InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Sollicitatiebrief schrijven

Sollicitatiebrief schrijven

Sollicitatiebrief schrijven Als je van plan bent om te solliciteren op een bepaalde functie dan moet je jezelf in een brief “verkopen” om überhaupt uitgenodigd te worden. Aan de functie eisen zullen concurrenten ook voldoen, maar je wilt wel uitgenodigd worden. Hoe presenteer je jezelf.

Algemeen

Laat het uitgangspunt zijn dat je zorgt dat je eerlijk bent. Als je dat niet bent breekt het je vroeg of laat op. Maar je kunt het wel op een bepaalde manier brengen. De methode, afkomstig uit de marketing, AIDA is een methode die je toe kunt passen. Uitgangspunt is dat je opvalt, in positieve zin, tussen alle kandidaten.

Aandacht trekken

Je vestigt de aandacht in positieve zin op je door je manier van schrijven. Maak er geen standaard verhaaltje van, bouw je brief wel logisch op, maar verras de lezer door je schrijfstijl. Pas bijvoorbeeld eens een andere woordkeus toe dan de geijkte. Wel in foutloos Nederlands uiteraard.

Interesse wekken

Nu de aandacht er is, is het tijd om de verwachtingen die je gewekt hebt, ook waar te maken. Dit kan je doen door je unieke verkooppunten te benoemen. Hiermee wek je interesse van de opdrachtgever. Niet een algemene term hanteren, maar leg kort en bondig uit waarom men je uit zouden moeten uitnodigen.

Desire opwekken

Desire creëren is in een geval van solliciteren uiteraard dat je op gesprek wilt komen. Maak helder wat je het bedrijf te bieden hebt en zorg er voor dat men je gaat zien als zijnde dat men zichzelf te kort zou doen als ze je niet uit zouden nodigen.

Aanzetten tot actie

Last but not least … moet je finishing touch zijn. De afsluitende zin of alinea moet van dien aard zijn dat ze je meteen op de stapel leggen als “uit te nodigen”. Voorkom de standaard afsluitzin van een sollicitatiebrief, maar sluit netjes af in een verrassende zin. Dit blijft gegarandeerd “hangen” bij degene die deze selectie doet.

Tot slot

Verwerk in je brief ook wat handigheidjes. Handigheidjes zoals een positieve opmerking (mag wel kritisch zijn) die je maakt over de website. Hiermee geef je aan dat je interesse hebt in het bedrijf en alvast de website hebt bekeken. Ken je iemand bij het bedrijf laat dit dan ook kort terugkomen, bijvoorbeeld door te melden dat je van … positieve geluiden over het bedrijf hebt gehoord (werk, sociale aspecten etc). Maak in je motivatie een opmerking dat je voor deze werkgever gaat t.o.v. de directe concurrenten en waarom dit zo is. Geeft interesse in de business aan.

Zo zijn er tal manieren die helpen uitgenodigd te worden, maar leg het er niet te dik bovenop. Je verliest anders je geloofwaardigheid.

Succes met je sollicitatie!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sollicitatiebrief schrijven"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 08-08-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Special: Human Resource Management
Schrijf mee!