij ook geen beroep doen op jouw huur. Trek je dan terug van alle plichten en laat het gaan. Maar dat is slechts mijn advies.

Als hij het kind erkent is hij verplicht de alimentatie te storten op jouw rekening. Jij beheert hier zelf over en spendeert dit hoe jij dit nodig acht. Het is natuurlijk voor je kleine dreumes bestemd, maar in sommige gevallen gaat het om meer dan alleen 'babygeld'. Met alimentatie ben je in sommige gevallen ook genoodzaakt om jezelf te onderhouden. Dit zou dan bijvoorbeeld een deel van de huur/hypotheek kunnen zijn. Een aparte rekening hiervoor openen is dan ook lariekoek aangezien jij straks moet rondkomen. (Natuurlijk ken ik de situatie niet, maar zwart-wit gezien is dit een verplichting). De hoogte van alimentatie wordt bepaald door de rechter volgens mij. Dit alles moet besproken worden bij een scheiding.

Ik raad je aan contact te zoeken met het juridisch loket en je volledig te laten informeren. Denk hierbij aan het bespreken van een evt huurcontract wat door jullie samen is ondertekend en kijk naar jouw mogelijkheden. Denk hierbij vooral aan jezelf, en hoe je de situatie het minst stressvol kan aanpakken. Hij is de gene die jouw verlaat, niet jij dus laat hem dan ook zijn verantwoordelijkheden nemen op de manier waarop dit hoort en speel dit spel niet mee. Schakel desnoods een advocaat is mocht het zover komen.

Heel veel sterkte, en hoe moeilijk het ook is; probeer te genieten van je kleine wondertje en vind iemand waarmee je dit geluk in deze periode kan delen. Niets is zo erg als alleen door je zwangerschap te moeten gaan.

Groetjes en nogmaals sterkte!

Anoniem

Jessy, 26-01-2018 12:06 #1
Hallo allemaal.

Ik ben met 10 weken zwangerschap, aan de kant gezet door mijn man, ik vermoed hierbij ook overspel :(
Hij wil scheiden etc. Ook wil hij dat ik zsm wegga uit het huurhuis en hij is al aan het bepalen wat ik moet betalen en hoeveel hij wil betalen.
Als de baby er over een poos is, wil hij alimentatie betalen maar dat geld op een gezamenlijke rekening zetten? Hij maakt zijn eigen regels nu? Ik ben aan de kant gezet en de dupe van zijn beslissing. Bij wie kan ik terecht voor hulp over wat mijn rechten zijn? Ik wil de helft van de huur betalen en alle andere kosten ook maar meneer vindt dat niet genoeg.
Iemand die juridisch advies kan geven of waar ik advies kan inwinnen?

Infoteur: Tonny548
Laatste update: 20-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Echtscheiding
Reacties: 2
Schrijf mee!