InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Overgewicht bij kinderen door passiviteit

Overgewicht bij kinderen door passiviteit

Overgewicht bij kinderen door passiviteit Kinderen zitten tegenwoordig te veel. Hierdoor hebben ze problemen met hun grove motoriek en krijgen ze veel vaker ongelukjes dan hun ouders vroeger. Er zijn tegenwoordig steeds meer kinderen die niet kunnen hinkelen en huppelen. Bovendien is onze jeugd over het algemeen te dik. Hoe krijgen we de jeugd weer uit de stoel?

Grenzen stellen

Kinderen hebben behoefte aan grenzen. Wanneer je als ouder geen paal en perk stelt aan de tijd die je kinderen achter de computer of voor de televisie zitten, zullen ze zich zeker uren laten vermaken door deze passieve speeltjes. Wanneer een kind direct na school voor de televisie gaat zitten, is de kans groot dat hij niet meer in beweging komt, dit kan je dan ook beter niet toestaan. Voor kinderen tot acht jaar is een uur beeldschermtijd per dag meer dan genoeg en voor kinderen tot twaalf jaar is twee uur wel ongeveer het limiet. Voor tieners is het na drie uur ook echt wel mooi geweest. Er is niets op tegen om je kind bij mooi weer gewoon naar buiten te sturen. Moe is geen goed excuus, van bewegen krijg je vanzelf meer energie. Bovendien zorgt buiten spelen ervoor dat ze een betere weerstand krijgen en minder vaak ziek zijn.

Het goede voorbeeld geven

Niet alleen kinderen, maar ook volwassenen zijn steeds meer tijd zittend door gaan brengen. Ook wij zitten veel te veel achter het beeldscherm. Houd ook je eigen beeldschermtijd in de gaten. Wanneer je zelf niet uit je stoel komt, kan je dit ook niet van je kinderen verwachten. Onderneem dus geregeld iets actiefs met je kinderen, zoals samen fietsen, wandelen, voetballen, touwtje springen, skeeleren, schaatsen of andere activiteiten. Bij gebrek aan tijd, kan je er ook voor kiezen om samen met je kind te gaan tuinieren. Onkruid wieden, harken, spitten. Samen de vloer dweilen of de auto wassen is ook een activiteit waarbij je allebei in beweging komt.

Weekendactiviteit

Ga er ieder weekend een keer als gezin samen op uit. Wandelen of fietsen door de duinen, het bos, de hei of op het strand. Laat de kinderen graven, zandkastelen bouwen, zwemmen, over slootjes springen en in bomen klimmen. Wanneer het weer te slecht is, kan je ook kiezen voor een familiecompetitie in een bewegingsspelletje met de WII of Xbox.
Nog meer bewegingsideeën:
  • binnen een sneeuwballengevecht met propjes papier
  • samen dansen en gek doen op muziek
  • hoelahoepen
  • hinkelen
  • huppelen (verbazingwekkend hoeveel kinderen dat niet meer kunnen)
  • stoelendans
  • stoeien
  • tikkertje
  • ballonnen overgooien of zo lang mogelijk hoog houden.
Samen fysiek bezig zijn, versterkt ook nog eens de onderlinge band en dat is mooi meegenomen.

Mijn kind zit nooit stil

Kinderen die nooit stil zitten, draaien en keren op hun stoel en zich niet kunnen concentreren, krijgen meestal te weinig beweging. Meer lichamelijke beweging zorgt ervoor dat kinderen stil zitten en zich concentreren wanneer dit nodig is. Te weinig beweging leidt tot fysieke onrust en dit zorgt dat het kind zich geestelijk niet kan concentreren. Ieder kind heeft minimaal één uur beweging per dag nodig, naast minimaal twee keer per week intensieve beweging zoals sport.

Bewegen en IQ

Voel je niet verplicht om toch maar tv of computer toe te staan, wanneer je kinderen zich vervelen. Vervelen leidt op den lange duur tot creativiteit. Televisie en computer voedt alleen maar hun passiviteit en dat willen we als ouder toch allemaal zien te voorkomen. Bewegen en lichamelijke activiteit stimuleert de hersenen en kan zelfs leiden tot een hoger IQ. Van passiviteit stomp je af, zowel lichamelijk als geestelijk.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.nisb.nl/

Reageer op het artikel "Overgewicht bij kinderen door passiviteit"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 15-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!