InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Opdrachten voor hoogbegaafde kinderen: wereldoriëntatie

Opdrachten voor hoogbegaafde kinderen: wereldoriëntatie

Opdrachten voor hoogbegaafde kinderen: wereldoriëntatie Slimme en hoogbegaafde kinderen kunnen veel uitdaging vinden in vakken die te maken hebben met wereldoriëntatie. Onder wereldoriëntatie verstaat men vakken als geschiedenis, aardrijkskunde en biologie. In dit artikel een aantal leerzame en uitdagende opdrachten op het gebied van wereldoriëntatie voor hoogbegaafde kinderen.

Wereldoriëntatie

Wereldoriëntatie is een breed begrip. De term wordt in dit artikel gebruikt om alle onderwerpen te omvatten die te maken hebben met geschiedenis, aardrijkskunde of biologie. Hoewel op (basis)scholen aandacht wordt besteed aan wereldoriëntatie, voeren vakken als rekenen en taal in de klas vaak nog de boventoon. En dat terwijl wereldoriëntatie de wereld voor hoogbegaafde kinderen kan doen 'opengaan'. Hier een aantal leerzame en uitdagende opdrachten die veelal zelfstandig thuis of op school kunnen worden uitgevoerd.

Geschiedenis

Kinderen die sterk zijn in het onthouden van feitjes het plaatsen van gebeurtenissen in een tijdskader tonen meestal veel interesse in geschiedenis. Op het internet zijn opdrachten te vinden die over geschiedenis gaan; bijvoorbeeld op www.webkwestie.nl (kies eventueel een webkwestie uit voor het voortgezet onderwijs). Belangrijk bij geschiedenis is dat kinderen zich de leerstof eigen maken door zelf te ontdekken en uit te zoeken. Opdrachten die geschikt kunnen zijn voor slimme en hoogbegaafde kinderen:
  • Namaken (op schaal) van bouwwerken uit de geschiedenis (bijvoorbeeld een piramide of een Romeinse nederzetting)
  • Tijdbalk maken van een tijdvak uit de geschiedenis (bijvoorbeeld WOII of de VOC)
  • Earthquest maken over reizen die zijn gemaakt (bijvoorbeeld reizen van Columbus)
  • Museum bezoeken
  • (Eigen) stamboom uitpluizen
  • Presentatie geven over de geschiedenis van de woonplaats
  • Oplossingen bedenken voor problemen uit de geschiedenis
  • Werkstuk of opstel maken
  • Quiz maken
Op www.anno.nl kunnen kinderen een 'les van het jaar' maken. Het is een wedstrijd. Op http://geschiedenisles.web-log.nl/geschiedenisles/2005/07/tijdbalk.html vind je een overzicht van tijdvakken uit de geschiedenis.

Aardrijkskunde

Vanaf groep 5 krijgen kinderen op de basisschool topografie. Voor hoogbegaafde kinderen is het leren van topografie in veel gevallen erg makkelijk. Het is daarom goed om bij het aanbieden van aardrijkskunde meer de nadruk te leggen op het leren kennen van andere plaatsen, landen, culturen enzovoorts. Veel basisschoolmethodes beginnen in groep 5 met de eigen omgeving van het kind, naarmate het kind ouder wordt, wordt de omgeving uitgebreid. Hier kun je in opdrachten rekening mee houden. Opdrachten die geschikt kunnen zijn op het gebied van Aardrijkskunde:
  • Verkennen van de wereld (en de maan, en de planeten en sterren) met Google Earth
  • Quiz maken (bijvoorbeeld over alle vlaggen van de wereld)
  • Zelf een stad of land ontwerpen met eigen inwoners, regering enzovoorts
  • Oplossingen bedenken voor (milieu)problemen
  • Uitvindingen bedenken op het gebied van aardrijkskunde (bijvoorbeeld rond energiebesparing)
  • Belangrijke plaatsen in Nederland in kaart brengen met informatie
  • Werkstuk maken over een land (China bijvoorbeeld)
  • Bijzondere bouwwerken (zeven wereldwonderen) over de wereld bekijken
  • Verslag maken over 1e- 2e- of 3ewereldlanden (en oplossingen aandragen enz.)
Er is heel veel mogelijk op het gebied van Aardrijkskunde. Op http://wp.digischool.nl/aardrijkskunde/ enhttp://www.digischool.nl/ak/community/geodigi/ kun je meer onderwerpen en informatie vinden.

Natuur

Op het gebied van natuur zijn voor hoogbegaafde kinderen talloze opdrachten en oefeningen te bedenken. Hier een aantal op een rij:
  • Maken van een herbarium
  • Maken van een medische encyclopedie
  • Bestudering van het lichaam (skelet + latijnse namen)
  • Planten- bomen- en/of dierenrijk leren kennen (verslag, presentatie, boekvorm)
  • Website maken over een onderwerpen m.b.t. de natuur
  • Proefjes leren en uitvoeren
  • Bezoek aan het museum
  • Wadlopen, excursie met de Natuurschool
Op: http://www.natuurplakboek.be/ vind je een uitgebreid 'plakboek' van de natuur. Ook op http://www.natuurwetenschappen.be/expo/ccbb/n-ency-m.htm vind je veel informatie over de natuur (per seizoen)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoogbegaafdheid bij basisschoolkinderenHoogbegaafdheid bij basisschoolkinderenHoogbegaafd zijn is 'in'. Steeds meer kinderen en ouders krijgen met hoogbegaafdheid te maken; er zijn speciale scholen…
Hoe moet de leraar omgaan met hoogbegaafde kinderen?Hoe moet de leraar omgaan met hoogbegaafde kinderen?Een hoogbegaafde leerling kan het erg zwaar hebben op school. Hij of zij voelt zich misschien niet bij de rest passen of…
Help! Mijn kind is hoogbegaafd. En nu?Als je ontdekt, of vermoed dat je kind hoogbegaafd is, vraag je je natuurlijk af wat dat gaat betekenen. In de opvoeding…
De sociaal-emotionele ontwikkeling van een hoogbegaafd kindDe sociaal-emotionele ontwikkeling van een hoogbegaafd kindVeel mensen denken dat hoogbegaafde kinderen vanzelf goed en snel kunnen leren, dat is iet wat ze makkelijk afgaat. Maar…
Hoogbegaafdheid bij kinderen, verschillende vormenHoogbegaafdheid bij kinderen, verschillende vormenNiet alle hoogbegaafde kinderen zijn hetzelfde. Net zoals alle kinderen erg van elkaar kunnen verschillen, verschillen o…

Reageer op het artikel "Opdrachten voor hoogbegaafde kinderen: wereldoriëntatie"

Reacties

Anika de Jong, 26-01-2010 21:52 #3
Geweldig leuke ideeën voor onze filo lessen voor begaafden bij ons op school!

Jolene1984 (infoteur), 25-09-2009 21:38 #2
Helemaal mee eens, Nesibe!

Bedankt voor je reactie!

Nesibe (infoteur), 25-09-2009 10:51 #1
Hoi Jolene,

Zeer interessant artikel! De projecten zijn echter ook haalbaar voor andere kinderen. Door de leerstof tastbaar te maken en zelf te ervaren onthoudt het kind alles beter en dit geldt niet enkel voor hoogbegaafde kinderen! Deze projecten kunnen juist lager begaafde kinderen stimuleren. Het belangrijkste is dat het aangebodene aansluit bij de leefwereld, de ervaringen, de kennis en de vaardigheden van het kind. Alles wat te moeilijk is, zal genegeerd worden. Dit geldt ook voor hoogbegaafde kinderen.

Veel succes met het schrijven!

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 31-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Reacties: 3
Schrijf mee!