InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Ongewone maar aantrekkelijke bijbaantjes

Ongewone maar aantrekkelijke bijbaantjes

Ongewone maar aantrekkelijke bijbaantjes Menigeen, zowel man als vrouw, is op zoek naar een bijbaan die wat ongewoner en boeiender is dan bijvoorbeeld afwashulp in de plaatselijke bistro. Wie een zoektocht op internet maakt, vindt merkwaardige banen genoeg die als bijbaan kunnen dienen. “Niche-banen” zijn immers erg in trek. Waarom? Wel, ze zijn niet alledaags en saai, soms zelfs vreemd, eng of extreem grappig.

Opvallende bijbaantjes

Zo worden er bijvoorbeeld “golfballenduikers”, “simulatiepatiënten” of “vogelverschrikkers op vliegvelden” gezocht. En op jaarmarkten en pretparken worden onder andere “verschrikkers” gevraagd die, verkleed als spoken op het terrein ronddolen en bezoekers zo schrik en angst moeten aanjagen.

Nauwelijks te geloven, maar zelfs “appel-etiketteerders” zijn gevraagd. Hun taak is het om met de hand stickers op de vruchten te plakken. Want een machine zou de kwetsbare appelen zomaar kunnen “verwonden”. Wie op zoek is naar een dergelijke bijbaan, kan navraag doen op boerderijwinkels of op biologische markten.

Verdiensten soms bijzaak

Maar kan je ook geld verdienen met zo’n ongewone bijbaan? Geen punt! Elk van die bijbaantjes levert wat op. Soms wat meer, soms wat minder. Ongewone banen zijn bijzonder aantrekkelijk en wekken vooral nieuwsgierigheid op. Soms spelen daarbij de verdiensten in eerste instantie een ondergeschikte rol.

Housesitter: oppas voor vakantiehuis erg in trek

Erg in trek zijn ongewone banen die niet zozeer omwille van de verdiensten maar om andere redenen lucratief zijn. Zoals die van “housesitters”, mensen die op een vakantiehuis moeten passen.

Er zijn Nederlanders die maar niet genoeg van vakantie in het buitenland kunnen krijgen en daarom zelfs een eigen huis hebben gekocht in een van de populaire vakantiegebieden. Maar bijna niemand kan het hele jaar door vakantie vieren. Daarom zijn veel bezitters van een vakantiehuis op zoek naar een “housesitter” omdat men zijn chique vakantiehuis soms niet aan andere vakantiegangers wil verhuren.

Wat maakt een baan als housesitter zo populair?

Housesitter op een populaire vakantiebestemming, een te gekke baan die zich in een steeds grotere belangstelling mag verheugen:
  • enerzijds omdat de housesitter doorgaans vrij van huur in het huisje mag wonen zolang de eigenaren het niet zelf gebruiken;
  • anderzijds krijgt hij voor het bewaken van het huis soms ook nog een extra zakcentje. Dát dus bovenop het gratis gebruik van een kamer of appartement in het huis.

Housesitter: een bijbaan die erg praktisch is

Een werkelijk lucratieve bijbaan die ook nog eens allesbehalve bizar is. Een vakantiehuisbewaker is gewoon erg praktisch. Dieven en inbrekers zullen zich wel eens bedenken voordat ze zullen binnendringen in een vakantiehuis dat permanent bewoond wordt . Er is immers altijd iemand in de buurt die oplet dat er niets vreemds gebeurt. Iemand die het gazon maait, de planten water geeft, de bladeren in de herfst verwijdert, in de winter de sneeuw ruimt, de brievenbus leegt en het huis schoonhoudt.

Housesitter: ook een baan met verantwoordelijkheid

Een makkelijk bijbaantje dus, dat echter ook de nodige verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Een stijlvolle villa brengt mensen in de verleiding om zelf voor gastheer te spelen, feestjes te geven en gasten uit te nodigen. Voorzichtig daarmee! Hoe verleidelijk het ook is, zulke dingen moet je als homesitter niet doen. Per slot van rekening ben je niet de gastheer, maar slechts zoiets als personeel. Je bent dus niet bevoegd tot dat soort gedrag, tenzij de huiseigenaren hun “oppas” eens een verzetje gunnen.

Bijbaan als housesitter ideaal voor plaatselijke studenten

Het is trouwens niet altijd zo dat de housesitter gratis in het vakantiehuis mag wonen. Sommige huiseigenaren vragen ook om een kleine vergoeding want uiteindelijk worden er tijdens diens verblijf ook bijkomende kosten gemaakt: stookkosten, waterverbruik, energiekosten. Ook het ophalen van het huisvuil moet betaald worden. Niettemin is een bijbaantje als oppas voor het vakantiehuis nog altijd erg goedkoop. Vooral dáár waar anderen graag vakantie vieren. Om die reden is een dergelijke bijbaan ideaal voor studenten ter plaatse die toch al niet veel geld hebben en juist moeten sparen.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met een bijbaanGeld verdienen met een bijbaanJongeren kunnen geld verdienen met een bijbaan. Er zijn talloze bijbanen te vinden en deze kunnen toch voor een leuk ext…
Bijbaan in de supermarkt: werken als caissière/vakkenvullerBijbaan in de supermarkt: werken als caissière/vakkenvullerVeel jongeren hebben een bijbaan in de supermarkt. Het gaat vooral om 15 en 16-jarigen, aangezien zij goedkope krachten…
Aardbeien plukkenAardbeien plukkenIn de zomermaanden loopt het storm op bijbaantjes als aardbeien plukken, en niet voor niets. Je kunt er een aardig zakce…
Werken met 16 of 17 jaar. Wat mag en kan als bijbaan?Werken met 16 of 17 jaar. Wat mag en kan als bijbaan?Wanneer je je eigen geld wilt gaan verdienen, zul je op zoek moeten gaan naar een bijbaan. Er zijn vele bijbaantjes te v…
Tips bij een bijbaanVeel jongeren willen tegenwoordig een bijbaantje. De meesten weten echter niet hoe ze dit aan moeten pakken. Vaak werken…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ongewone maar aantrekkelijke bijbaantjes"

Infoteur: Ter-info
Laatste update: 28-10-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!