InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Veiligheid in de agrarische sector

Veiligheid in de agrarische sector

Jaarlijks vinden in de agrarische sector enkele duizenden ongevallen plaats met lichamelijk letsel. Gevolg daarvan is ook dikwijls een korter of langer verzuim van de getroffene. De meeste ongevallen betreffen het snijden aan scherpe voorwerpen, aangeraakt worden door een object of ergens beklemd onder raken. Ook zijn belangrijke oorzaken van letsel het vallen van een grote hoogte, bedwelming door mestgassen en contact met dieren. Ter voorkoming brengt Stigas de risico's in kaart en geeft adviezen om maatregelen te nemen.

Let op spelende kinderen

De grootste risico’s voor het oplopen van een arbeidsongeval doen zich voor in de akkerbouw en veehouderij. Ongevallen zijn vaak een gevolg van het ontbreken van de juiste voorzieningen of het onvoldoende gebruik maken daarvan door onachtzaamheid. Ook speelt het ontbreken van goede afspraken soms een rol. Zeker ook is de combinatie van bedrijf en gezin een grote risicofactor die in de landbouw nu eenmaal vaak voorkomt. Spelende kinderen in de buurt van snijdgereedschap en gevaarlijke machines kan funest zijn.

Voorkomen beter dan genezen

Voortdurende alertheid is noodzakelijk waar ook regelmatig door campagnes op wordt gewezen. Gekoppeld aan die acties worden ook door deskundigen adviezen voor verbetering gegeven. Tevens vindt vaak onderzoek plaats nadat zich een bedrijfsongeval heeft voorgedaan om verbeteringen ter voorkoming aan te brengen.

Stigas voor meer veiligheid in agrarische sector

Een organisatie die zich met de veiligheid in de agrarische sector bezighoudt is Stigas. Een stelregel van Stigas is dat iemand die gezond en veilig werkt meer plezier heeft in het werk en minder vaak ziek is wat de productiviteit verhoogt. Stigas brengt samen met de werkgever en de werknemer de risico’s in kaart en bekijkt welke maatregelen noodzakelijk zijn voor verbetering. Ook houdt die organisatie zich bezig met ziekteverzuim en een zo efficiënt mogelijke re-integratie.

Voorlichting door Stigas

Bij de voorlichting richten zij zich niet alleen op de agrariërs zelf maar ook op eventuele partners en kinderen. Stigas organiseert tevens voorlichtingsbijeenkomsten over de risico’s en preventiemaatregelen en maakte een aantal filmpjes over de meest voorkomende risico’s. Twee veel voorkomende bedrijfsongevallen worden veroorzaakt door achteruitrijden met trekkers en grote machines en door heftrucs.

Achteruitrijden met trekkers en grote machines

Achteruit rijden met dergelijke machines, zoals bijvoorbeeld een combine (maaidorser), is moeilijk omdat de chauffeur vaak niet kan zien wat er zich achter de machine bevindt. De kans op ongelukken is daarom erg groot. Ongelukken kunnen voorkomen worden door een goede achteruitrijdbeveiliging. Zo’n beveiliging waarschuwt de chauffeur als er iemand in de dode hoek verschijnt. Er zijn zelfs systemen die er voor zorgen dat de machine stopt zodra iemand binnen een bepaalde straal komt of als iets of iemand wordt geraakt. Voldoende spiegels en een achteruitrijdcamera zijn ook prima om te zien wat er achter de machine gebeurt. En uiteraard dienen kinderen op afstand te worden gehouden en mogen zich geen gasten op het erf bevinden waar de chauffeur niet van op de hoogte is.

Heftruck risicovol apparaat

Ongevallen met heftrucs kunnen zeer ernstige gevolgen hebben. Risico’s die zich kunnen voordoen zijn vallende lading, aanrijdingen bij ondeskundig gebruik en een kantelende truck op ongelijk terrein. Bij een te snel genomen korte bocht kan een kleine oneffenheid al oorzaak zijn dat de heftruck kantelt. Zeer belangrijk is ook om te zorgen voor een veilige werkomgeving en te werken conform de handleiding en alleen door goed opgeleide medewerkers. Ook dient de heftruck goed onderhouden te worden en voorzien te zijn van een stoelgordel en bovendien van veiligheidsbeugels of een dichte cabine.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Stigas.nl

Reageer op het artikel "Veiligheid in de agrarische sector"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 01-04-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Special: Veiligheid
Schrijf mee!