InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Hoogte alimenatie (partneralimentatie)

Hoogte alimenatie (partneralimentatie)

De verplichting om voor elkaar te zorgen loopt door naar de echtscheiding. Dan moet er partneralimentatie worden betaald door de partner met de meeste draagkracht. Wat is de hoogte van de alimentatie? Hoe wordt de hoogte van alimentatie berekend en wat is de duur?

Wat is partneralimentatie?

Alimentatie is een bijdrage in de kosten van het levensonderhoud. Er bestaan twee soorten alimentatie, namelijk partneralimentatie en kinderalimentatie. Na een echtscheiding draagt de partner met de meeste draagkracht bij aan de kosten van levensonderhoud van de partner met de minste draagkracht. Bij de beoordeling van draagkracht wordt er gekeken naar het inkomen.

Partneralimentatie verplicht

Na een echtscheiding vervalt de plicht om op financieel gebied voor elkaar te zorgen niet. De partneralimentatie geldt voor de volgende samenlevingsvormen:
  • Getrouwde partners
  • Geregistreerde partners
  • Ex-partners
  • Ouders en kinderen

Hoogte alimentatie

De hoogte van de partneralimentatie wordt vastgelegd in overleg met een mediator (tenzij de partners er samen uitkomen). De afspraken over veranderingen in de alimentatie moeten op papier worden gezet en worden ondertekend. Dat gaat via een advocaat of notaris.

Berekenen hoogte partneralimentatie

Hoe wordt de hoogte van de partneralimentatie bepaald? De rechter houdt rekening met de behoefte en draagkracht van beide partners en hij maakt een belangenafweging. Hij weegt de behoefte van de ene partij af tegen de draagkracht van de andere partij. Op internet zijn er diverse websites waar je de hoogte van de partneralimentatie kunt berekenen.

Duur partneralimentatie?

Hoe lang duurt de alimentatieplicht? Je kunt samen met je ex-partner afspreken wat de duur van de alimentatieperiode zal zijn. Veel stellen komen er niet uit en komen via bemiddeling tot een overeenkomst.

Als beide partners er desondanks niet in slagen om afspraken te maken over de betaling van partneralimentatie, dan bepaalt de rechter over de hoogte en de duur van de alimentatie. De partneralimentatieplicht eindigt als de ex-partner meer gaat verdienen en in zijn of haar eigen levensonderhoud kan voorzien. Als er geen einddatum is bepaald, hangt de duur van de partneralimentatie af van de datum van ingang.

Betaling alimentatie op of na 1 juli 1994

Vanaf 1 juli 1994 gelden wettelijke termijnen voor de duur van partneralimentatie. Na het verstrijken van de termijn houdt de alimentatiebetaling op. Er zijn twee situaties:
  • Twaalf jaar. Dat geldt voor een huwelijk met kinderen of een huwelijk zonder kinderen dat langer dan vijf jaar heeft geduurd.
  • Vijf jaar. Deze periode geldt voor een huwelijk zonder kinderen dat korter dan vijf jaar heeft geduurd. De duur van de alimentatiebetaling staat gelijk aan de duur van het huwelijk. Als het huwelijk twee jaar stand heeft gehouden,ben je twee jaar alimentatie verschuldigd.

Betaling alimentatie voor 1 juli 1994

Als er geen einddatum is vastgelegd, eindigt de partneralimentatie niet van rechtswege. Je moet daarvoor een verzoek indienen bij de rechter.
De alimentatieplicht komt wel te vervallen als de ex die alimentatie krijgt gaat trouwen, samenwonen of een geregistreerd partnerschap aangaat.

Start betaling partneralimentatie

Je begint met het betalen van partneralimentatie op het moment dat de scheiding is ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand.

Kortere alimentatie

Er gaan stemmen op in de politiek om de maximale duur van partneralimentatie te verlagen van twaalf naar drie jaar. Het doel van deze maatregel is het financieel onafhankelijk maken van vrouwen.
Gerelateerde artikelen
Alimentatie afkopen: de voordelen en de nadelenAlimentatie afkopen: de voordelen en de nadelenBij een scheiding hoort ook een financiële afwikkeling. Voor veel mensen is dat niet zo heel gemakkelijk, want het vecht…
KinderalimentatieKinderalimentatieHet is wettelijk vastgelegd dat een kind niet slechter af mag zijn door een echtscheiding. Eén van de ouders kan verplic…
Partner gaat vreemd, toch alimentatie betalenPartner gaat vreemd, toch alimentatie betalenNa een echtscheiding moet de meest verdienende partner in veel gevallen alimentatie betalen voor de ex-partner. Dit kan…
Partneralimentatie afkopen?Partneralimentatie afkopen?Een verplichting om partneralimentatie te verstrekken kan afgekocht worden door eenmalige een bedrag te storten. Dit hee…
Verlaagt alimentatie mijn bedrag aan maximale hypotheek?Verlaagt alimentatie mijn bedrag aan maximale hypotheek?De banken stellen eisen bij het verstrekken van een hypotheek. Ze houden onder andere rekening met lasten die maandelijk…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Hoogte alimenatie (partneralimentatie)"

Reacties

John, 04-12-2011 15:18 #2
Onze scheiding is ingeschreven op 4 september 2000. Moet ik dan de hele maand september nog partneralimentatie betalen of eindigt de betaling per eind augustus. Dit zou betekenen dat het laatste voorschot in juli 2012 betaald moet worden?

Angelique, 23-11-2011 09:11 #1
Als mijn vriend en ik gaan samen wonen vervalt er dan een gedeelte van zijn partneralimentatie bedrag dat hij nu betaald aan zijn ex vrouw?

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 20-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Reacties: 2
Schrijf mee!