Bijscholing voor chauffeurs
Chauffeurs moeten zich sinds september 2009 laten bijscholen. Dit moet op initiatief van de Europese Unie. Dit was voorheen ook al het geval in Nederland. Chauffeurs moeten elke 5 jaar 35 uur bijscholing ontvangen. Dat is omdat er zorgen zijn over hun rijstijl. Er zijn de afgelopen periode veel ongelukken gebeurt waar beroepschauffeurs bij betrokken waren. Ook wordt hun kennis getest van de verkeersregels.
Vanaf 10 september 2009 moesten beroepschauffeurs binnen de Europese Unie het bekwaamheidsdiploma hebben. Dit diploma werd ingevoerd, omdat er veel ongelukken gebeuren op de weg. Omdat chauffeurs een groot deel van het verkeer uitmaken is het extra belangrijk dat zij ook goed op de weg weten te rijden. Er waren vooral zorgen om vrachtwagenchauffeurs, omdat zij moeilijkere wagens hebben om te besturen. Ze zijn groot en kunnen daardoor meer schade aanrichten. Ook is de remweg bijvoorbeeld langer. Een ander nadeel bij chauffeurs is dat ze veel op de weg te vinden zijn en dat daardoor de vermoeidheid toeslaat. Daardoor hebben chauffeurs al te maken met bepaalde beperkingen, zoals een bepaalde tijd die ze maar achter elkaar mogen rijden.
Bijscholing voor chauffeurs
Nederland was een van de weinige landen waarin het voor beroepschauffeurs al verplicht was om een extra rijbewijs te halen. Wat wel nieuw is voor de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs is dat ze elke vijf jaar verplicht 35 uur bijscholing moeten ontvangen. Wanneer een chauffeur dat niet doet verliest hij zijn rijbewijs. Als hij dat wel doet wordt dat weer verlengd met vijf jaar. In eerste instantie hebben Nederlandse chauffeurs trouwens zeven jaar om die 35 uur bijscholing te ontvangen. Na 2016 moet het elke vijf jaar gebeuren. In Nederland is weinig geregeld over wanneer die 35 uur precies moeten worden gevolgd binnen die vijf/zeven jaar, dus de verwachting is dat veel werkgevers dit zo lang mogelijk uitstellen om eventueel kosten te sparen in het geval dat de chauffeur bij hen vertrekt. Er wordt dus een stormloop verwacht op de scholen die de verplichte nascholing verzorgen in september 2016.
Cursus voor bijscholing chauffeurs
Het Nederlandse ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft volgens de Europese Unie wel veel fouten gemaakt bij de uitwerking van de nieuwe Europese richtlijnen over bijscholing. In Nederland zijn namelijk lange tijd allemaal cursusjes toegestaan waarmee de 35 uur zouden kunnen worden vol gemaakt. Deze cursusjes waren er vooral voor bedoeld dat de chauffeurs bijblijven met de regels op milieu en veiligheidsgebied. In Nederland mogen chauffeurs echter ook cursussen volgen voor assistent-verhuizer of basisvorkheftruck. De Europese Commissie heeft daar moeite mee, omdat chauffeurs in de cursussen niks zouden leren dat van hen verwacht zou worden en waarvoor de bijscholing is bedoeld. In het meest slechte geval moet het ministerie van Verkeer en Waterstaat maatregelen nemen. Dat zou er toe kunnen leiden dat de certificaten van verschillende opleidingsbedrijven zouden kunnen worden ingetrokken. Deze zijn daar vooralsnog niet blij mee en kijken zorgelijk naar de ontwikkelingen.
Inhoud bijscholing chauffeurs
De chauffeur die de bijscholing met succes doorkomt, krijgt de basiskwalificatie vakbekwaam. Tijdens de cursus wordt zowel naar de kennis als naar de vaardigheden van de chauffeur gekeken. Er wordt gekeken of hij alle verkeersregels nog kent, maar ook wordt zijn kennis getest van nieuwe regels. De overheid heeft bij wet verplicht gesteld dat zeven van de vijfendertig uur moeten worden besteed aan rijvaardigheidstraining. Een van de bepleiters van de bijscholing was ook de brancheorganisatie EVO. Zij heeft zich hard gemaakt voor de bijscholing omdat zij zelf ook wel zag welke gevaarlijke situaties soms ontstonden waarbij vrachtwagenchauffeurs waren betrokken. Zij beantwoorde ook vragen van chauffeurs en bedrijven over de bijscholingscursus.