InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Schoolzwemmen is niet meer vanzelfsprekend

Schoolzwemmen is niet meer vanzelfsprekend

Vroeger leerden alle kinderen via school zwemmen. Maar anno 2010 is dat geen vanzelfsprekendheid meer. Gemeenten geven geen subsidies meer voor schoolzwemmen of scholen hebben er niet langer geld voor. Dat betekent dat ouders hun kind zelf op zwemles moeten doen. Maar ook zij hebben daar soms de financiën niet voor. Het verdwijnen van het schoolzwemmen en de redenen daarvan.

Schoolzwemmen: niet langer verplicht

Schoolzwemmen was vroeger verplicht. Of scholen hun leerlingen in 2010 onder schooltijd laten leren zwemmen is nu echter een keuze van gemeenten en schoolbestuur. Sommige gemeenten geven wel subsidie voor schoolzwemmen, anderen doen dat niet. Soms betalen scholen het dan zelf of bedenken ze een constructie waarbij meerdere partijen participeren en betalen.

Einde van de basisschool: zwemdiploma’s A, B en C volgens de VSG

De Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) vindt dat alle kinderen aan het einde van de basisschool in het bezit moeten zijn van de zwemdiploma’s A, B en C. Dat wordt echter steeds minder vanzelfsprekend als scholen kinderen niet meer in de gelegenheid stellen of kunnen stellen om überhaupt schoolzwemlessen te gaan volgen.

Kinderen kunnen steeds slechter zwemmen

Doordat die schoolzwemlessen uitvallen is gebleken dat kinderen steeds vaker minder goed kunnen zwemmen. Dit heeft de Reddingsbrigade Nederland onderzocht. Kinderen zwemmen niet alleen slechter, maar conditioneel zijn ze er ook veel minder goed aan toe in het water. De meeste hulpvragen aan de reddingsbrigade kwamen dan ook van kinderen.

OCW vindt dat zwemvaardigheid een taak voor de ouders is

Op het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen vinden ze echter dat zwemvaardigheid van een kind de verantwoordelijkheid is van de ouders. Wel wordt er nog geld vrijgemaakt om in kaart te brengen hoeveel kinderen een zwemdiploma hebben als ze naar het voortgezet onderwijs gaan. Daarvoor wordt een registratiesysteem opgezet. Deze registratie gaat Waterdicht heten en wordt de VSG opgezet.

Regeling van gemeenten om kinderen toch te laten zwemmen

Sommige gemeenten hebben een speciale regeling voor kinderen die nog niet kunnen zwemmen als ze van de basisschool komen en waarvan de ouders dat ook niet kunnen bekostigen. Ouders kunnen bij de gemeente altijd vragen of er in hun gemeente ook zo’n regeling is. Wel kan dan vaak alleen diploma A worden gehaald.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad Vereniging Sport en Gemeente (VSG)

Reageer op het artikel "Schoolzwemmen is niet meer vanzelfsprekend"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 10-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Schrijf mee!