De visie op een bedrijf vanuit bijbels perspectief

De visie op een bedrijf vanuit bijbels perspectief Zonder goede inbreng van medewerkers of leden van een managementteam kan een bedrijf geen vrucht dragen. De visie van een bedrijf begint bij de ondernemer zelf. Hij geeft richting en inspiratie. De basis van de visie begint vanuit de teamleden door verschillende waarden en vaardigheden bij elkaar te brengen. In de Bijbel staan verschillende gelijkenissen die van toepassing kunnen zijn op de visie van een onderneming. Jezus vertelt in het evangelie van Lucas de gelijkenis van een boom. In die gelijkenis gaat het over vrucht dragen. Het gaat niet alleen om vrucht dragen in de vorm van het evangelie verkondigen maar het gaat juist om de intentie van een onderneming. De bijbel beschrijft diverse praktijkvoorbeelden waarin blijkt dat 'geloven' vooral heel praktisch is en duurzaamheid stimuleert.

Voorbeeld uit de Bijbel

De noodzaak van een goede en gezonde visie willen we illustreren aan de hand van een voorbeeld uit de Bijbel. In dat voorbeeld zien we dat niet alleen een boom maar, ook een project goede en gezonde voeding moet hebben om uiteindelijk vrucht te dragen. De wijngaardenier wijst erop dat de grond en de mest belangrijk zijn om de boom te laten groeien. Zo is het ook met een bedrijf. De opvattingen en de waarden van het bedrijf zijn als het ware de grond en de bemesting voor het uiteindelijke werk of project.

Lucas 13: 6- 9

6 Hij vertelde hun deze gelijkenis: ‘Iemand had een vijgenboom in zijn wijngaard geplant en ging kijken of de boom vrucht droeg, maar hij vond geen vijgen. 7 Hij zei tegen de wijngaardenier: “Al drie jaar kom ik kijken of die vijgenboom vrucht draagt, maar tevergeefs. Hak hem maar om, want hij dient tot niets en put alleen de grond uit.” 8 Maar de wijngaardenier zei: “Heer, laat hem ook dit jaar nog met rust, tot ik de grond eromheen heb omgespit en hem mest heb gegeven, 9 misschien zal hij dan het komende jaar vrucht dragen, en zo niet, dan kunt u hem alsnog omhakken.”’

Gemeenschappelijk doel in een bedrijf

De voornaamste reden dat mensen in een groep of een team in een bedrijf samenwerken is dat zij een gemeenschappelijk doel of streven hebben. Door samenwerking zal het bereiken van dit doel meer kans van slagen hebben dan dat men alleen werkt.

Boom symbool voor leven

We kunnen de term ´visie´ het beste aan de hand van een boom illustreren. In de bijbel staat een boom symbool voor 'leven'. De bijbel spoort aan om een in onderneming duurzaamheid na te streven.
  • Wortels: waarden, vaardigheden en opvattingen van degenen in het team
  • Voet: de visie van het management
  • Stam: het voornemen of de bedoeling van het management
  • Grote takken: doelstelling(en)
  • Kleine takjes: doelen, dat wat u bereiken wilt
  • Bladeren/vruchten: actieplan(nen)

Vaststelling van de visie van het management

In de bijbel staan handreikingen om met een onderneming de kwaliteit van leven te verbeteren.
  • Duidelijkheid: waarden en opvattingen over het werk met elkaar delen.
  • Motivatie: gezamenlijk idee en waarde voor het welzijn van meiden.
  • Haalbaarheid: doel haalbaar/nuttig
  • Gemeenschappelijkheid: gezamenlijk visie ontwikkelen
  • Ontwikkelingsmogelijkheden: visie regelmatig evalueren

Ingrediënten voor de visie van een organisatie

  • Aansluiten bij de kernopdracht van de organisatie: wat is het hoofdoel van de organisatie?
  • De behoefte van de doelgroep: tevreden stellen of heeft men recht op aanbod van de dienst
  • De kwaliteit van diensten: gericht op kwaliteit of kwantiteit?
  • De waarde voor de samenleving als geheel: heeft een plaatselijk project meerwaarde voor landelijke welzijn?
  • De onderlinge sfeer in het team: bespreken van warmte, humor, steun, roddelen, kritiek, kwaliteiten, valkuilen
  • Ontwikkeling en welzijn van de teamleden: toerusting en training
  • Relaties met andere teams en afdelingen in de organisatie: welke relaties zijn binnen de organistatie nodig om doel te bereiken?
  • Relaties met teams buiten de organisatie: welke relaties zijn buiten de organisatie nodig om het doel te bereiken?
© 2010 - 2024 Hessel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Strategie, missie, visie en doelenDe begrippen strategie, missie en visie worden geregeld door elkaar gehaald. De missie is de opdracht, de bestaansreden…
HRM, wat is dat nou eigenlijk?HRM, wat is dat nou eigenlijk?HRM, waarschijnlijk heeft u er wel eens over gehoord. Personeelsbeleid en personeelsmanagement worden tegenwoordig steed…
Marketingplan: Interne analyseMarketingplan: Interne analyseDe interne analyse is de eerste stap die u zet als u een marketingplan gaat schrijven. In dit artikel staat uitgelegd wa…
Leiderschap en visie: succesvolle organisaties hebben visieLeiderschap en visie: succesvolle organisaties hebben visieSuccesvolle bedrijven hebben een visie. Als leiderschap niet begint met visie, resteert de vraag: waarmee dan wel? Een v…

Maatschappelijk werk en DienstverleningHet helpen van mensen gaat je van nature gemakkelijk af. Je hebt er plezier in en je werkt graag met mensen samen. Als j…
Wet Investeren in JongerenAls je werkloos raakt buiten je eigen schuld om is het verstandig om een uitkering aan te vragen. Als je jonger bent dan…
Bronnen en referenties
  • Literatuur: de dynamiek van een team, Michael West, 1996, Uitgeverij Nelissen, Soest
Hessel (256 artikelen)
Laatste update: 11-11-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.