InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Verschillende baantjes voor jongeren

Verschillende baantjes voor jongeren

Jongeren hebben voor meerdere doeleinden geld nodig, bijvoorbeeld: uitgaan, muziek, hobby en kleding. Om die redenen hebben veel jongeren een bijbaantje. Ruim zeventig procent van de jongeren heeft een bijbaantje, vooral in de horeca. De meeste jongeren geeft het geld uit aan kleding en uitgaan. Toch is er ook een groep die het geld liever opzij zet om te sparen voor een vakantie of rijlessen.

Wat houdt een bijbaantje eigenlijk in?

Een bijbaantje is vaak laaggeschoold werk in de productiesector (supermarkt of distributiecentrum) of in de horeca. Bijbaantjes zijn vaak niet voor meer dan 15 uur in de week. Jongeren mogen vanaf 13 jaar een klein baantje hebben als folderverspreider of babysitter. Naarmate jongeren ouder worden mag er ook steeds meer variatie in het werk zitten en vanaf 16 jaar mogen jongeren ook s 'avonds werken.

Waar moeten de werkgevers van jongeren zich aan houden?

Werkgevers zijn verplicht jongeren het minimumloon te geven dat bij hun leeftijd past. Ook moeten werkgevers rekening houden met de ARBO-wet. Hierin staat onder andere dat minderjarigen tot 16 niet s 'avonds mogen werken. Ook mag er geen zwaar werk verricht worden. Wat ook in de ARBO-wet staat is dat werkgevers rekening moeten houden met de school van jongeren. Indien jongeren nog leerplichtig zijn.

Welke soorten baantjes zijn er voor jongeren tot 18 jaar?

Om te beginnen kan een minderjarige van 13 jaar beginnen met het verspreiden van folders. Dit mag echter niet meer dan 8 uur per week zijn. Vanaf 15 jaar mogen jongeren werken in een supermarkt als vakkenvuller of als krantenbezorger bij een krantenbedrijf. Jongeren van 16 jaar of ouder mogen s' avonds in de horeca werken en als caissière in een supermarkt.

Wat zijn de meest gewilde baantjes?

De volgende baantjes zijn onder jongeren het meest populair, vooral omdat het goed verdient en omdat er veel leeftijdsgenoten werken.
  1. De horeca
  2. De supermarkt
  3. Promotiewerk

Waar moet volgens jongeren een bijbaantje aan voldoen? Wat vinden jongeren belangrijk?

Jongeren vinden het belangrijk dat een bijbaantje goed verdient en dat ze gunstige werktijden hebben. Ook vinden ze leuke collega's erg belangrijk. Zwaar werk vinden jongeren niet erg, jongeren kijken vooral naar wat een bepaald baantje verdient.

Doorgroeimogelijkheden

Er zijn bij bijbaantjes bij sommige bedrijven en sectoren doorgroeimogelijkheden. Bij een supermarkt kan een vakkenvuller zich bijv. op werken tot bedrijfsleider met een vast contract. Ook in de horeca kunnen er door goede prestaties beloningen verdiend worden als salarisverhoging of een hogere functie die garantie biedt tot promotie in die desbetreffende sector. Toch zijn bijbaantjes bedoeld als tijdelijke inkomsten en bedoeld voor een bepaalde doelgroep.

Verschillen tussen een vaste baan en een bijbaantje

Belangrijke verschillen zijn vooral dat bijbaantjes van kortere duur zijn en minder geld opleveren dan een vaste baan. Ook hebben bijbaantjes een meer onschuldig karakter dan vaste banen. Dat wil zeggen dat het ontslag bij een bijbaantje minder erg ervaren wordt dan bij een vaste baan. Omdat een bijbaantje vaak niet de enige inkomst is en een persoon niet van de inkomsten van een bijbaantje hoeft te leven. Terwijl dit bij een vaste baan vaak wel het geval is.
© 2014 - 2019 Rodeoclown, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met een bijbaanGeld verdienen met een bijbaanJongeren kunnen geld verdienen met een bijbaan. Er zijn talloze bijbanen te vinden en deze kunnen toch voor een leuk ext…
Bijbaantje of vakantiebaantje: regels, welk werk mag wel?Werken bij een bijbaantje of vakantiebaantje brengt diverse regels met zich mee. De wet heeft verschillende regels opges…
Vakantiewerk vanaf 13 jaarVakantiewerk vanaf 13 jaarVeel schoolgaande jongeren willen graag zelf wat geld verdienen. Vaak sparen ze voor een mobile telefoon, vakantie of kl…
Alles over vakantiewerk en bijbaantjesAlles over vakantiewerk en bijbaantjesIn 2009 hadden 1,2 miljoen jongeren een vakantiebaan. Anderen hadden een bijbaantje. Veel van hen verdienen dan wel op h…
Hoe vind je vakantiewerk?Hoe vind je vakantiewerk?Veel jongeren willen in de zomermaanden een vakantiebaantje. Maar hoe vind je vakantiewerk? Waar kun je terecht en hoe z…

Reageer op het artikel "Verschillende baantjes voor jongeren"

Infoteur: Rodeoclown
Gepubliceerd: 02-06-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!