Invloed van digitale communicatie op taalvaardigheden
In hoeverre hebben digitale communicatietoepassingen invloed op de taalvaardigheden van scholieren en studenten? Digitale communicatietechnologieën veranderen onze manier van leven. Taal is hierbij geen uitzondering. Taaldeskundigen stellen dat de verslechtering van de geschreven taal te wijten valt aan de toename in het gebruik van digitale communicatie.
Wat wordt er bedoeld met digitale communicatie?
Onder digitale communicatie wordt het uitwisselen van berichten met anderen via o.a. sms, berichtmessengers (MSN/Windows Live, Whatsapp, Ping), e-mail en social media verstaan. Deze manier van communiceren verbindt mensen en maakt het mogelijk voortdurend met elkaar in contact te staan.
Gigantische aantallen!
Het versturen van tekstberichtjes via de telefoon is inmiddels zo populair geworden dat in Europa gemiddeld 85% van de gsm-gebruikers dit doen. Wereldwijd heeft het gebruik van tekstberichten zich ook zeer snel ontwikkeld. In 2000 werden er ‘slechts’ 17 miljard tekstberichten verzonden. In 2010 bereikte het een aantal van bijna 6.100 miljard (6.100.000.000.000!). Dat zijn wereldwijd bijna 892 smsjes per persoon!
Een verslechtering van taalvaardigheid?
Het is allemaal begonnen met de zogeheten sms-taal: Het gebruik van afkortingen, nieuwe woorden, fonetische spelling, onconventioneel gebruik van leestekens, onvolledige zinnen,
codewisseling en emoticons in tekstberichten om het leuk én zo kort mogelijk te houden.
De meeste mensen geloven dat het gebruik van sms-taal een verslechtering veroorzaakt van de taalvaardigheid onder scholieren en studenten. Hoewel smsjes kort zijn worden er zó ontzettend veel berichten verzonden dat het in zijn totaal een invloed kan hebben op de taalvaardigheid.
Veel deskundigen kunnen zich hier in vinden, anderen geven interessante tegenargumenten. Sommige experts vinden dat het gebruik van o.a. afkortingen een nieuwe creatieve manier van communicatie toont. Het bevordert de vindingrijkheid en breidt onze taalvaardigheden juist uit. Zo zijn er gevallen waarin academici zichzelf betrappen op het gebruik van sms-taal in verslagen en scripties.
Zoals ik eerder al aangaf verbindt deze manier van communiceren mensen voortdurend met elkaar. Ze ontwikkelen een sterke interesse om te weten wat er gaande is in het leven van anderen. Sommige gesprekken of gespreksonderwerpen zouden nooit zijn ontstaan in face-to-face dialogen. Soms komt dat omdat we te angstig zijn, een andere keer is het vergeetachtigheid. Er zijn ook situaties waarin het versturen van een tekstbericht geschikter is dan een telefoontje; wanneer je je bijvoorbeeld in een bibliotheek of trein bevindt (iedereen heeft een hekel aan mensen die luidruchtig bellen over persoonlijke zaken).
Al met al zijn er veel plusjes en minnetjes te noemen voor de hedendaagse manier van communiceren.
Wat is uw mening?
Persoonlijk ben ik erg benieuwd naar uw mening en de reacties op de onderstaande stelling. Breng laat uw mening horen door een reactie achter te laten!
“Heeft het gebruik van SMS-taal een slechte invloed (gehad) op de schrijfvaardigheden van scholieren en studenten (en wellicht op uzelf)?”
- Ja. Ik ben van mening dat scholieren/studenten de aangeleerde schrijfstijlen van SMS-taal overnemen in o.a. hun schoolopdrachten.
- Misschien. Hoewel SMS-taal enige invloed kan hebben op de schrijfvaardigheden denk ik niet dat het een groot probleem is.
- Nee. Ik ben van mening dat scholieren/studenten in staat zijn om op één manier met hun vrienden te communiceren en op een andere manier in de klas. Ze kunnen de twee communicatievormen gescheiden houden.
- Geen van de bovenstaande. Laat hieronder uw reactie achter.