InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Ineens ben je alleenstaande moeder en dan?

Ineens ben je alleenstaande moeder en dan?

Helaas gaan steeds meer gezinnen uit elkaar. De scheiding brengt een hoop stress met zich mee, voor de ouders maar vooral voor de kinderen. Als je alleen komt te staan als moeder, krijg je een hoop te verduren. De zorg en de opvoeding van de kinderen rust op jouw schouders. Je moet je leven weer op de rit krijgen, alleen hoe?

Na de scheiding

Na een hoogstwaarschijnlijk heftige scheidingsperiode waarin voornamelijk de zakelijke kanten van een scheiding worden besproken, zoals alimentatie en de omgangsregeling en woonsituatie, volgt een periode van besef. Besef dat je er nu alleen voor staat met je kind(eren). De angst en paniek slaan toe; hoe nu verder.

Verdrietige periode

Voor jou en je kind(eren) volgt nu een verdrietige periode. Je wilt er zijn voor je kinderen maar je hebt ook je eigen verdriet te verwerken. Hoe pijnlijk en moeilijk het ook is, vergeet niet dat je kinderen niet voor de scheiding hebben gekozen. Probeer zoveel mogelijk te praten met familie, vrienden en vriendinnen en met hen je verdriet en frustraties te delen en niet met je kinderen. Troost je kinderen alleen wanneer ze dat nodig hebben. Kinderen hebben zeer snel in de gaten dat ze hun verdriet ook tegen je kunnen gebruiken. En dat moet je koste wat kost voorkomen, want je staat er alleen voor. Met de wat oudere kinderen kan je meer delen, zorg er echter wel voor dat je alleen deelt waarvan je denkt dat nodig is. Een kind moet kind zijn en de zorgen en het verdriet van de ouders hoeven zij niet als extra last met zich mee te dragen. Probeer zo snel mogelijk het dagelijks leven op te pakken in jouw belang maar zeker ook in het belang van je kinderen.

Financiën

Goed, je bent op weg om je leven weer te hervatten als alleenstaande moeder. Er valt hoogstwaarschijnlijk een inkomen weg, dus zal je je levensstandaard moeten gaan aanpassen. Zet je financiële gegevens op een rijtje en kijk wat je inkomsten en vaste lasten zijn per maand. Hieronder volgen een aantal tips om (extra) inkomen te verwerven.

Bijstand

Mocht je geen inkomen hebben, dan is het zeer raadzaam om zo snel mogelijk een bijstandsuitkering aan te vragen bij je gemeente. De hoogte van de bijstandsuitkering is wel afhankelijk van je eigen vermogen en eventuele schulden. Let er wel op dat er door de gemeente wordt gekeken naar wat je ontvangt aan alimentatie. Hiermee wordt rekening gehouden bij het berekenen van de hoogte van je bijstandsuitkering.

Toeslagen/subsidie

Woon je in een huurwoning, bekijk dan of je in aanmerking komt voor huursubsidie. Informatie hierover kan je vinden op de site van de belastingdienst. Mocht je hiervoor niet in aanmerking komen dan kan je bij je eigen gemeente informeren over een eventuele woonkostentoeslag. Als je de kinderbijslag ontvangt, ontvang je hoogstwaarschijnlijk ook het kindgebonden budget. Dit is een extra maandelijkse bijdrage van de overheid voor ouders met gezinnen. Mocht je deze niet ontvangen dan kan je hiervoor een aanvraag indienen. Ook deze informatie vind je op de site van de belastingdienst. Als je op de site van de belastingdienst bent, kijk dan gelijk of je zorgtoeslag krijgt. Dit is ook inkomensafhankelijk. Als je al zorgtoeslag ontvangt, kan je kijken of je meer zorgtoeslag kan krijgen.

Opvoeding kinderen

Dit is een zware taak om aan te beginnen als alleenstaande moeder. Je hebt geen back-up en je moet nu je eigen regels gaan handhaven. Stel duidelijke regels op waarvan je weet dat jij ze ook kan hanteren. Probeer niet het verdriet en de pijn te compenseren door toe te geven, hierdoor graaf je je eigen graf en wordt het steeds moeilijker om je regels en grenzen aan te geven. Wees niet bang om je aan de regels te houden, kinderen hebben juist structuur en duidelijkheid nodig, zeker in deze moeilijke periode. Wees ook niet bang om je kinderen te straffen als ze zich niet aan de regels houden. Juist dan weten zij waar ze aan toe zijn en zullen zij zich beter aan de regels houden. Zorg voor stabiliteit en rust. Je kinderen blijven toch onvoorwaardelijk van je houden!

Social life

Vanuit je huwelijk zal je gezamenlijke vrienden hebben. Er zullen een aantal zijn die je niet meer ziet of spreekt omdat zij partij hebben gekozen voor je ex man. Dit is een logisch gevolg van scheiden. Sta hier niet te lang bij stil en probeer je eigen sociale leven op te bouwen. Durf naar buiten te gaan. Spreek buitenshuis af met vriendinnen die je nog wel hebt en ga leuke dingen ondernemen. Er is altijd wel een oplossing voor oppas voor je kinderen. Laat dit geen excuus zijn om thuis te blijven. Zoek een leuke baan als je nog geen werk hebt. Zo blijf je in de maatschappij en ben je even weg uit huis als moeder. Zo voorkom je ook dat je je compleet richt op de kinderen en jezelf wegcijfert. Vergeet niet dat je naast moeder zijn ook nog vrouw bent! Er zijn diverse soorten social media waarmee je nieuwe contacten kan leggen. Facebook, Badoo, Twitter en er zijn talloze datingsites waarvoor je je kan aanmelden.

Hopelijk pak je de draad snel op en weet je je weg te vinden als alleenstaande moeder!
© 2014 - 2019 Lonka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Uitkering WWB berekenen: hoeveel geld krijg ik?Uitkering WWB berekenen: hoeveel geld krijg ik?Wat zijn de normen in het kader van de Wet Werk en Bijstand (WWB) in 2012? Wanneer heb je recht op bijstand? Hoeveel gel…
Bijstand 2012 en 2013 omlaagBijstand 2012 en 2013 omlaagDe bijstand 2012 wordt gekort en de bijstand 2013 ook. De inkomenstoets in 2013 gaat met het Lenteakkoord niet meer door…
Hoogte bijstandsuitkering 2019- januari 2020Hoogte bijstandsuitkering 2019- januari 2020Hoe hoog is de bijstandsuitkering in 2019 ( tot 1 januari 2020) en wat is de bij de bijstand bijbehorende bijstandsnorm?…
Met kinderen op vakantie als alleenstaande ouder?Met kinderen op vakantie als alleenstaande ouder?Wat zijn de mogelijkheden voor op vakantie gaan als je als alleenstaande ouder bent, ook wel eenoudergezin genoemd. Uit…
Langdurigheidstoeslag bijstand en minimaLangdurigheidstoeslag bijstand en minimaBijstand of minima, maak ook in 2018 en 2019 gebruik van de individuele inkomenstoeslag, voorheen langdurigheidstoeslag…

Reageer op het artikel "Ineens ben je alleenstaande moeder en dan?"

Infoteur: Lonka
Gepubliceerd: 26-01-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!