InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Studiekeuze maken: hoe kies je de juiste studie?

Studiekeuze maken: hoe kies je de juiste studie?

Studiekeuze maken: hoe kies je de juiste studie? Bijna iedereen krijgt er een keer mee te maken, een studiekeuze maken. Doordat er zo veel opleidingen in Nederland zijn is het niet makkelijk om een keuze te maken. In dit artikel wordt in een logisch volgorde uitgelegd hoe je goed te werk kunt gaan bij het kiezen van je studie.

Studiekeuzetest

Het is aan te raden om te beginnen met een studiekeuzetest of beroepentest. Vaak wordt deze al wel op de middelbare school in 4 havo of 4 vwo afgenomen. Maar mocht je de resultaten niet meer weten of heb je nooit zon toets gehad zoek dan even op het internet. Er zijn genoeg studiekeuzetesten te vinden die je een goed beeld geven van wat jij leuk vindt.

Als het goed is komen er uit de test een aantal beroepen, studies en/of vakgebieden die jou interesseren. Onthoud deze goed of noteer deze ergens.

Studiekeuze dagen

Op verschillende scholen worden in het voorlaatste jaar studiedagen georganiseerd. Dit zijn dagen waarop verschillende docenten van verschillende hoge scholen naar een bepaalde school komen om daar voor hun opleiding een woordje te doen. Ze vertellen dan onder andere wat hun opleiding te bieden heeft en wat je er mee kan worden. Meestal moet je op zon dag ongeveer vijf opleidingen kiezen die jou interesseren. Je gaat dan bij elk van deze opleidingen naar een korte presentatie van de afgevaardigde docent van de desbetreffende studie luisteren. Dit kan erg informatief zijn en vaak wordt het al wel duidelijk welke studies echt niets voor jou zijn.
Het is slim om de vijf studiepresentaties die je gaat bezoeken te kiezen op basis van je studiekeuzetest.

Opleiding informatie op het internet

Na de hierboven genoemde studiedag heb je waarschijnlijk een globaal idee van wat je leuk lijkt en wat niet. De opleidingen die je leuk vond, en waar je dus meer over wilt weten kun je vervolgens opzoeken op het internet. Dit is een website waar bijna alle opleidingen van Nederland met veel informatie opstaan.

Je vindt hier informatie over wat de studie zelf inhoudt, waar je de studie kan volgen, hoelang de studie duurt, vergelijkbare studies, wat je met de studie kunt worden, wanneer er opendagen zijn en informatie over de kwaliteit van de studie. Eigenlijk alles wat je dus moet weten. Hierbij moet wel vermeldt worden dat de data van de opendagen niet altijd volledig zijn. Mocht je een open dag van een bepaalde school willen bezoeken dan is het slim om even op de website van die school te kijken, daar vind je vaak meer informatie.
Als je van de studies die jou het meest interesseren de informatie hebt bekeken kun je waarschijnlijk weer wat studies wegstrepen van je lijstje. Vaak omdat de inhoud van de studie toch niet is wat je dacht of omdat de studie in een stad zit waar je niet makkelijk kunt komen.

Open dagen en meeloop dagen

Nu je nog een klein aantal studies over hebt, of misschien maar één, kun je gaan kijken wanneer en waar er open dagen of meeloop dagen zijn. Het kan slim zijn om open dagen van dezelfde studie in verschillende steden een bezoekje te brengen. Daardoor weet je hoe de verschillende scholen en steden eruit zien en kun je misschien nog makkelijker een keuze maken. Ook kom je op de open dagen natuurlijk de laatste informatie te weten en kun je alles vragen wat je wilt weten.

Met meeloop dagen loop je mee met een student mee die de desbetreffende opleiding al volgt. Je volgt ook colleges en ziet dus hoe het allemaal in zijn werk gaat op de hogere school.
© 2011 - 2019 Ruttger, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Academische/Universitaire Pabo: ALPOALPO staat voor academische lerarenopleiding primair onderwijs. De ALPO wordt ook wel academische of universitaire pabo…
Verder studeren; MBO of HBO?Verder studeren; MBO of HBO?Na het volgen van een opleiding aan het voortgezet onderwijs kan je ervoor kiezen om te gaan werken, maar je kunt natuur…
Goedkoop studerenGoedkoop studerenStuderen is een prijzige aangelegenheid waar gelukkig veel geld op te besparen valt. Met deze praktische tips wordt stud…
Wat als je geen studiekeuze kunt maken?Veel leerlingen hebben moeite met het kiezen van een vervolg opleiding. De keuze is dan ook erg groot en toch kan het so…
Studiekeuze: tips om te kiezen!Studiekeuze, een lastige kwestie. Na je middelbare school kun je gaan studeren. Maar er zijn zo veel studies! En waar ku…

Reageer op het artikel "Studiekeuze maken: hoe kies je de juiste studie?"

Infoteur: Ruttger
Gepubliceerd: 01-12-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!