InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Mannen- of vrouwenwerk?

Mannen- of vrouwenwerk?

In de scheepsbouw zie je nog maar weinig vrouwelijke monteurs rondlopen. In de bejaardenzorg zijn mannelijke verzorgers sterk in de minderheid. Dit is vreemd, vooral als je bedenkt dat veel meisjes even geschikt zijn voor de scheepsbouw als jongens en dat jongens even goed oude mensen kunnen verzorgen als meisjes.

Mannen- of vrouwenwerk?

Er wordt vaak gezegd dat er typische mannenberoepen zijn en typsche vrouwenberoepen. Dat hoor je vaak al in de naam. Kleuterleidster of vrachtwagenchauffeur. Toch zie je tegenwoordig ook mannen in de kleuterklas en vrouwen op vrachtwagens. Veel beroepen die vroeger alleen door mannen of alleen door vrouwen werden uitgeoefend, worden tegenwoordig door zowel mannen als vrouwen gedaan. Een echt onderscheid is er niet meer

Waarom kiezen ze dan meestal toch iets anders?

Dat heeft te maken met het verleden. Zon vijftig jaar geleden werkten er nog nauwelijks vrouwen buitenshuis, behalve in de verpleging en - de verzorging Mannen verdienden de kost vrouwen deden het huishouden. Zon traditionele taakverdeling vinden we nog terug in de manier waarop kinderen worden opgevoed. Er zijn nog maar weinig ouders die kleine jongetjes poppen geven als speelgoed of meisjes autootjes. Door hun speelgoed krijgen jongens al heel vroeg belangstelling voor techniek en meisjes voor meer verzorgende taken. Die belangstelling werkt door in latere (beroeps)keuzes. Daar is op zichzelf niet zoveel op tegen. Als jongens en meisjes die iets heel anders willen, daar dan maar een eerlijke kans voor krijgen. En daar schort het nog wel eens aan.

Werkverdeling

Wat is het probleem in de verdeling van werk tussen mannen en vrouwen? Tegenwoordig vinden we het normaal dat vrouwen een betaalde baan willen en dus hun eigen geld willen verdienen. Toch zijn er meer mannen dan vrouwen met betaald werk. En de meeste mannen hebben ook beter betaald werk dan vrouwen.

Onbetaald werk, zoals het huishouden doen en vrijwilligerswerk, wordt het meest gedaan door vrouwen. Veel mensen en niet alleen vrouwen vinden het niet eerlijk dat vrouwen minder kans hebben op goedbetaald werk dan mannen. Maar ondanks veel goede wil, verandert daar niet zoveel in.

Gelijke behandeling

In 1994 is de Wet Gelijke Behandeling in werking is getreden. Die wet verbiedt werkgevers om vrouwen, alleen omdat ze vrouw zijn, anders (slechter) te behandelen dan mannen. Deze wet is een stap in de goede richting. Maar dit betekent niet dat de achterstand van vrouwen en meisjes meteen al helemaal is ingelopen.

Gelijke kansen?

Op papier en volgens de wet hebben mannen en vrouwen dus gelijke kansen. Maar in de praktijk ligt het vaak anders. Vrouwen die een gezin hebben en buitenshuis willen blijven werken, moeten vaak van alles regelen. Dat komt omdat heel vaak hun mannen niet zomaar een stuk van het huishouden willen doen of op de kinderen willen passen. Daarom gaan vrouwen eerder in deeltijd werken dan mannen, maar daardoor worden hun promotiekansen minder. Mannen die in deeltijd willen werken, zitten met hetzelfde probleem. Vaak vindt de werkgever het niet plezierig wanneer de man parttime wil werken. Er ontstaan dus nogal wat problemen als man en vrouw beiden willen werken. Denk bijvoorbeeld aan de kinderen die opgevangen moeten worden. Vaak is dat maar gedeeltelijk mogelijk en het kost veel geld.

Hoe eerlijker verdelen?

Soms zie je in personeelsadvertenties de volgende tekst bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar een vrouw.
Je zou dit kunnen opvatten als discriminatie van mannen. Maar meestal is de bedoeling van zon tekst ervoor te zorgen dat meer vrouwen een baan krijgen. We noemen dit positieve actie. En die is vaak nodig omdat er in de samenleving nogal wat negatieve vooroordelen leven over de geschiktheid van vrouwen en mannen.
In de praktijk blijken er volop technisch begaafde vrouwen rond te lopen. Desondanks blijven vooroordelen een rol spelen En daardoor krijgen vrouwen geen eerlijke kans.

Ook over mannen bestaan vooroordelen, Mannen zouden minder geschikt zijn om kinderen te verzorgen en op te voeden dan vrouwen. Het is dus van groot belang om van onze vooroordelen af te komen. Dat kan alleen maar door ervan uit te gaan dat al het werk even goed door een man als een vrouw gedaan kan worden. Het gaat tenslotte om de kwaliteit van het werk en niet om wie het gedaan heeft.
Gerelateerde artikelen
Gelijke behandeling op het werk?Het is verboden om werknemers anders te behandelen op grond van bepaalde persoonlijke kenmerken. Ze mogen wel onderschei…
Gelijke lengten knippenGelijke lengten knippenAls je het haar in gelijke lengten knipt, neem je het haar op onder een hoek van 90°. Het haar zal zo overal even lang z…
Seksespecifieke hulpverlening; hulpverlening man en vrouwMannen en vrouwen beleven en presenteren klachten en problemen vaak verschillend. Ze gaan er anders mee om en zoeken op…
Fair Play, code onder sportersFair Play, code onder sportersHoe sportief is de sport? Er is veel aangedaan om de sportiviteit weer terug te krijgen en het lijkt redelijk succesvol.…
Opzegverboden arbeidsovereenkomst, opzegverboden ontslagOpzegverboden arbeidsovereenkomst, opzegverboden ontslagBij opzegverboden gaat het om een aantal omstandigheden waaronder de werkgever de arbeidsovereenkomst niet mag beëdigen.

Reageer op het artikel "Mannen- of vrouwenwerk?"

Reactie

Anna, 15-11-2011 16:03 #1
In Nederland krijgen mannen en vrouwen gelijke kansen. Klopt dat of is dat toch nog niet zo?

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 16-11-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Reacties: 1
Schrijf mee!