Haal meer uit het functioneringsgesprek

Haal meer uit het functioneringsgesprek Je prestaties en je ontwikkeling gedurende een jaar zijn de basis voor de beoordelingstoeslag en ook voor de periodieke verhoging van jouw salaris. Het gaat in feite over jouw functioneren als individu en ook als speler in het team. Maar het functioneringsgesprek is geen vrijblijvend onderonsje en veronderstelt een actieve houding, óók van de medewerker.

Voorbereiding voor het functioneringsgesprek

Vooraf maak je in het functioneringsgesprek met jouw leidinggevende afspraken over de te verwachten resultaten. Omdat je uiteindelijke resultaten straks in het beoordelingsgesprek worden getoetst aan de gemaakte afspraken, is het van groot belang om je terdege voor te bereiden op het functioneringsgesprek.

Actieve opstelling van de medewerker gewenst

Het jaarlijks functioneringsgesprek is een uitgelezen kans om met je baas uitgebreider van gedachten te wisselen over je werk en de wijze waarop je daar invulling aan geeft. Samen kunnen jullie de persoonlijke loopbaanmogelijkheden tegen het licht kunnen houden, kijken waar de sterke en zwakke punten liggen en bepalen of er behoefte is aan extra opleiding. Wie als medewerker tijdens zo'n gesprek onderuit zakt en alles over zich heen laat komen, doet zichzelf tekort.

Een functioneringsgesprek is geen vrijblijvend onderonsje en veronderstelt een actieve houding, óók van de medewerker; Eenrichtingsverkeer is niet de bedoeling. Niet alleen de chef moet zijn gal spuien, zélf mag je ook zaken aan de orde stellen die niet goed gaan (of juist wel). Door je eigen werkwijze aan de orde te stellen, de werkdruk, oorzaken buiten jezelf, of de wijze waarop je chef leiding geeft. Samen stellen jullie aan het eind van het gesprek doelen op. Tijdens een vervolg kan worden bekeken wat er in de praktijk van de doelen terecht is gekomen.

Houd bij je functioneringsgesprek tenminste rekening met de volgende punten:

  • Zowel jouw leidinggevende als jijzelf weten precies over welke resultaten het gaat, zodat daar achteraf geen misverstand over kan ontstaan.
  • De afspraken zijn helder, haalbaar en meetbaar. Dit laatste element geeft aan of het bereiken van het resultaat kan worden vastgesteld. Dit is natuurlijk onmisbaar voor de beoordeling en een rechtvaardige beloning. Haalbaar, dat spreekt vanzelf. Maar ook ambitieus. Want zoals bekend is voldoende vaak niet goed genoeg.
  • De ervaring leert dat het beter is om je te richten op een beperkt aantal doelen en dat je er voor moet oppassen te veel hooi op de vork te nemen.
  • De doelen moeten passen in, en een bijdrage leveren aan de doelstellingen van de afdeling. Jouw prestatie is voor het overgrote deel afhankelijk van jouw eigen inspanning en beïnvloeding.
  • Het kan heel goed gebeuren dat een specifieke prestatie in een bepaalde periode extra belangrijk is voor jouw afdeling. Een positief resultaat zal dan in de beoordeling zwaarder gaan wegen. Het spreekt vanzelf dat dit van tevoren is vastgesteld en afgesproken.
  • Afspraak is afspraak. Gemaakte afspraken kunnen dus niet op ieder moment worden veranderd. Maar flexibiliteit moet natuurlijk wel in het systeem zitten. Er zijn altijd omstandigheden denkbaar die om tussentijdse aanpassing vragen. Die kunnen bijvoorbeeld gedicteerd worden door veranderde marktomstandigheden, door ontwikkelingen op de afdeling, maar kunnen ook liggen op het persoonlijke vlak.

Wat hierboven is opgesomd is zowel een belangrijk 'afvinklijstje' als een leidraad voor de gesprekken met jouw leidinggevende. Jullie beiden starten zo vanaf hetzelfde punt.

Resultaten

De behaalde resultaten in een jaar bepalen of, en in welke mate, je een beoordelingstoeslag krijgt.
Gerelateerde artikelen
Werk en carriere: het functioneringsgesprekWerk en carriere: het functioneringsgesprekBenut jij het functioneringsgesprek als een volgende stap in je carrière? Of ga je met knikkende knieën naar binnen, ban…
Samenwerken met je leidinggevendeSamenwerken met je leidinggevendeAls je werkt heb je waarschijnlijk een leidinggevende. Een leidinggevende moet ervoor zorgen dat je met z'n allen zo goe…
Het houden van een functioneringsgesprekHet houden van een functioneringsgesprekBinnen veel organisaties is het houden van functioneringsgesprekken tussen managers en hun werknemers een jaarlijks teru…
Vraag salarisverhoging altijd vóór je functioneringsgeprekVraag salarisverhoging altijd vóór je functioneringsgeprekEen functioneringsgesprek is vaak een spannende aangelegenheid, want heeft de leiding van de afdeling aanmerkingen op je…

Sollicitatiebrief schrijvenSollicitatiebrief schrijvenAls je van plan bent om te solliciteren op een bepaalde functie dan moet je jezelf in een brief “verkopen” om überhaupt…
Hoe word je dierenarts?Hoe word je dierenarts?Om dierenarts te worden heb je minimaal VWO, Atheneum of Gymnasium als vooropleiding nodig, met de vakken natuurkunde en…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Haal meer uit het functioneringsgesprek"

Reactie

Erik, 19-09-2008 12:15 #1
Tja, waarom zakken de meeste mensen toch onderuit bij zo'n gesprek?
De koek is toch al verdeeld in de wandelgangen en aan de koffietafel.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: Juni 2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Reacties: 1
Schrijf mee!