Irritaties op het werk: hoe los je dit op?
Irritante collega’s, heb jij die ook? Vast wel. Jullie liggen elkaar niet, contact verloopt niet soepeltjes en wat jullie ook tegen elkaar zeggen, jouw nekharen gaan al overeind staan wanneer jullie elkaar ’s ochtends een goedemorgen wensen. Omdat jullie elkaar nodig hebben op het werk, is deze wederzijdse minachting zo handig. Hoewel jullie al eens hebben geprobeerd te bespreken wat nou precies zo leidt tot irritatie, heeft dit niet mogen baten en loopt de irritatie aardig op. Hoe zou je dit kunnen oplossen?Vind de irritante eigenschap
Allereerst is het goed om stil te staan wat je nou precies zo irritant vindt aan die ander. Waarschijnlijk is dit niet zo moeilijk te beantwoorden. Het kan zijn dat de ander zich nogal passief gedraagt: niet vaak eens initiatief neemt, zich afwachtend opstelt en bovenal altijd eerst kijkt wat anderen doen.Waar komt dit precies vandaan?
Daarna ga je kijken vanuit welke positieve eigenschap deze passiviteit is ontstaan, dus als je teveel hebt van die bepaalde goede eigenschap, krijg je passief gedrag. Voorbeelden zouden kunnen zijn dat je collega heel geduldig is, of heel zorgvuldig waardoor hij of zij eindeloos kan zoeken naar oplossingen voor bepaalde vraagstukken. Teveel geduld of te zorgvuldig kan leiden tot passiviteit.Als je er achter bent gekomen wat jou precies zo irriteert en uit welke positieve eigenschap van je collega dit zou kunnen voortkomen, ga je eens achterhalen welke positieve eigenschap van jouzelf achter deze irritatie schuilt. Waarom irriteer jij je zo aan passiviteit? De positieve tegenovergestelde eigenschap van passiviteit is daadkracht. Waarschijnlijk is dat dus één van jouw sterke eigenschappen, wat wel handig is als je leiding moet geven!
Waar schiet jij zelf tekort?
Als je er achter bent wat jouw positieve eigenschap is wat het tegengestelde is van waar je collega tekort schiet in jouw ogen, ga je opzoek naar wat er gebeurt als jij doorschiet in jouw eigenschap. Teveel daadkracht leidt tot drammerigheid of veel pushen om iets gedaan te krijgen. En dat is waarschijnlijk precies wat jij doet als jij je irriteert aan je passieve collega. Je reageert op zijn of haar passiviteit door steeds frequenter te gaan vragen of iets al af is. Dit kan verkeerd overkomen bij je collega omdat dit het gedrag is wat zijn of haar irritaties aanwakkert.Dit analyseren van positieve en negatieve eigenschappen van mensen die uiteindelijk leiden tot irritatie kan worden bijgestaan door een model dat 'kernkwadranten' heet. Het is bedacht door Daniel Ofman en het geeft op een gemakkelijke en inzichtelijke wijze weer wat je kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën zijn.