mijn kijk opHet nut van presteren op de middelbare school
Je hoort het wel vaker: 'Ik heb geen zin om mijn huiswerk te maken'. 'Nah die 3 haal ik toch wel weer op'. 'Muah huiswerk maken vind ik onnodig'. Maar in sommige klassen zul je ook perfectionistische kinderen vinden die niet vaak lager dan een 7+ scoren. Maar waarom? Wat heb je nou daadwerkelijk aan hoge cijfers op je middelbare school? Wat onthoud je er later van? Waarom goed presteren als je toch later de helft misschien wel niet gaat gebruiken?
Prestaties op de middelbare school
Dit is een lang gevochten kwestie, natuurlijk als je een loting studie gaat volgen dan moet je wel. Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat met dit artikel over het feit van top cijfers halen, het nut daarvan in het praktische gebied en in het verdere stadium van je leven.
Dit fenomeen om niks voor school te doen zie je vaak bij pubers, dit komt vooral door het feit dat als je als kind beter presteert je door je klasgenoten vaak negatief wordt benaderd. Je wordt uitgescholden voor nerd, studiebol, et cetera. Daardoor gaan veel kinderen opzettelijk middelmatige cijfers halen. Pas als goed presteren ook 'psychisch' beloond wordt, denk aan waardering in plaats van jaloezie zal er meer aandacht komen om je best te gaan doen voor de lesstof.
Overigens zijn er ook nu nog wel uitzonderingen die dwars tegen deze tendens in toch top cijfers willen halen. Of een paar gelukkigen die toevallig in een klas zitten waar hoge cijfers wel toegejuicht wordt. Vooral in de eerste klas worden vaak ouders aangesproken omdat ze hun kind moeten pushen om hoge cijfers te halen. Pushen helpt echter niet. Vooral doordat de klas je in feite gaat bestempelen, en dat wil een kind op de middelbare school niet.
Als je heel veel pubers die op de middelbare zitten zou gaan vragen naar hun cijfers, zouden waarschijnlijk de meeste óf nu nog niet op overgaan staan, óf hun cijfers lijken heel erg op een 6-jes cultuur. Vaak doen ze dit omdat ze er 'geen zin in hebben' of om er gewoon bij te horen. Natuurlijk uitzonderingen uitgesloten.
Soms zie je ook dat kinderen iets missen in hun leven en dat ze dat dan gaan compenseren met school. Dus bijvoorbeeld wanneer kinderen zich in een redelijk ernstige situatie bevinden, waarin ze gekleineerd worden. Zul je soms zien dat kinderen dan opeens zullen uitschieten in hun cijfers, ergens moeten ze die vertrouwen kunnen compenseren dat ze iets wel kunnen.
Maar om tot de kern van dit verhaal te komen en waar dit stuk ook eigenlijk over gaat: Wat heb je aan alle informatie en alle kennis die je op de middelbare school leert?
Wat zie je van de overgebleven kennis die je leert op de middelbare school in je verdere stadium van je leven?
Veel dingen die je terug hoort leer je namelijk op de middelbare school, je creëert een echte basis. Maar wat heb je nou onthouden als je eenmaal je studie hebt afgerond en je een full time job hebt? Dit ging toch eens aan mijn hoofd knagen.
Volwassenen nog maken best veel basale fouten. Veel puur gestampte lesstof, blijven wel opmerkelijk goed hangen bij de vorige generatie. Zij beweerden dat zij vroeger veel meer moesten stampen en malen dan nu. Natuurlijk hangt dit van veel meer factoren af, maar de voorbeelden zijn gericht op de 'basis' die je op de middelbare school geleerd zou moeten hebben.
Test het zelf maar eens uit: ga naar je ouders en vraag haar naar een rijtje Franse woordjes, of wellicht wel Duits. Stel direct daarna een paar vragen over bijvoorbeeld een vak waar je inzicht voor nodig hebt, zoals wiskunde en je zal merken dat de gestampte kennis veel beter is blijven hangen. Vooral het stampen, stampen, stampen en nog eens stampen is blijven hangen. Maar ook daarvan is maar een klein deel blijven hangen, ongeveer 8% als je er van uit mag gaan dat het grootste gedeelte wat is blijven hangen is gestampt.
Stampen, stampen en nog eens stampen
Het is onderzocht dat je ongeveer 8% onthoudt van wat je op de middelbare school geleerd hebt, je kiest een vakkenpakket dat bij je past, maar ook daar vind je een breed spectrum aan informatie terug die je in je latere levens stadium echter niet meer hoeft op te roepen waardoor het weg zal zakken. School is niet bedoeld om je al die informatie en kennis bij te brengen voor later maar om je een basis mee in je rugzakje te geven en een werkhouding te laten aanwennen zodat wij kunnen gaan functioneren in de maatschappij en een beroep kunnen uitoefenen die we wél leuk vinden.
Nu denk je misschien dat je, je middelbare school wel haalt met allemaal afgeronde 6'jes maar ook dit gaat op gegeven moment ook knijpen. Je gaat over met veel stress en sommige toetsen zullen opeens tegenvallen omdat je dacht dat je een 6 toch wel zou redden, vooral in de hogere jaren. Ook al onthoud je vrijwel niks van je middelbare school, je kan absoluut niet zonder! Maar een 10 voor een woordjestoets waar je leert hoe je braadworst in het Duits moet schrijven, daarbij kan je zelf ook wel bedenken dat het vrij nutteloos is. Ik bedoel te zeggen dat er zeker bepaalde kernelementen zijn die je goed moet beheersen om je eindexamen te halen, maar veel ook niet.
Maak wel gewoon je huiswerk goed, dit helpt héél veel om de stof die je moet kennen al te leren, ook al is het heel erg saai! Besteed niet te veel moeite aan school, moet je echt hard werken ga dan gewoon een niveau lager doen. Je kunt toch nog altijd opklimmen. Maar besteed ook zeker niet te weinig moeite, dit gaat op gegeven moment echt wel knagen! Denk bijvoorbeeld aan het feit dat je vwo hebt gehaald op je sloffen, je gewend bent om alles op je sloffen te doen. Maar nu opeens voor een zware studie komt te staan die je in het vervolg laat afweten.
Natuurlijk moet je niet vergeten dat er een groot verschil bestaat tussen kennis en intelligentie. Ook is kennis een heel breed begrip. De middelbare school is ook alleen maar om een basis te creëren, zo moet je het zien. De leukere levensjaren komen als je gaat studeren.