Hoezo vervelen? 20 Top Tips voor kinderactiviteiten

Hoezo vervelen? 20 Top Tips voor kinderactiviteiten Ben je op zoek naar makkelijke kinderactiviteiten die je kinderen bezig houden en ze stimuleren in hun motorische en cognitieve ontwikkeling? In dit artikel vind je een inspirerende lijst met activiteiten voor kinderen. Het beste is om je kind zoveel mogelijk de leiding te geven in deze kinderactiviteiten. Haast je niet door de stappen heen: het gaat om de reis, niet om het einddoel. Als je kind op dit moment een sterke interesse in een bepaald onderwerp heeft, bijvoorbeeld haaien of treintjes, kan de activiteit in het teken van die interesse staan. Als je kinderen het leuk vinden om 20 minuten bezig te zijn met een stap in de voorbereiding van de activiteit, laat ze hun gang gaan. Kinderen hebben een waardevol vermogen om spelenderwijs hun eigen leerproces te vinden. Hieronder volgen de verschillende kinderactiviteiten. Sommige activiteiten zijn rustig, andere vol beweging en energie. Maak je geen zorgen over rommel en vieze kinderen, lekker kliederen zorgt juist voor het meeste plezier!

Zelf klei maken

  • Activiteit voor: Binnen.
  • Goed voor: Zintuiglijke ontwikkeling, rekenvaardigheid, taalontwikkeling.
  • Nodig: Grote kom, 2 koppen bloem, 1 kopje zout, 2 eetlepels olie, 1.5 kopje gekookt water, eventueel voedingskleurstoffen (of kinderverf).
  • Hoe: Meng de bloem en zout in de kom. Voeg het water toe en eventueel de kleurstof, meng goed met je handen of een garde. Als het deeg te korrelig is, kun je wat olie toevoegen. Als de klei te plakkerig is, voeg dan meer bloem toe.

Klei en cocktailprikkers

  • Activiteit voor: Binnen.
  • Goed voor: Zintuiglijke ontwikkeling, de fantasie, het herkennen van vormen.
  • Nodig: Klei en cocktailprikkers of tandenstokers.
  • Hoe: Door de klei te combineren met cocktailprikkers leert je kind zelf nieuwe vormen te creëren en stevige constructies te bouwen. Je kunt beginnen met hopen vormloze klei en je kind zijn gang te laten gaan met de prikkers. Ook al vindt hij het al genoeg om alleen gaatjes te prikken in de klei, toch leert hij hiermee over de eigenschappen van verschillende substanties. Je kunt ook samen vormen maken zoals ballen, vierkanten en driehoeken, en te kijken wat je daar uit kan bouwen door ze te combineren. Je kind kan makkelijk een hele wereld opbouwen en daarmee fantasiespelletjes spelen, omdat de cocktailprikkers extra stevigheid geven aan de klei.

Hinkelen met papieren bordjes

  • Activiteit voor: Binnen en buiten.
  • Goed voor: Motoriek en balans.
  • Nodig: Papieren bordjes met verschillende kleuren.
  • Hoe: Laat de kinderen de bordjes in een zelf gekozen patroon leggen. Laat ze naast of op de bordjes hinkelen of springen zoals het patroon gelegd is. Om het moeilijker te maken kun je ze alleen op een bepaalde kleur laten springen.

Schattenjacht

  • Activiteit voor: Binnen en buiten.
  • Goed voor: Taalontwikkeling, hand-oog coordinatie, analytisch vermogen.
  • Nodig: Een tas.
  • Hoe: Geef de kinderen de tas en noem een object dat ze moeten vinden. Voor een extra uitdaging kun je ook alleen bepaalde eigenschappen van het object beschrijven, zodat ze er zelf achter moeten komen wat het is. Voor een wedstrijd tussen meer kinderen kun je elk kind een andere opdracht geven. Als het kind een bepaalde interesse heeft, zoals prinsessen of treintjes, kun je een verhaal vertellen waarin het object een belangrijke rol speelt.

Drijven of zinken?

Let op: Kinderen kunnen verdrinken in een klein laagje water, zonder duidelijke signalen. Blijf erbij.
  • Activiteit voor: Binnen en buiten.
  • Goed voor: Motorische ontwikkeling, analytisch vermogen.
  • Nodig: Een doos of emmer, speelgoed, teil of kinderbadje met water.
  • Hoe: Laat je kinderen speelgoed of andere dingen uitkiezen en in de doos doen. Laat ze het speelgoed een voor een in het water doen, en vraag ze wat ze denken dat er zal gebeuren met het speelgoed: zal het drijven of zinken? Je kunt er ook samen een kort liedje van maken wat je steeds zingt voordat het volgende object het water in gaat, hierdoor onthouden ze de begrippen beter. Het maakt niet uit of ze het goed raden, het gaat om het ontdekken dat het gedrag van dingen anders is verschillend is. Het leert ze processen te observeren.

Zout verven

  • Activiteit voor: Binnen.
  • Goed voor: Artistieke ontwikkeling, hand-oog coördinatie, fijne motoriek.
  • Nodig: Een plat stuk karton of stevig papier, verfkwast, zout, lijm, kleine kommen met water gekleurd met een beetje verf.
  • Hoe: Laat de kinderen een tekening maken op het karton met de lijm. Besprenkel de lijm met zout. Vraag ze om met de verfkwast wat gekleurd water op het zout te druppelen, een druppeltje tegelijk. Het zout absorbeert het water en de kleur trekt op magische wijze door het zout heen. Zorg ervoor dat de kinderen het zout alleen heel lichtjes aanraken met de kwast, en dat ze de kwast steeds schoonmaken in een kom water. Als ze dat niet doen, is dat ook prima, het effect zal nog steeds wonderbaarlijk zijn!

Waterpistool schilderij

  • Activiteit voor: Buiten.
  • Goed voor: Artistieke ontwikkeling, hand-oog coördinatie.
  • Nodig: Papier, plakband of nietmachine, waterpistolen, verfpoeder, water.
  • Hoe: Maak een groot canvas door vellen papier aan elkaar te plakken of nieten, hang het op aan een buitenmuur of hek. Vul de waterpistolen met gekleurd water, en laat de kinderen het canvas (en elkaar) beschieten.

Knopen sorteren op kleur

Let op: Kinderen kunnen stikken in kleine objecten, dus blijf erbij.
  • Activiteit voor: Binnen.
  • Goed voor: Motorische ontwikkeling, kleuren leren, taalontwikkeling.
  • Nodig: Drie plastic bekers, knopen van twee of meer verschillende kleuren.
  • Hoe: Vul een beker met alle knopen, en laat zien dat je een paar knopen van de ene kleur in de tweede beker doet en een paar van de andere kleur in de derde beker. Je kind zal op een gegeven moment begrijpen wat de bedoeling is en de knopen verdelen over de bekers. Als hij het leuk vindt om met de knopen te spelen op zijn eigen manier, is dat ook prima! Kinderen hebben hun eigen unieke manier om de wereld te verkennen en op speelse manier kleuren en patronen te ontdekken.

Een fantasiemeertje maken

Let op: Kinderen kunnen stikken in kleine onderdelen, blijf erbij.
  • Activiteit voor: Binnen.
  • Goed voor: hand-oog coördinatie, fantasie, taalontwikkeling en concentratievermogen.
  • Nodig: Blauwe stof of zilverfolie, dingen uit de natuur en speelgoed.
  • Hoe: Leg de blauwe stof op de grond of tafel. Verzamel (samen met je kind) allerlei dingen die je in, op en rond het meer kan leggen. Denk bijvoorbeeld aan: takjes, stenen, speelgoedvisjes, insecten, dinosaurussen, het maakt niet uit! Bouw bruggen met blokken en lego, kleifiguurtjes voor bij het meertje of organiseer een poppenpicknick.

Schaatsen over de vloer

Let op: Verwijder scherpe hoeken of dek ze af, berg kwetsbare objecten op.
  • Activiteit voor: Binnen.
  • Goed voor: Balans, motorische ontwikkeling, lichaamsbeweging.
  • Nodig: Een plastic tas, een schaar, duct tape.
  • Hoe: Wikkel de voeten van je kind erin, en gebruik veel duct tape om het plastic vast te maken en de “schaatsen” op hun plek te houden. Laat je kind door de kamer schaatsen. Pak zijn handen en trek hem in cirkels door de kamer. Vermijd scherpe hoeken.

Lekker kledderen met gelatinepudding

  • Activiteit voor: Binnen.
  • Goed voor: Taalontwikkeling, zintuiglijke ontwikkeling, hand-oog coördinatie.
  • Nodig: Gelatinepudding, voedingskleurstoffen.
  • Hoe: Laat de kinderen zelf de pudding maken of meehelpen bij het voorbereiden van deze activiteit. Zo leren ze de verschillende staten van vloeibaar en vast kennen. Gelatine pudding is een heerlijke kledderige boel om aan te voelen, en niet erg als het in de mond belandt. Gebruik verschillende voedingskleurstoffen zodat er twee of drie kleuren puddings zijn. Laat ze lekker los gaan op de pudding: prikken, knijpen, stampen, mengen en smeren. Je kunt eventueel met ze praten en nieuwe woorden zoals ‘wiebelen’ en ‘smeren’ aanbieden. Met kleuters kun je het mengen van kleuren oefenen. Je kunt ook dingen verstoppen in de pudding die ‘uitgegraven’ moeten worden, om het extra uitnodigend te maken. Combineer deze activiteit met keukengerei zoals pannen, borden en lepels. Het uitlepelen van de pudding is een goede oefening voor de hand-oog coördinatie. Je kunt een soortgelijk spel doen met zachtgekookte aardappels: fijnstampen, verkruimelen, boetseren en spuiten.

Zet een schoenenwinkeltje op

  • Activiteit voor: Binnen.
  • Goed voor: Taalontwikkeling, fantasie, rekenvaardigheid.
  • Nodig: Schoenen, kassa.
  • Hoe: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten schoenen als je kan vinden: gympen, slippers, laarzen, hakken, etc. Praat over de situaties wanneer je bepaalde schoenen zou dragen. Speel een fantasiespel waarbij de kinderen verkopers zijn en je adviseren over de schoenen. Om de rekenvaardigheid te stimuleren kun je elkaars voeten meten en schoenmaten bepalen. Ook bij het afrekenen kun je oefenen met prijzen en wisselgeld.

Maanzand

  • Activiteit voor: Binnen.
  • Goed voor: Zintuiglijke ontwikkeling, rekenvaardigheid, hand-oog coördinatie.
  • Nodig: Een emmer zand, 8 koppen maizena, 4 koppen water, grote teil, kinderbad of bad.
  • Hoe: Maanzand is een mix van zand en andere ingrediënten, waardoor een substantie ontstaat die makkelijk te vormen is en zijn vorm behoudt. Laat de kinderen zelf het maanzand maken, zodat ze volop de verschillende substanties kunnen ervaren. Ze kunnen ook oefenen door het afmeten en tellen van de hoeveelheden. Meng het zand met de maizena, voeg het water toe, meng alles goed met elkaar. Als het te vochtig is, kun je maizena toevoegen of even wachten tot er wat water verdampt is.

Een rivier in je tuin

  • Activiteit voor: Buiten.
  • Goed voor: Fijne motoriek, taalontwikkeling, zintuiglijke ontwikkeling.
  • Nodig: Zilverfolie en tuinslang of kan met water. Eventueel speelgoedbootjes, visjes, of bootjes gemaakt van papier of eierdozen.
  • Hoe: Maak van een lange strook zilverfolie een geul, dit is de rivier. Je kunt hem laten kronkelen, op een hellend vlak leggen, of de kinderen zelf laten experimenteren hoe de rivier loopt. Je kunt bootjes maken van papier of eierdozen. Laat de kinderen zelf objecten in de rivier leggen, en bespreek met ze wat ze waarnemen.

Maak voetafdrukken

  • Activiteit voor: Binnen en buiten.
  • Goed voor: Motoriek, zintuiglijke ontwikkeling, artistieke ontwikkeling, muzikale ontwikkeling.
  • Nodig: Grote rollen papier, muziek, verf.
  • Hoe: Tape grote rollen papier op de grond en zet muziek op. Laat de kinderen in verf stappen en met hun voeten samen een schilderij dansen. Je kunt elk kind een andere kleur laten gebruiken, zo zie je danspatronen verschijnen die andere kinderen later na kunnen doen.

Ballon tennis

Let op: Kinderen kunnen stikken in lekke ballonnen, blijf erbij.
  • Activiteit voor: Binnen.
  • Goed voor: Motorische ontwikkeling, hand-oog coördinatie.
  • Nodig: Papieren bordjes, ijsstokjes, lijm, stiften en een ballon.
  • Hoe: Versier de papieren bordjes met een team naam, stickers, etc. Plak op de achterkant van de bordjes een ijsstokje, met genoeg ruimte over om het ‘handvat’ met je hand vast te houden. Blaas de ballon op en tennis met de ballon en deze rackets!

Vissen met een tang

  • Activiteit voor: Binnen en buiten.
  • Goed voor: Motorische ontwikkeling, hand-oog coördinatie, balans.
  • Nodig: Een tang, blokken, speelgoed of andere dingen.
  • Hoe: Laat je kinderen met de tang blokken of ander speelgoed oppakken en in een container doen. Je kunt verschillende vormen containers gebruiken om het lastiger te maken. Een extra uitdaging is als ze de dingen uit een emmer met water moeten halen! Blijf daar wel bij, een kind kan verdrinken in een klein laagje water.

Verven met autootjes

  • Activiteit voor: Binnen en buiten.
  • Goed voor: Artistieke ontwikkeling, hand-oog coördinatie.
  • Nodig: Speelgoedauto’s, verf, borden, papier.
  • Hoe: Doe op een paar borden een klodder verf en laat de kinderen de wielen van de auto’s erin dippen. Hierna kunnen ze de auto’s over het papier laten rijden. Je kunt ook wat verf op het papier klodderen en de auto’s erdoorheen laten rijden. De kinderen zelf zullen waarschijnlijk nog meer manieren bedenken om met de auto’s te verven. Als je dit buiten doet, kun je het papier op een hellend vlak leggen en de auto’s eraf laten rijden.

Water parcours

Let op: Blijf er altijd bij. Een kind kan verdrinken in een klein laagje water, in een zeer korte tijd en zonder duidelijke signalen of geluiden. Gaat de telefoon? Laat hem gaan of neem je kind mee.
  • Activiteit voor: Buiten.
  • Goed voor: Lichaamsbeweging, motorische ontwikkeling en concentratievermogen.
  • Nodig: Kijk voor benodigdheden bij elke individuele opdracht.
  • Hoe: Een water parcours bestaat uit meerdere individuele opdrachten die samen een lang traject vormen. Je kunt de individuele opdrachten in willekeurige volgorde opstellen, en hoeft ze niet allemaal op te zetten. Leg het hindernistraject in een grote cirkel neer, zodat de kinderen er meerdere malen doorheen kunnen gaan. Hieronder staan de opdrachten beschreven:

Opdracht 1: Wiebelbrug over de rivier

  • Nodig: Een plank, een emmer water.
  • Hoe: Leg de houten balk op een platte plek waar hij niet wiebelt. Fantaseer dat er een rivier onder de plank woedt. De kinderen lopen over de balk met een emmer water op hun hoofd, en proberen niet te morsen. Voor grotere kinderen: probeer achterstevoren over de plank te lopen.

Opdracht 2: De wiskunde grot

  • Nodig: Een stoel, pannen gedeeltelijk gevuld met water, een grote maatbeker.
  • Hoe: Zet beide pannen op de stoel. Zet de maatbeker voor de pannen. Het kind moet door de grot (onder de stoel door) kruipen zonder dat er water uit de pannen op de stoel morst. Gebruik de maatbeker om meer water toe te voegen. De kinderen kunnen zelf bepalen hoeveel water er steeds wordt toegevoegd. Hierdoor wordt het kruipen zonder morsen steeds moeilijker! Voor grotere kinderen kun je een tafel gebruiken.

Opdracht 3: Water doelschieten

  • Nodig: Een beker water, een rietje, stoepkrijt.
  • Hoe: Teken een kleine cirkel op een stoep of tegelpad. Dit is het doel. Je kunt ook een kleine beker of iets anders als doel gebruiken. Zet de beker met water en de rietjes naast de cirkel. Kun je je doel raken met water door een rietje? Probeer het doel helemaal nat te maken of te vullen.

Opdracht 4: De gladde stenen oversteken in regenboog poeltjes

  • Nodig: Plastic teiltjes met water, sponzen en kleurstof.
  • Hoe: Leg in elke teil een spons. De spons is de gladde steen. De sponzen drijven, waardoor het extra moeilijk is om over te steken. Voeg aan elke teil (andere) kleurstof toe. De deelnemer moet oversteken door op de sponzen te lopen. Voor kleine kinderen staan de teiltjes dicht bij elkaar, voor grotere kinderen kun je ze verder zetten. Een extra uitdaging is om geen water over de rand van de teiltjes te laten komen.

Zelf activiteit bedenken

Tenslotte: Inspireer je kinderen tot een eigen activiteit. Loop met ze door het huis en buiten, laat ze zelf dingen uitzoeken om een activiteit mee te doen. Ga mee in hun enthousiasme en geef ze zoveel tijd en ruimte als ze zelf nodig hebben. Vul zo min mogelijk voor ze in wat ze met dingen kunnen doen. Je zult versteld zijn van de keuzes die je kind maakt; alleen al de vrijheid om zelf een activiteit te bedenken is een waardevolle leerervaring.
© 2013 - 2024 Lacuna, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
SPW: het maken van een doelgroepanalyseAls je de opleiding SPW doet, moet je op een bepaald moment een doelgroepanalyse maken. Hoe doe je dat? Hieronder vind j…
Kenmerken van peutersKenmerken van peutersHier zijn de kenmerken van een peuter, we noemen de sociale, geestelijke en lichamelijke kenmerken.
Het leren van een taal van baby tot peuterHet leren van een taal van baby tot peuterHet leren van een taal gebeurt tussen de geboorte en het begin van groep 3 (1e klas) van de basisschool. Je wordt gebore…
Wat is een peuterWat is een peuterIn dit artikel staat de ontwikkeling van een peuter beschreven. De lichamelijke ontwikkeling, de cognitiever ontwikkelin…

Financiële verantwoordelijkheid bij jonge kinderenSteeds meer jongeren raken in de schulden nog voor ze 25 jaar oud zijn. Veelal is dat omdat ze de waarde van geld niet b…
Bronnen en referenties
  • http://www.kiind.nl/articles/160/
  • http://naturalparentsnetwork.com/what-is-np/
  • http://www.naturalparentingtips.com/
  • http://www.attachmentparenting.org/WhatIsAP.php
  • http://www.youtube.com/watch?v=O2j3byPfoYQ
  • http://littlepandasplayschool.blogspot.nl/
  • http://mommasfunworld.blogspot.nl/
  • http://www.oneperfectdayblog.net
  • http://handsonaswegrow.com/
  • http://pinterest.com/pin/108156828521482419/
  • http://pinterest.com/pin/108156828524339376/
  • http://pinterest.com/pin/108156828524321534/
  • http://www.mykidsadventures.com/write-original-family-songs/#more-1457
  • http://nurturestore.co.uk/screen-free-week-kids-activities
Lacuna (52 artikelen)
Laatste update: 02-08-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Bronnen en referenties: 14
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.