InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Een cursus Excel volgen

Een cursus Excel volgen

Een cursus Excel volgen Excel is een spreadsheetprogramma dat onderdeel uitmaakt van het pakket Windows MS Office. Excel wordt ook wel MS Excel genoemd en is er in een aantal varianten waarvan de naam is afgeleid van het jaar van introductie, zoals Excel 2003 en Excel 2007. Hier kun je meer lezen over Excel en het volgen van een cursus Excel.

Wat is het belang van een cursus Excel

Er zijn beroepen, vooral op administratief gebied, waarbij het gewoon een vereiste is dat je snel met Excel kunt werken en alle mogelijkheden kent. Daarnaast kan het ook een pre zijn bij sollicitaties naar diverse functies wanneer je aan kunt geven dat je op professioneel niveau met Excel kunt werken. Vele mensen kunnen overigens wel werken met Excel, maar komen niet verder dan de basis waardoor vele mogelijkheden van dit populaire spreadsheetprogramma onbenut blijven.

Waarvoor kun je Excel gebruiken

Excel is zoals al gezegd een spreadsheetprogramma wat ideaal is om te werken met cijfers en berekeningen. Je kunt het onder meer toepassen als een database, als programma om grafieken, tabellen en diagrammen mee te maken, om er een boekhouding in bij te houden, om formules in te voeren met getallen en voor het maken van budgetten of begrotingen.

Beschikken over een computer met Windows en Excel

Wanneer je een cursus Excel gaat volgen, dan moet je natuurlijk beschikken over een computer met het besturingsprogramma Windows XP, Vista, ME of 98 waarop een legale versie van Excel is gedownload. De meeste opleidingsinstituten bieden cursussen per variant van Excel aan, dus als je MS Excel 2003 hebt, dan moet je ook deze cursus kiezen. Stap je ooit over op de versie Excel 2007, dan zal dit probleemloos kunnen met de kennis die je intussen in huis hebt.

Waar kun je een cursus Excel volgen

Nagenoeg alle bekende opleidingsinstituten zoals het NHA, NTI en LOI bieden een cursus Excel aan. Daarnaast zijn er ook vele particulieren die cursussen Excel aanbieden. Kijk en vergelijk dus goed met wie je in zee gaat en let op de inhoud van de opleiding, de kosten en het getuigschrift, certificaat of diploma waarmee je de opleiding kunt afsluiten.

Cursus Excel volgen via thuisstudie

Wanneer je je afvraagt of het voor jou wat is om een cursus Excel geheel via thuisstudie te volgen, dus in de vorm van zogenaamd afstandsonderwijs, dan moet je je realiseren dat het echte studeren en huiswerk maken alleen gebeurt. Wel zijn er normaliter mogelijkheden om via internet in contact te treden met medestudenten en docenten, waaraan je eventuele vragen voor kunt leggen. Zo sta je er toch niet echt alleen voor.

Zelf Excel leren via een handleiding?

Je vraagt je misschien af of je niet net zo goed zelf Excel met al zijn mogelijkheden kunt leren via een handleiding die je overal op Internet vindt of via de Hulpfunctie van Excel. Natuurlijk is dit mogelijk, maar in de praktijk blijkt dat velen al snel blijven steken en ook niet oefenen waardoor ze de mogelijkheden niet goed onder de knie krijgen. Bij een cursus maak je ook huiswerk, waardoor de theorie in de praktijk wordt gebracht en zodoende goed wordt opgenomen. Je krijgt ook begeleiding wanneer gewenst en je kunt de meeste cursussen afsluiten met een certificaat, getuigschrift of diploma, wat ook waarde heeft op de arbeidsmarkt.

heb je een vooropleiding nodig

Om de cursus Excel te volgen heb je geen specifieke vooropleiding nodig. Wel is het handig wanneer je al wat kennis hebt van hoe je werkt in Microsoft Office, hoe je bestanden opslaat en opent en mappen aanmaakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.cursus.nl

Reageer op het artikel "Een cursus Excel volgen"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Special: Opleidingen en cursussen
Schrijf mee!