Een goed geschreven CV op internet plaatsen

Een goed geschreven CV op internet plaatsen Je bent om wat voor reden dan ook op zoek naar een nieuwe baan, dan is het goed je cv achter te laten bij headhunters, wervings- en selectiebureaus, maar ook op internet, de enorme databases waar cv's aan vacante functies gekoppeld worden. Tenslotte kan een goed cv op een gespecialiseerde internetwebsite, je ook nog zomaar een belletje opleveren van iemand die op zoek is naar die ene man of vrouw. Als je je cv op internet zet, zorg dan dat het er goed op staat. De Monsterboards, Stepstones, Nationale Vacaturebanken en Indeeds van deze wereld, ze willen allemaal graag dat je hun website gebruikt. Dat wil zeggen om zelf te zoeken én gevonden te worden door recruiters. Zeker voor dat laatste is het goed om een correct cv achter te laten. Als je er echt voor gaat zitten, blijkt een goed cv op papier te zetten nog helemaal niet zo eenvoudig te zijn. Niet zelden worden mensen gebeld door recruiters of worden er online matches gemaakt met functies die helemaal niet passend zijn.

Bron: Kaboompics, PixabayBron: Kaboompics, Pixabay

Begeleidend schrijven en samenvattende tekst

Samenvattende tekst

Verschillende websites geven ruimte voor een samenvattende tekst en het is zinvol die te gebruiken. Geef kort en bondig aan:
  • Wie ben je
  • Waar liggen je skills
  • Wat zoek je en wat niet

Als de website geen ruimte geeft voor een samenvatting, plaats er dan een in je cv. Na de gebruikelijke personalia, kan een samenvatting van pakweg vijf regels een prima begin van een cv zijn.

Enthousiasme

Enthousiasme wordt door een goede recruiter opgepakt, ook als het alleen maar woorden zijn (wat later in een persoonlijk gesprek mondeling kracht bijgezet kan worden). Denk bij het schrijven aan het plezier dat je uit je werkt haalt. Lees de geschreven tekst daarna nogmaals minimaal eenmaal door en let daarbij op overbodige woorden. Voegt een woord iets toe aan de zin (in de begeleidende tekst) of het totaalplaatje? Is dit niet direct het geval, laat dit dan weg. Veel mensen zijn vanuit enthousiasme namelijk snel geneigd om 'door te schrijven'. Probeer dit te voorkomen.

Motivatie en ambitie

Uiteraard zijn motivatie en ambitie belangrijke items. Wat motiveert je in je functie, waar ga je volledig voor en uiteraard waar wil je naar toe (probeer de tekst dicht bij jezelf te houden, dat maakt het persoonlijker). Dat hoeft niet een doel voor over twintig jaar te zijn, maar waar wil je naartoe groeien zegt wel iets. Dat mag best iets zijn wat je als doel voor ogen hebt in een tijdsbestek van bijvoorbeeld vijf jaar.

Algemeen

Maak niet te lange zinnen. Als dit wel je schrijfstijl is, zorg dan dat er op de juiste plaatsen komma’s staan. Dit leest wat gemakkelijker. Schrijf foutloos en uitnodigend. Je hebt direct een voorsprong als je een prettig leesbaar cv hebt.

Bron: Tumisu, PixabayBron: Tumisu, Pixabay

Het cv zelf

Personalia

Een CV begin met een personalia waar een nette opsomming van maakt. Sommigen zetten er een BSN bij, maar dat hoeft niet per se. Als mensen ouder worden, willen ze hun leeftijd nog weleens weglaten. Echter, vaak geeft dat toch aanleiding te denken dat iemand ouder is en men wil het uiteindelijk toch weten. Hoe vervelend het ook is, dat je soms op je leeftijd beoordeeld wordt en niet op je kennis en kunde. Een foto naast je personalia zie je steeds vaker en is zeker aan te raden. Eventueel kan onder je personalia dus een korte samenvatting geplaatst worden.

Opleiding en ervaring

Begin met je opleiding en het meest recente bovenaan en ga dan terug in de tijd. Opleiding, diploma en mogelijk vakken. Neem aansluitend cursussen mee en volg het voorbeeld van de opleiding zoveel mogelijk. Soms zijn cursussen niet relevant voor het werk bijvoorbeeld iets in je vrije tijd. Toch kan dit van invloed zijn op een functie en kan een recruiter wat zeggen. Laat het in ieder geval niet blindelings weg.

Je werkervaring komt eronder. Begin met je huidige baan en werk zo terug in de tijd. Gebruik voor ieder werk niet meer dan pakweg vier of vijf regels. Zorg dat er kernwoorden in staan, wat je gedaan hebt in die functie. Stuur je mensen aan, geef dan aan hoe uitgebreid je aansturing is/was. Je totale groep met reports en mogelijk een tussenlaag met direct reports.

Talen

Geef kort aan welke talen je beheerst, opgedeeld in woord en geschrift.

Nevenactiviteiten

Ook je nevenactiviteiten kunnen iets zeggen over jou als mens en het is zinvol deze kort op te sommen. Dit kan een hobby zijn, maar ook zitting in een bestuur hebben of sportactiviteiten.

Tot slot

Een cv moet niet vol lijnen en kleuren staan. Hooguit een vettere letter bij de ingeving van je functies, de functienaam en het bedrijf kan je bijvoorbeeld iets vetter plaatsen. Dit kan het net iets overzichtelijker maken en daarmee prettig te lezen. Laat een cv bij voorkeur niet langer zijn dan twee pagina's.

Succes met de banenjacht!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een goed geschreven CV op internet plaatsen"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: Augustus 2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Special: Digitale snelweg
Schrijf mee!