InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Een kinderpartijtje met als thema "de bakker"

Een kinderpartijtje met als thema "de bakker"

Bij de verjaardag van je kind hoort meestal ook een verjaardagspartijtje met vriendjes en vriendinnetjes. Er zijn veel mogelijkheden om buiten de deur een leuk uitje te regelen, maar ook thuis kun je een onvergetelijk kinderfeest organiseren! Hier vind je een leuk thema dat zowel voor jongens als meisjes leuk is.

Een bakkersfeest

Een bakkersfeest is zowel voor jongens als voor meisjes te organiseren. Het thema is dus "de bakker". Hiervoor ga je van alle kinderen op het partijtje een heuse bakker maken.

Wat je van te voren moet inkopen

  • wit crêpepapier (per kind wel 1 rol)
  • vellen wit karton (een half vel per kind)
  • een pak brooddeegmix (of meerdere afhankelijk van het aantal kinderen)
  • een bakje maandzaadjes of sesamzaadjes
  • versiersnoepjes, gekleurde bolletjes en hagelslag

Een bakkersschort en koksmuts maken

Van te voren kun je van het crêpepapier schorten knippen door een rechthoek te knippen met aan de bovenkant op iedere hoek een strook (die je om de nek van het kind kunt strikken), en aan de zijkanten aan iedere kant een strook (die je om het middel van het kind kunt strikken). Een koksmuts maak je door de omtrek van het hoofd van je kind te meten, en van het witte karton een strook van ongeveer 15 cm te knippen, en deze vast te zetten (met nietjes of plakband) op de juiste grootte. Nu neem je een behoorlijk stuk wit crêpepapier wat je rondom vastzet met nietjes aan de binnenkant van de witte kartonnen rand, zodat het crêpepapier omhoog blijft staan. Dan kun je aan de bovenkant binnen in de koksmuts de zijkanten bij elkaar pakken, en daar nog een nietje in doen voor een "dichte muts".

Van de eettafel een werkblad maken

Je kunt van je eettafel een werkblad maken door er een groot plastic tafelkleed over te leggen. Als je geen vloer hebt die je kunt dweilen is het ook verstandig een plastic tafelkleed onder de eettafel te leggen, zodat de vloerbedekking ook nog te gebruiken is na het feestje. Leg op de tafel alles klaar wat bij broodjes bakken bruikbaar is. Een deegroller, plastic voorwerpen waar je mee kunt modelleren, en kommetjes of uitsteekvormpjes. Van tevoren kun je het brooddeeg maken, en in een aantal kommen klaarzetten. Zet ook alle versiersnoepjes, zaadjes, bolletjes en hagelslag klaar in een aantal kleine schaaltjes op de tafel. Zet voor ieder kind een papieren bordje klaar, zodat ze daar de broodjes die klaar zijn op kunnen leggen.

Het feest kan beginnen

Bedenk een leuke introductie om de kinderen te vertellen wat de bedoeling van die middag gaat worden. Doe ze allemaal een schort om, en zet ze een koksmuts op. Ieder kind mag bijvoorbeeld twee broodjes maken naar eigen ontwerp. Probeer ze een gewoon broodje, en een zoet broodje te laten maken. De maanzaadjes en sesamzaadjes moeten voor het bakken op de broodjes worden gestrooid, de zoete versiering kan pas na het bakken worden aangebracht. Het gewone broodje kan na het bakken worden opgegeten met kaas of ander hartig beleg, en het zoete broodje mag na het bakken versierd worden met snoepjes en andere zoetigheid. Van het brooddeeg kunnen ronde, langwerpige of gevlochten broodjes worden gemaakt, maar je kunt er ook een poppetje, een paddenstoel, een slang, of wat je maar bedenken kunt van maken. Als alle broodjes zijn gemaakt gaan ze in de oven om te bakken. Dan is het tijd voor taart, limonade en cadeautjes uitpakken. Nadat de broodjes zijn gebakken kunnen ze versierd worden.

Lekker lunchen met de broodjes

Als de broodjes allemaal klaar zijn, dek je de tafel verder met plastic bordjes en bestek. Alles wat de kinderen hebben gemaakt kan nu worden opgegeten tijdens een gezellige lunch. Broodjes die over zijn kun je meegeven naar huis na afloop van het feestje.

Lees verder

© 2014 - 2019 Tonny548, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een kinderpartijtje met als thema "de bakker""

Infoteur: Tonny548
Laatste update: 20-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Kinderverjaardag
Schrijf mee!