InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Woon-werkverkeer: Nederlander zit met langste reistijd

Woon-werkverkeer: Nederlander zit met langste reistijd

Woon-werkverkeer: Nederlander zit met langste reistijd Nederlanders hebben een twijfelachtige eer: van alle Europeanen reizen wij het langst van en naar het werk. Een trend is, om een nieuwe baan dichter bij huis te zoeken. Dat scheelt reistijd, ergernis én reiskosten. Vacaturesites spelen in op deze trend. Reistijd blijkt een belangrijke spelbreker bij de vraag of een werknemer een baan wel of niet aanneemt. Daarom is regionaal mensen werven ook voor werkgevers van groeiend belang. Lees verder voor feiten, cijfers, onderzoek en tips. Wat bepaalt de keuze voor de ene baan, of de andere? Je denkt al snel aan geld, collega's en groeikansen. Maar we zijn praktischer dan je denkt. Volgens onderzoek van GoudenGidsBanen.nl naar ons woon- en werkverkeer is de afstand tot je werk een belangrijke factor. Zo blijkt dat in de natte en koude seizoenen van herfst en winter, meer mensen op jacht gaan naar een nieuwe werkkring en wel in hun (meer) directe woonomgeving. Waarom? Omdat we niet graag dagelijks veel en lang reizen. En juist het slechte weer en de daarbij behorende files rekken onze reistijd akelig op. Opvallend is dat vooral lager en middelhoog opgeleiden aan die 'wintertrek' meedoen.

Novembertijd, tijd voor een baan dichterbij

De maand november is zo'n maand waarin we ons sterker bewust worden van de nadelen van ons woon-werkverkeer en de reistijd die we elke dag spenderen. Slecht weer, frequentie en lengte van files én in het algemeen de toegenomen problemen rondom het bereiken van onze bestemming in een overvol kikkerland zijn belangrijke oorzaken voor onze behoefte van baan te veranderen. Dat blijkt ook uit het onderzoek. We willen gewoon niet zo heel lang onderweg zijn naar ons werk. In dat opzicht vallen Nederlanders in negatieve zin in de prijzen. Van alle Europese werknemers zijn wij het langst onderweg naar ons werk. Gemiddeld zijn we rond de 50 minuten per dag op weg van of naar het werk. Dat zit dichtbij de absolute bovengrens. Het blijkt dat één op de zes Nederlanders ofwel bijna 60% een uur dagelijkse reistijd echt de grens van het aanvaardbare vindt.

Hoe vind je een baan in de buurt?

Er is nog een belangrijke factor die maakt dat we meer regionaal op zoek gaan naar een baan. We kunnen niet of nauwelijks verhuizen naar een huis dat meer in de buurt zit van onze (toekomstige) werkplek. De huizenmarkt zit nu eenmaal stevig op slot. Op dat grotere belang van de regionale arbeidsmarkt spelen ook vacaturesites in. De zogenaamde wervingscirkel voor werkgevers wordt naar verwachting tot 55% kleiner in 2015. Daarom richten vacaturesites als GoudenGidsBanen.nl zich vooral op de 'baan in de buurt'. Reistijd is niet alleen een factor waar je als werknemer steeds meer rekening mee houdt, het is ook een voorname factor voor werkgevers. Reistijd is namelijk al meerdere jaren achtereen de belangrijkste 'afhaakfactor' als het gaat om de vraag waarom een potentiële werknemer niet kiest voor een bepaalde werkgever. Dat bleek uit onderzoek van Mobiliteitsbalans. Kortom: of je nu een baan zoekt of een werkgever, de regionale arbeidsmarkt wordt steeds belangrijker.

Niet verhuizen én geen fileleed

De afstand die we afleggen voor ons woon-werkverkeer is de laatste decennia niet af- maar toegenomen. Reisden we gemiddeld zo'n 15 kilometer per dag tussen woon- en werkplek in 1985, dat was al 22 km in 2008. “Zolang het vervoer en de tijd van reizen constant en betrouwbaar zijn, willen werknemers niet verhuizen“, zegt drs. Esmeralda de Vries, Arbeidsmarkt- Watcher en Organisatie-Socioloog, daarvan. “Werknemers verhuizen slechts eens in de 7-10 jaar. Werk in de buurt is dus zeer aantrekkelijk“. Het zijn bij uitstek de functies waar lager opgeleiden vaak in werken, waar thuiswerken eerder een uitzondering dan een regel blijkt te zijn. Ouders zittten dan ook nog eens met het feit dat ze gebonden zijn aan vaste tijden, omdat kind(eren) op tijd van de opvang moeten worden afgehaald. Je wilt de ouders niet de kost geven die zich regelmatig staan te verbijten in de file, denkend aan de kans dat ze te laat komen. En met al het bovenstaande, hebben we het nog niet eens gehad over de voordelen die korter reizen voor het werk heeft voor ons milieu. Kortom: redenen genoeg om op zoek te gaan naar een baan - of werknemer - in de buurt.

Over De Telefoongids BV

De Telefoongids BV presenteert op GoudenGidsBanen.nl actuele banen op MBO- en HBO-niveau. Voor de werkzoekenden is het gebruik van de site gratis
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht GoudenGidsBanen.nl / Linden & Barbosa

Reageer op het artikel "Woon-werkverkeer: Nederlander zit met langste reistijd"

Reacties

Jesse Budding, 11-03-2014 11:00 #2
Waarop baseert u de gemiddelde reisafstand van 22 km in 2008?

Met vriendelijke groet,
Jesse Budding Reactie infoteur, 11-03-2014
Geachte heer Budding,
Op het in de inleiding genoemde onderzoek van GoudenGidsBanen.
mvgr
Maria

Machteld 15, 20-10-2013 23:06 #1
Ik snap het niet meer, ik wil graag werken maar wordt vaak afgewezen op de woonwerk afstand. Verhuizen is geen optie er zijn bijna geen woningen en vaak worden er contracten voor bepaalde tijd aangeboden en op het moment dat ze een vast contract moeten geven wordt je er uit gegooid. De bedrijven willen ook geen risico's lopen. Ook begrijpelijk. Maar het klopt allemaal niet meer moet je dan constant verhuizen? Dat gaat niet dat kost ook veel geld. En toch zie je veel advertenties keer op keer voorbij komen hoe bedoel je geld verspillen.
BONDEN EN REGERING DOE HIER IETS AAN.

WIJ WILLEN GRAAG WERKEN.

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 11-11-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Reacties: 2
Schrijf mee!